Grand Prix Laguna Seca: uitslag race
|
De U.S. Grand Prix op de Mazda Raceway Laguna Seca, zoals het 3.610 meter korte circuit - het kortste van de Grand Prix cyclus - officieel te boek staat, werd dit weekend gekenmerkt door laaghangende nevel in de ochtend en veel valpartijen op de baan. Het vele stof op de baan maakte de baan listig om te rijden, zeker wanneer van de ideale lijn moest worden afgeweken. Bovendien was niet iedereen even gelukkig met de banden die Bridgestone voor deze baan had meegenomen, de harde werd te hard gevonden en de zachte te zacht.
Was op vrijdag Valentino Rossi nog spectaculair van de baan geschoven, waarbij de motor een gat in de airfence maakte en de training kortstondig moest worden stilgelegd, op zaterdag ging Spies in dezelfde bocht keihard onderuit en liep daarbij een pijnlijke enkelblessure op. In de warm-up training was Jorge Lorenzo nog onderuit gegaan, evenals Alvaro Bautista en Nicky Hayden. Bautista was op vrijdag ook al gecrasht, in dezelfde bocht waar niet veel later Rossi zou vallen, terwijl Nicky Hayden een technisch probleem met de remmen bleek te hebben.g
Bij de start ging het meteen mis voor Michele Pirro, die in de eerste bocht Randy de Puniet aantikte en daarbij zelf ten val kwam. De Puniet ging daardoor wijd, evenals de achterop rijdende Toni Elias, die dit weekend als vervanger van de geblesseerde Hector Barbera in het Pramac Ducati Team was aangetrokken, maar beide coureurs konden wel hun weg vervolgen. Een ronde later ging Elias alsnog onderuit.
Dit alles gebeurde achter de rug van het dit seizoen dominante trio Lorenzo/Pedrosa/Stoner, die al in de eerste ronde een gat wisten te slaan met Ben Spies, die lange tijd de vierde plaats in handen wist te houden. Lorenzo had kopstart gehad en wilde in de openingsfase een gat slaan met de Repsol Honda coureurs, maar die konden het tempo van de Yamaha coureur goed volgen.
Stoner was na de start teruggevallen naar de derde plaats, was duidelijk sneller dan zijn teamgenoot maar was op de korte, bochtige baan pas in de derde ronde in staat Pedrosa te verslaan. De Spaanse Repsol Honda coureur kon het tempo van Lorenzo en Stoner niet volgen, ondanks dat hij in de vijfde ronde een nieuw ronderecord wist neer te zetten.
Waar Lorenzo continue strakke 1'21-ers wist te noteren leek Stoner halverwege de race het tempo te moeten lossen. De Australiër, die als enige op de zachte Bridgestones van start was gegaan, reed echter een tactische en berekenende race. Door het tempo iets te lossen wilde Stoner zijn banden sparen, om in het slotdeel van de race opnieuw te kunnen versnellen.
Stoner's aanval kwam dan ook precies op het moment dat Lorenzo het tempo moest laten vieren. De Yamaha fabriekscoureur had tot het uiterste gepusht en was daarbij in de befaamde Corkscrew bijna ten val gekomen, waarna Stoner binnen no-time weer in het achterwiel van Lorenzo zat. Met nog negen ronden te gaan ging Stoner bij start/finish bij Lorenzo voorbij, waarna hij direct een klein gat met zijn grootste concurrent wist te slaan.
Lorenzo probeerde nog aansluiting te krijgen, maar besloot op zeker te gaan en genoegen te nemen met een tweede plaats. De leider in het wereldkampioenschap moest daardoor in het kampioenschap vijf punten inleveren op de huidig wereldkampioen, maar liep op zijn beurt weer vier punten uit op Pedrosa die met de derde plaats genoegen moest nemen.
