GP Valencia - 250cc
Mika Kallio steekt Alex de Angelis binnendoor voorbij.
Mika Kallio de uit Finland afkomstige KTM rijder, vertrekt voor de tweede keer dit seizoen van de Pole Position. Naast hem op de startgrid inmiddels tweevoudig wereldkampioen 250cc Jorge Lorenzo, hij had graag voor zijn landgenoten willen vertrekken vanaf de Pole. Yuki Takahashi en Marco Simoncelli maken de eerste startrij compleet. Hiermee hebben we vier verschillende nationaliteiten, merken en teams op de eerste startrij staan. Iets wat tegenvallend zijn Alex de Angelis en Andrea Dovizioso die respectievelijk van positie negen en tien mogen vertrekken.
Alex Debon:
Het podium oplopen was echt geweldig voor vrienden en familie die speciaal naar Valencia waren gekomen. Als test rijder is een podium positie een kroon op mijn werk van dit jaar. Ik ben dan ook blij dat we niet de elektrische problemen hadden waar we eerder deze week mee te kampen hadden. Ik kijk nu vooruit en richt me nu op komend seizoen waar ik als officiële rijder voor het Aprilia team mag uitkomen. Er komt nu een periode van veel testen om ons voor te bereiden op het nieuwe seizoen, die schijnt erg zwaar te gaan worden als ik naar alle overige deelnemers kijk die in 2008 aan de start gaan verschijnen.
Vanaf de tweede rij gestart weet Hector Barbera als eerste de leiding te pakken. Helaas voor deze Spanjaard is het toch de andere Spaanse matador Jorge Lorenzo die al snel de leidende positie had overgenomen. Fabrizio Lai korte het seizoen nog iets wat in, door in de eerste ronde zijn Aprilia in het grind te parkeren.
Er ontstond een kop groep van een achttal rijders, dat als een touwtje zich door de bochten slingerde. Hector Barbera rijdt toch iets wat slordig en nam regelmatig de bochten wat te ruim. Langzaam zakt hij dan ook terug in de kopgroep. Andrea Dovizioso weet gebruik te maken van de slordig rijdende Barbera, en weet heb aan de binnenzijde er langs te zetten.
Andrea Dovizioso:
Mijn eindpositie is beter dan ik had verwacht, maar minder goed dan mijn verwachting was tijdens de race. Mijn start was ongelofelijk ik was erg snel en ik kom Lorenzo gemakkelijk bij houden. Toen de Angelis ons passeerde, realiseerde ik me dat ik hem niet zou kunnen volgen. Ik moest dus wachten voor Bautista en Kallio zodra die Lorenzo voorbij waren zou ik kunnen aanhaken. Maar bij het opkomen van het rechte stuk reden ze erg snel bij me vandaan en dat was erg frustrerend. Wanneer je gaat was de motor het hele seizoen erg goed op een puntje na, we hadden een structureel vermogens probleem tijdens het hele seizoen. Ik ben niet tevreden met de gang van zaken dit seizoen. Ik ga me nu op mijn MotoGP avontuur richten, waar ik eet dat ik geen vermogens probleem zal hebben.
In de kopgroep werd flink gevochten Bautista en Barbera hadden zelf enig fysiek contact, om ruimte te creëren werden de ellebogen gebruikt. Jorge Lorenzo dicteerde de snelheid, maar had wel steeds de hete adem van Andrea Dovizioso in zijn nek. Wat Dovizioso nog niet gelukt was, lukte de vanaf de negende positie gestarte Alex de Angelis wel. Hij weet zich naar voren op te werken en ook Lorenzo te passeren.
Dat de Aprilia van de Angelis erg hard liep was te merken, binnen een ronde had de Italiaan een voorsprong van een volle seconde op Lorenzo. Het gezegde is, als er een schaap over de dam is volgen er meer. Ook in dit geval, Lorenzo werd links en rechts voorbij gestoken door de diverse rijders, hij kon het tempo niet volhouden. Dit is erg jammer voor Lorenzo, want met een tiende overwinning kon hij in het rijtje samen met Mike Hailwood en Tony Mang geplaatst worden die ook 10 overwinningen in een seizoen met een 250cc hebben behaald.
