Grand Prix Laguna Seca: vierde jaar op rij Lorenzo op pole
|
De Mazda Raceway Laguna Seca was 's morgens nog geplaagd door laaghangende bewolking, waardoor in de derde en laatste vrije training de meeste coureurs pas in het laatste kwartier in actie kwamen. Lorenzo was de snelste man op de baan, maar bleef wel eentiende seconde verstoken van zijn op vrijdag gereden tijd, terwijl het Repsol Honda team als enige besloot de motoren in de garage te houden.
In de één uur durende kwalificatie wist Lorenzo al vroeg het veld aan te voeren, waarna lange tijd niemand in de buurt van zijn tijd wist te komen. Stoner lag het grootste deel op de derde plaats, achter teamgenoot Dani Pedrosa, maar had in zijn snelle ronden veel last van de CRT coureurs die op deze korte baan een groot probleem opleverden.
Met nog tien minuten op de klok verbeterde Lorenzo tot twee maal toe zijn eigen tijd, en zette daarbij en passant een nieuw absoluut ronderecord. Teamgenoot Ben Spies was ook goed op dreef, had inmiddels de derde tijd gezet maar ging buiten het zicht van de camera met een flinke highsider in bocht 3 onderuit. Stoner kreeg opnieuw te kampen met CRT coureurs op de baan, brak daarna zijn snelle ronde af om met nieuwe banden Lorenzo's tijd met 0.065 seconden aan te scherpen.
Het verschil met Lorenzo had nog groter kunnen zijn, maar in de laatste bocht reed Petrucci in de weg waardoor Stoner een groot deel van de tot p3 opgebouwde voorsprong weer verloor. Met de geblokte vlag reeds gezwaaid leek Stoner zeker van de pole position. Lorenzo keek bij p2 tegen een achterstand van enkele tienden aan, maar reed een waanzinnig laatste deel en greep daarmee met een minimaal verschil van 0.074 seconden voor de vierde keer in successie in Laguna Seca naar de pole.
Stoner werd daardoor terugverwezen naar de tweede plaats, terwijl teamgenoot Dani Pedrosa - die op vrijdag nog oppermachtig was geweest - kon tegen het slot niet meer versnellen en moest daardoor genoegen nemen met de derde plaats, op ruim drietiende seconde van de pole. Ben Spies kwam na zijn harde crash nog wel in actie, maar was niet meer in staat zijn tijd te verbeterden. Hij start in de race vanaf de vierde plaats en wordt op de tweede startrij vergezeld door beide Tech 3 coureurs Cal Crutchlow en Andrea Dovizioso.
Achter de armada aan Honda's en Yamaha's zette Alvaro Bautista de zevende tijd, op ruim één seconde van de pole. Voor beide fabrieks-Ducati's verliep de kwalificatie teleurstellen, net als het hele beeld van het weekend. In tegenstelling tot Mugello, waar de Ducati's behoorlijk competitief wisten te zijn, kregen de Ducati's op Laguna Seca de Bridgestones niet aan het werken waardoor opnieuw tegen een gat van meer dan een seconde aan werd gekeken.
Hayden, die eerder deze week een nieuw contract met Ducati voor 2013 had getekend, deed het daarbij met een achtste tijd, op 1,2 seconden van de pole, nog relatief goed. Teamgenoot Valentino Rossi, die op vrijdag nog keihard onderuit was gegaan en daarmee een rodevlag situatie had gecreëerd, wist wederom geen voordeel uit de zachte Bridgestones te halen en moest daardoor genoegen nemen met een 10e tijd, op bijna twee seconden van de pole.
Grand Prix Laguna Seca, kwalificatie MotoGP:
1 | Jorge LORENZO | SPA | Yamaha Factory Racing | Yamaha | 267.7 | 1'20.554 | |
2 | Casey STONER | AUS | Repsol Honda Team | Honda | 267.1 | 1'20.628 | 0.074 / 0.074 |
3 | Dani PEDROSA | SPA | Repsol Honda Team | Honda | 267.4 | 1'20.906 | 0.352 / 0.278 |
4 | Ben SPIES | USA | Yamaha Factory Racing | Yamaha | 263.7 | 1'21.094 | 0.540 / 0.188 |
5 | Cal CRUTCHLOW | GBR | Monster Yamaha Tech 3 | Yamaha | 265.1 | 1'21.268 | 0.714 / 0.174 |
6 | Andrea DOVIZIOSO | ITA | Monster Yamaha Tech 3 | Yamaha | 263.4 | 1'21.539 | 0.985 / 0.271 |
7 | Alvaro BAUTISTA | SPA | San Carlo Honda Gresini | Honda | 265.8 | 1'21.732 | 1.178 / 0.193 |
8 | Nicky HAYDEN | USA | Ducati Team | Ducati | 266.1 | 1'21.734 | 1.180 / 0.002 |
9 | Stefan BRADL | GER | LCR Honda MotoGP | Honda | 260.6 | 1'21.753 | 1.199 / 0.019 |
10 | Valentino ROSSI | ITA | Ducati Team | Ducati | 268.1 | 1'22.544 | 1.990 / 0.791 |
11 | Randy DE PUNIET | FRA | Power Electronics Aspar | ART | 253.9 | 1'22.886 | 2.332 / 0.342 |
12 | Aleix ESPARGARO | SPA | Power Electronics Aspar | ART | 252.9 | 1'23.075 | 2.521 / 0.189 |
13 | Colin EDWARDS | USA | NGM Mobile Forward Racing | Suter | 255.4 | 1'23.699 | 3.145 / 0.624 |
14 | Karel ABRAHAM | CZE | Cardion AB Motoracing | Ducati | 260.1 | 1'23.704 | 3.150 / 0.005 |
15 | Yonny HERNANDEZ | COL | Avintia Blusens | BQR | 253.6 | 1'23.769 | 3.215 / 0.065 |
16 | Michele PIRRO | ITA | San Carlo Honda Gresini | FTR | 255.9 | 1'23.877 | 3.323 / 0.108 |
17 | Toni ELIAS | SPA | Pramac Racing Team | Ducati | 258.3 | 1'23.898 | 3.344 / 0.021 |
18 | Mattia PASINI | ITA | Speed Master | ART | 246.5 | 1'24.017 | 3.463 / 0.119 |
19 | Danilo PETRUCCI | ITA | Came IodaRacing Project | Ioda | 245.7 | 1'24.227 | 3.673 / 0.210 |
20 | Ivan SILVA | SPA | Avintia Blusens | BQR | 246.8 | 1'24.560 | 4.006 / 0.333 |
21 | James ELLISON | GBR | Paul Bird Motorsport | ART | 251.2 | 1'24.715 | 4.161 / 0.155 |
Steve RAPP | USA | Attack Performance | APR | 245.2 | 1'26.887 | 6.333 / 2.172 |