Grand Prix Motegi: ronderecord voor Pedrosa op eerste dag
|
Het circuit van Motegi zag na 55 dagen afwezigheid te terugkeer van Casey Stoner, die zijn rentree ongetwijfeld anders had voorgesteld. De wereldkampioen moest het in de eerste sessie met slechts één machine doen omdat zijn eerste machine door een technisch probleem niet in kon worden gezet, en verloor daardoor veel tijd. De tweede sessie kreeg Stoner remproblemen waardoor opnieuw veel tijd in de pitbox moest worden doorgebracht. Stoner verklaarde vooral veel hinder te ondervinden tijdens acceleratie, waar om wheelies te voorkomen het lichaam verder naar voren moet worden geplaatst dat de bewegingsvrijheid van zijn enkel eigenlijk toelaat.
Stoner's teamgenoot Dani Pedrosa kende het daarentegen een uitstekende eerste dag. De Spanjaard concentreerde zich de eerste dag voornamelijk op het testen van zowel de harde als de zachte Bridgestones en verbeterde in de tweede vrije training zijn eigen vorig jaar gezette ronderecord. Niet in de laatste plaats dankzij het circuit dat dit jaar van een nieuwe asfaltlaag is voorzien. Pedrosa verdrong daarmee Lorenzo van de eerste plaats, die weliswaar eentiende seconde tekort kwam op zijn landgenoot maar tevreden op de eerste dag terugkeek.
Andrea Dovizioso zette vandaag de derde tijd en was daarmee slechts tweetiende van Pedrosa's snelste tijd verwijderd. De Tech 3 coureur verklaarde weinig vertrouwen te hebben in de laatste sectie van het circuit, maar wist desondanks op de harde Bridgestones een tijd van 1'46.282 te realiseren. Opmerkelijk was ook het sterke optreden van Stefan Bradl, die in de tweede vrije training de vierde tijd op de klokken wist te zetten, dik tweetiende seconde sneller dan Valentino Rossi die de eerste dag redelijk in de buurt van de Honda's en Yamaha's wist te blijven.
Achter Rossi zat het behoorlijk dicht bij elkaar. Het verschil tussen Spies (P6) en Crutchlow (P9) bedroeg slechts 0.071 seconden, Stoner en Bautista zaten daar nog tussen. Nicky Hayden, die nog steeds veel hinder van zijn geblesseerde pols ondervond, maakte de top tien compleet, op anderhalve seconde van Pedrosa.
Grand Prix Motegi - MotoGP, tijden tweede vrije training:
1 | Dani PEDROSA | SPA | Repsol Honda Team | Honda | 307.8 | 1'46.088 | |
2 | Jorge LORENZO | SPA | Yamaha Factory Racing | Yamaha | 294.1 | 1'46.190 | 0.102 / 0.102 |
3 | Andrea DOVIZIOSO | ITA | Monster Yamaha Tech 3 | Yamaha | 294.0 | 1'46.282 | 0.194 / 0.092 |
4 | Stefan BRADL | GER | LCR Honda MotoGP | Honda | 294.2 | 1'46.428 | 0.340 / 0.146 |
5 | Valentino ROSSI | ITA | Ducati Team | Ducati | 298.0 | 1'46.687 | 0.599 / 0.259 |
6 | Ben SPIES | USA | Yamaha Factory Racing | Yamaha | 291.0 | 1'46.912 | 0.824 / 0.225 |
7 | Casey STONER | AUS | Repsol Honda Team | Honda | 295.0 | 1'46.978 | 0.890 / 0.066 |
8 | Alvaro BAUTISTA | SPA | San Carlo Honda Gresini | Honda | 297.7 | 1'46.983 | 0.895 / 0.005 |
9 | Cal CRUTCHLOW | GBR | Monster Yamaha Tech 3 | Yamaha | 293.5 | 1'46.984 | 0.896 / 0.001 |
10 | Nicky HAYDEN | USA | Ducati Team | Ducati | 289.6 | 1'47.592 | 1.504 / 0.608 |
11 | Katsuyuki NAKASUGA | JPN | Yamaha YSP Racing Team | Yamaha | 291.3 | 1'47.801 | 1.713 / 0.209 |
12 | Hector BARBERA | SPA | Pramac Racing Team | Ducati | 283.7 | 1'48.232 | 2.144 / 0.431 |
13 | Aleix ESPARGARO | SPA | Power Electronics Aspar | ART | 286.1 | 1'48.470 | 2.382 / 0.238 |
14 | Karel ABRAHAM | CZE | Cardion AB Motoracing | Ducati | 285.3 | 1'48.757 | 2.669 / 0.287 |
15 | Randy DE PUNIET | FRA | Power Electronics Aspar | ART | 283.2 | 1'48.770 | 2.682 / 0.013 |
16 | Colin EDWARDS | USA | NGM Mobile Forward Racing | Suter | 285.5 | 1'49.539 | 3.451 / 0.769 |
17 | James ELLISON | GBR | Paul Bird Motorsport | ART | 283.5 | 1'49.652 | 3.564 / 0.113 |
18 | Michele PIRRO | ITA | San Carlo Honda Gresini | FTR | 274.9 | 1'49.770 | 3.682 / 0.118 |
19 | Roberto ROLFO | ITA | Speed Master | ART | 287.7 | 1'50.292 | 4.204 / 0.522 |
20 | Yonny HERNANDEZ | COL | Avintia Blusens | BQR | 289.4 | 1'50.333 | 4.245 / 0.041 |
21 | Ivan SILVA | SPA | Avintia Blusens | BQR | 281.4 | 1'50.924 | 4.836 / 0.591 |
22 | Danilo PETRUCCI | ITA | Came IodaRacing Project | Ioda-Suter | 278.6 | 1'51.270 | 5.182 / 0.346 |