Best of the rest werd ditmaal Andrea Dovizioso, die op de streep teamgenoot Cal Crutchlow nipt achter zich wist te houden. De Brit, die opnieuw beter dan zijn teamgenoot had gekwalificeerd, was bij de start door Dovizioso verschalkt om daarna 32 ronden lang in het achterwiel van de Italiaan te verblijven.
Lange tijd leek Spies aanspraak te maken op de vierde plek, maar met nog 11 ronden te gaan kreeg de Texaan een technisch defect aan zijn achtershock en kwam daardoor in de Corkscrew op een vreemde wijze ten val. Ook Valentino Rossi kwam in dezelfde bocht ten val, zij het bij het instuurpunt waar Spies bij het uitaccelereren was gecrasht. Voor Rossi was het een treurig einde van een teleurstellend weekend.
Teamgenoot Nicky Hayden wist voor Ducati de schade nog enigszins te beperken door als zesde over de finish te gaan, enkele seconden voor de in zijn debuut sterk rijdende Stefan Bradl die pas tegen het eind door de Amerikaan was verschalkt. Slechts 14 coureurs zagen de finishvlag, ook James Ellison (crash) Danilo Pedrucci (crash) en Mattia Pasini (technisch probleem) zagen de finish niet.
Grand Prix Laguna Seca, uitslag race:
1 | Casey STONER | AUS | Repsol Honda Team | Honda | 158.4 | 43'45.961 |
2 | Jorge LORENZO | SPA | Yamaha Factory Racing | Yamaha | 158.2 | 3.429 |
3 | Dani PEDROSA | SPA | Repsol Honda Team | Honda | 157.9 | 7.633 |
4 | Andrea DOVIZIOSO | ITA | Monster Yamaha Tech 3 | Yamaha | 157.3 | 18.602 |
5 | Cal CRUTCHLOW | GBR | Monster Yamaha Tech 3 | Yamaha | 157.2 | 18.779 |
6 | Nicky HAYDEN | USA | Ducati Team | Ducati | 156.8 | 26.902 |
7 | Stefan BRADL | GER | LCR Honda MotoGP | Honda | 156.7 | 28.393 |
8 | Alvaro BAUTISTA | SPA | San Carlo Honda Gresini | Honda | 155.4 | 50.246 |
9 | Aleix ESPARGARO | SPA | Power Electronics Aspar | ART | 153.7 | +1'18.993 |
10 | Karel ABRAHAM | CZE | Cardion AB Motoracing | Ducati | 153.6 | +1'22.076 |
11 | Randy DE PUNIET | FRA | Power Electronics Aspar | ART | 153.3 | 1 Lap |
12 | Yonny HERNANDEZ | COL | Avintia Blusens | BQR | 152.9 | 1 Lap |
13 | Colin EDWARDS | USA | NGM Mobile Forward Racing | Suter | 151.6 | 1 Lap |
14 | Ivan SILVA | SPA | Avintia Blusens | BQR | 151.4 | 1 Lap |
DNF | ||||||
Valentino ROSSI | ITA | Ducati Team | Ducati | 156.2 | 3 Laps | |
Ben SPIES | USA | Yamaha Factory Racing | Yamaha | 157.4 | 11 Laps | |
James ELLISON | GBR | Paul Bird Motorsport | ART | 151.9 | 13 Laps | |
Danilo PETRUCCI | ITA | Came IodaRacing Project | Ioda | 151.4 | 14 Laps | |
Mattia PASINI | ITA | Speed Master | ART | 152.2 | 21 Laps | |
Toni ELIAS | SPA | Pramac Racing Team | Ducati | 134.1 | 31 Laps | |
Michele PIRRO | ITA | San Carlo Honda Gresini | FTR | 0 Lap |
Tussenstand na 9 wedstijden:
1 | Jorge LORENZO | Yamaha | SPA | 205 |
2 | Dani PEDROSA | Honda | SPA | 182 |
3 | Casey STONER | Honda | AUS | 173 |
4 | Andrea DOVIZIOSO | Yamaha | ITA | 121 |
5 | Cal CRUTCHLOW | Yamaha | GBR | 106 |