Grand Prix Laguna Seca: Pedrosa ijzersterk eerste dag
|
De Spaanse Repsol Honda coureur reed in Laguna Sece met het 2013 prototype dat de Spanjaard twee weken geleden tijdens de officiële MotoGP test op het circuit van Mugello voor het eerst had getest. Van meet af aan was de winnaar van de Sachsenring goed op dreef en was beduidend sneller dan teamgenoot Casey Stoner, die hier vorig jaar nog overtuigend wist te winnen.
Hoewel Pedrosa in Laguna Seca niet echt succesvol is geweest - nimmer behaalde hij de pole en slecht een maal werd hij tot winnaar gekroond - was er de eerste dag duidelijk geen maat op de protégé van Alberto Puig. In de eerste vrije training zat Lorenzo nog redelijk dicht in de buurt, maar waar beide Repsol coureurs hun tijden in de tweede vrije training flink wisten te verbeteren was dat bij Lorenzo slechts minimaal.
Achter het dit seizoen sterk aan elkaar gewaagde trio Pedrosa/Lorenzo/Stoner was thuisrijder Ben Spies best of the rest. De Texaan, die deze week bekendmaakte Yamaha aan het eind van het seizoen te zullen gaan verlaten, blijf zestiende seconde verstoken van Pedrosa's tijd, maar was op zijn beurt drietiende seconde sneller dan Andrea Dovizioso die als laatste binnen een seconde van Pedrosa wist te blijven.
Nicky Hayden, wiens contract met Ducati deze week met een jaar werd verlengd, eindigde de eerste dag met een zevende tijd, terwijl teamgenoot Valentino Rossi genoegen moest nemen met de negende tijd. De zevenvoudig MotoGP wereldkampioen ging met nog tien minuten op de klok in de derde bocht onderuit, veroorzaakte daarmee een rode vlag situatie omdat de airfence opnieuw moest worden opgeblazen en kon daardoor geen tijd meer zetten met de zachte Bridgestones.
Gran Prix Laguna Seca - MotoGP, tijden vrije training:
1 | Dani PEDROSA | SPA | Repsol Honda Team | Honda | 266.7 | 1'21.088 | |
2 | Jorge LORENZO | SPA | Yamaha Factory Racing | Yamaha | 264.5 | 1'21.422 | 0.334 / 0.334 |
3 | Casey STONER | AUS | Repsol Honda Team | Honda | 268.1 | 1'21.457 | 0.369 / 0.035 |
4 | Ben SPIES | USA | Yamaha Factory Racing | Yamaha | 265.1 | 1'21.708 | 0.620 / 0.251 |
5 | Andrea DOVIZIOSO | ITA | Monster Yamaha Tech 3 | Yamaha | 262.4 | 1'22.021 | 0.933 / 0.313 |
6 | Cal CRUTCHLOW | GBR | Monster Yamaha Tech 3 | Yamaha | 266.1 | 1'22.258 | 1.170 / 0.237 |
7 | Nicky HAYDEN | USA | Ducati Team | Ducati | 264.0 | 1'22.434 | 1.346 / 0.176 |
8 | Stefan BRADL | GER | LCR Honda MotoGP | Honda | 256.2 | 1'22.568 | 1.480 / 0.134 |
9 | Valentino ROSSI | ITA | Ducati Team | Ducati | 268.0 | 1'22.772 | 1.684 / 0.204 |
10 | Alvaro BAUTISTA | SPA | San Carlo Honda Gresini | Honda | 263.0 | 1'22.853 | 1.765 / 0.081 |
11 | Aleix ESPARGARO | SPA | Power Electronics Aspar | ART | 249.1 | 1'23.835 | 2.747 / 0.982 |
12 | Randy DE PUNIET | FRA | Power Electronics Aspar | ART | 251.2 | 1'23.870 | 2.782 / 0.035 |
13 | Colin EDWARDS | USA | NGM Mobile Forward Racing | Suter | 250.9 | 1'24.732 | 3.644 / 0.862 |
14 | Toni ELIAS | SPA | Pramac Racing Team | Ducati | 259.0 | 1'24.739 | 3.651 / 0.007 |
15 | Yonny HERNANDEZ | COL | Avintia Blusens | BQR | 246.7 | 1'24.774 | 3.686 / 0.035 |
16 | Karel ABRAHAM | CZE | Cardion AB Motoracing | Ducati | 257.9 | 1'24.849 | 3.761 / 0.075 |
17 | Mattia PASINI | ITA | Speed Master | ART | 244.7 | 1'25.000 | 3.912 / 0.151 |
18 | Michele PIRRO | ITA | San Carlo Honda Gresini | FTR | 245.6 | 1'25.065 | 3.977 / 0.065 |
19 | James ELLISON | GBR | Paul Bird Motorsport | ART | 239.3 | 1'25.166 | 4.078 / 0.101 |
20 | Ivan SILVA | SPA | Avintia Blusens | BQR | 240.2 | 1'25.405 | 4.317 / 0.239 |
21 | Danilo PETRUCCI | ITA | Came IodaRacing Project | Ioda | 241.7 | 1'25.422 | 4.334 / 0.017 |
Steve RAPP | USA | Attack Performance | APR | 245.2 | 1'28.016 | 6.928 / 2.594 |