Zoeken

GP Tsjechie - MotoGP

20 augustus 2007

brno_circuit.jpg

Als je wint lukt alles en lijkt niets tegen te zitten. Zelfs een probleem met je achterrem, waardoor je twintig minuten van een uur durende kwalificatie mist, stelt dan niets voor. Het overkwam Casey Stoner afgelopen zaterdag, maar toen hij dan ook op de baan kwam zette hij in zijn eerste vrije ronde meteen de op één na snelste tijd. Het kenmerkt een, aanstaande, kampioen. Nog voor het eind van de kwalificatie was Casey Stoner al klaar. Door kort voor tijd als enige onder de 1' 57 te rijden was hij verzekerd van de polepositie en kon toekijken hoe zijn collega's zich stuk beten op zijn tijd. 

brno_stoner.jpg

Zoals gezegd, álles lijkt te lukken. Bij de start toonde Stoner zijn overmacht door als eerste weg te stuiven toen de rode lichten doofden. Als leider stuurde hij de eerste bocht in gevolgd door Dani Pedrosa, John Hopkins en wereldkampioen (voor hoe lang nog?) Nicky Hayden. Al in de tweede bocht werkte Hopkins zijn Rizla-Suzuki langs de Repsol-Honda van Pedrosa en haakte hij aan bij Stoner. Beiden wisten, als enige twee coureurs, 1' 58-ers te rijden en sloegen zo al snel een gaatje naar Nicky Hayden die na een schermutseling teamgenoot Dani Pedrosa een plaats had terug verwezen. Dat duurde tot de elfde ronde, toen klokten het duo allebei een 1' 59. De volgende ronde echter noteerde Stoner een 1' 58.703 tegenover Hopkins een 1' 59.456, vanaf dat moment reed Stoner rondetijden van 1' 59 laag terwijl die van Hopkins langzaam opliepen. Het was het duidelijk dat Hopkins er niet meer aan te pas zou komen. Ook Colin Edwards kwam er niet meer aan te pas, hij verloor zijn FIAT-Yamaha in de tweede ronde toen deze over het voorwiel weggleed. 
 

Casey Stoner:

Het hele weekend is voor ons best goed verlopen, we moesten op vrijdag even zoeken naar de goede set-up, maar tegen de tijd dat het om kwalificeren ging werkte alles naar behoren. De machine, het team en de banden hebben het foutloos gedaan in de laatste paar races en het is gewoon mooi om dat weer met een overwinning af te ronden. Het was een goede race, we deden een raceafstand in de ochtend dus we wisten dat die het uit gingen houden. Ik had een zeer goede start en had direct zes tienden op Hopkins, dat werd ongeveer een seconde en het verschil bleef even wat schommelen. Ik had het idee dat ik dicht genoeg tegen de limiet reed en hij zat nog steeds vlak achter me. Ik was verrast en maakte me wat zorgen dat hij me zou pakken maar ik hield tempo en op acht ronden voor het einde kreeg ik wat meer lucht. Ik hoefde me alleen nog maar te concentreren en proberen de voorsprong vast te houden. Ik ga er nog steeds voor om races te winnen, daar doen we het voor, we doen het allemaal voor  de punten. We wisten dat we een beter pakket hadden dan de anderen dus ik moest gewoon blijven pushen. Zo zie ik het, als je er per race op concentreert maak je het jezelf wat makkelijker. Op maandag gaan we hier wat onderdelen en een heleboel banden testen. Ik kijk uit naar de test want hoewel we een goed pakket hebben zou het mooi zijn als we het kunnen verbeteren. Deze tests zijn ook goed voor de machine voor volgend seizoen, we hopen dan nog wat sterker voor de dag te komen. (Demoraliseren van je tegenstanders heet dat)

brno_stoner_hopper.jpgAchter de ruggen van Stoner en Hopkins wist Hayden zich los te maken van de achtervolgers, een treintje bestaande uit Loris Capirossi, Dani Pedrosa, Valentino Rossi, Randy de Puniet en op enige afstand Chris Vermeulen. Na een aantal ronden leek Loris Capirossi een probleem te hebben en nadat hij wijd ging stak Dani Pedrosa voorbij aan de oude rot. Het groepje bleef wel bij elkaar en dat leverde een mooi schouwspel op voor de vele toeschouwers. Uiteindelijk wist Valentino Rossi zich langs 'Capirex' te werken en kon hij zijn opmars naar voren voortzetten, althans dat zal de bedoeling van de veelvoudig wereldkampioen zijn geweest. In werkelijkheid zou hij het nog moeilijk krijgen.

Chris Vermeulen, die op een gegeven moment aansluiting had weten te krijgen bij de vier voor hem, wist Randy de Puniet te verschalken en zat vervolgens direct Loris Capirossi op de huid die hij dan ook redelijk snel passeerde. Vermeulen was op stoom en de volgende die er aan moest geloven was niemand minder dan Valentino Rossi die op dat moment het groepje leek op te houden, van zijn opmars kwam niets terecht. Zouden de Michelin's dan weer niet zijn opgewassen tegen de Bridgestone's? Aan de kop van het veld had Stoner inmiddels een voorsprong weten op te bouwen van 1,6 seconde op Hopkins die op zijn beurt ruim 5 seconden had op Hayden, Pedrosa zat al op 9,3 seconden van de leider en Rossi ruim 12.
 