Marco Simoncelli was even in de war en dacht dat zijn Gilera een offroad machine was. Volgas door grindbak ging hem aardig goed af. Halverwege de race heeft leider in de race Alex de Angelis een voorsprong van twee seconden op zijn achtervolgers Bautista, Kallio en Dovizioso die druk in gevecht waren om de tweede positie.
Het lijkt er op dat Alex De Angelis afstevent op een herhaling van het seizoen 2006. Daar in behaalde hij ook alleen in de laatste race een overwinning. Toch staat de rijder van het Master-Mapfre Asper team derde in het tussenklassement, dit door zijn constante rijden.
Alex de Angelis:
Het was een waanzinnige race, ik herstelde goed van mijn slechte kwalificatie, en probeerde zoveel mogelijk voorsprong te pakken. Ik wist van te voren dat Mika Kallio hier erg snel was, ik dacht dat ik aardig wat voorsprong te pakken had, allen was Mika in de laatste ronde erg snel en mijn banden waren gewoon op. Ik ben erg tevreden met mijn eindresultaat, ik wil Aprilia dan ook bedanken voor de fantastische vier jaren die ik met hun heb kunnen racen.
Alvaro Bautista is aan het gooien en smijten met zijn Aprilia om richting De Angelis te gaan. Duidelijk is te zien dat hij er alles aan deed om richting de koppositie te rijden. Helaas vergde hij te veel van zichzelf en zijn machine. Zeven ronden voor het einde ging hij wat wijd in de chicane, moest zijn voorrem er bij pakken om te corrigeren en tja, dan ben je gewoon gezien en lig je eraf. Nu Bautista is weggevallen, is het Mika Kallio die de bijnaam “de Diesel” heeft, die langzaam op stoom komt en nu jacht maakt op de Angelis en daarmee de druk voor hem opvoert.
Dovizioso rijdt een kleurloze race, zijn Honda kan gewoon niet opboksen tegen het Aprilia geweld. Hij wordt dan ook vlak voor het einde van de race door Alex Debon gepasseerd en daarmee van het podium verdreven.
Zoals Bautista achter de Angelis aanzat, was ook Kallio opdreef, het scheelde niet veel of hij had een touche met een achterblijver gehad. Kallio zet alles op alles om de Italiaan binnen te hengelen. Zo tegen het einde van de race werd alsnog erg spannend.
Mika Kallio:
Mijn motor werd gedurende de race steeds beter te berijden, dit doordat hij gedurende de 27 ronden steeds lichter werd. Ik viel in het begin wel wat terug, maar ik wist gewoon dat voor mij het in de slotfase te behalen was. Het was niet makkelijk om Bautista in te halen, ik heb heel wat dingen geprobeerd voordat ik hem kon passeren. Hij was erg snel en erg laat met remmen. Toen hij onderuit ging had ik een lege baan voor me, ik bleef maar door trappen en produceerde de ene na de andere snelle rondetijd. Ik kreeg de Angelis in gezichtsbereik, en binnen no time zat ik bij hem. Ik heb gewacht op het eerste de beste moment dat ik hem kon passeren en dat lukte. Ik verwachte nog wel een aanval van de Angelis maar mijn voorsprong was te groot en kon de overwinning naar me toe trekken. Ik ben vol vertrouwen over komend seizoen en wil dan ook graag samen met KTM de titel in 2008 pakken.
Met nog 2 ronden te gaan verslapt de Angelis even een momentje, hier weet de Fin Kallio van te profiteren en smijt zijn KTM binnendoor bij de Italiaan. Ook om positie 3 wordt nog flink gevochten tussen Dovizioso en Debon, welke in het voordeel van Debon wordt beslecht.
Mika Kallio weet zijn tweede wedstrijd van dit seizoen te winnen. Alex de Angelis wordt tweede en Alex Debon maakt het podium compleet. Mika Kallio heeft ook nog eens het baanrecord van 2005 die op naam stond van Dani Pedrosa scherper weten te stellen.
Voor de volledige uitslag en eindstand.
volgende race: 9 maart 2008, Losail, Qatar!
Foto's: ktm/aprilia/honda