John Hopkins:

Ik kan zeggen dat ik zeer, zeer blij ben met dit resultaat en het hele weekend. Ik kwam goed weg en passeerde Dani en Nicky vrij snel om zo de tweede plaats te pakken. Mijn doel was om bij de derde bocht tweede te liggen want ik wist dat Casey eerste zou zijn en ik wilde niet dat hij weg zou kunnen komen. Ik probeerde bij hem te blijven maar hij had een ongelofelijk tempo en ik pushte de voor- en achterkant tot het randje, en met de Bridgstone's is dat knap ver! Ik probeerde uit alle macht hem te pakken maar na een tijdje besloot ik het wat rustiger aan te doen en de tweede plek veilig te stellen, dat lukte. Alles werkte goed dus dank aan het team. Felicitaties aan Chris, hij reed een knappe race, we staan nu in punten gelijk dus dat geeft extra competitie voor de rest van het seizoen. Ik ben er van overtuigd dat iedereen bij Rizla-Suzuki blij is met dit resultaat en ik ben nog blijer voor hen want ze verdienen het. Het is goed dat ik ze een podium kan geven na al het harde werk.

brno_west_checa_guin.jpgVerder in het veld was een hevig gevecht gaande tussen Alex Barros, Sylvain Guintoli, Carlos Checa, Toni Elias en Anthony West. Guintoli, die op de vrijdag op de voorlopige pole stond, deed het in de race eveneens zeer goed, iets wat velen misschien niet hadden verwacht, en wist op dat moment in de race een aantal grote namen achter zich te houden. Na de bekendmaking van de komst van James Toseland naar het Tech3-Yamaha team zullen zowel Guintoli als Tamada zich in de kijker moeten rijden willen ze volgend seizoen nog deel uitmaken van het team. Zoiets had teameigenaar Herve Poncheral ook gevraagd van zijn coureurs en voorlopig doet Guintoli dat best goed. Het team kijkt alvast uit naar Misano en hoopt, omdat het voor iedereen een nieuw circuit is, dat de bandenregel ze daar wat voordeel kan bieden.

Met nog zeven ronden te gaan wisselden Loris Capriossi en Valentino Rossi weer van plaats, in het nadeel van Rossi. De 27-jarige Italiaan gaat wederom door een moeilijke periode in zijn carrière, net als vorig seizoen, en lijkt momenteel slachtoffer in de strijd tussen de bandenfabrikanten. Tegen het eind van de race drong ook Randy de Puniet nog aan maar die wist er, mede door zijn eigen bandenprobleem (spinnen), niet langs te komen en pakte achter Rossi de achtste plaats. Rossi dus zevende en zijn achterstand op Stoner bedraagt nu 60 punten. Door de vierde plaats van Pedrosa loopt deze in op Valentino Rossi, 18 punten scheiden deze twee. De derde podiumplek ging naar Nicky Hayden die een wat eenzame race reed maar wel in de lift zit.
 

Nicky Hayden:

Ik ben redelijk tevreden met mijn podium en ik denk dat we goed werk hebben geleverd dit weekend. Op zaterdagavond veranderden we de set-up van de voorvork behoorlijk en het stond me wel aan. Toen ik in de tweede ronde naar de derde plek doorschoof dacht ik 'nu moet je in zijn achterwiel zien te komen' en dat zag er voor drie bochten goed uit. Maar toen kwamen we het rechte eind op, ik keek even en realiseerde me dat ik aan het dromen was. Ik hield dus gewoon mijn tempo aan en denk dat ik het beste uit de machine, mijzelf en de banden heb gehaald. Ik heb niet veel laten liggen dus dank aan mijn team, de jongens hebben hard gewerkt.

brno_cap_ros_depu_verm.jpg 

thumb_brno_hopper_wheely2.jpgDe negende plaats ging na een verbeten gevecht naar Alex Barros die daarmee Checa, Elias en West achter zich hield. De teamgenoot van Toni Elias, Marco Melandri verscheen niet aan de start, hij ondervond te veel hinder van zijn nek- en schouderblessure. Sylvain Guintoli eindigde uiteindelijk, doordat zijn Dunlop achterband harder achteruit ging dan gehoopt, op een dertiende plek. Misschien had hij op iets meer gehoopt na de trainingen, maar het was in ieder geval beter dan teamgenoot MakotoTamada die met zijn zeventiende plaats laatste werd en buiten de punten viel. Overigens lijkt het er op dat Sylvain Guintoli naar het team van Luis d'Antin verhuist en dus in 2008 op een Ducati zal rijden. Wie zijn teamgenoot gaat worden is nog onduidelijk. Dit lijkt verband te houden met de komst van Colin Edwards naar het Franse Tech3 team. Beide deals zijn nog niet officieel bevestigd maar de contracten lijken te worden opgemaakt. Colin Edwards was al eerder teamgenoot van James Toseland toen ze beiden voor Castrol-Honda uitkwamen in het World Superbike kampioenschap.

Voor de volledige uitslag en tussenstand in het kampioenschap. (pdf

De meeste MotoGP teams blijven vandaag en morgen op het circuit van Brno om te testen:


Foto's: ducaticorsepress/yamaharacing/kawasakiracing/suzukiracing