Zoeken

GP Tsjechië - Brno: MotoGP

18 augustus 2008

Stoner bijt in het... grind!

Na de slechte omstandigheden tijdens de kwalificatie stonden er wat andere namen vooraan dan gebruikelijk. Casey Stoner was verruit de snelste gebleken. Hij was meer dan een seconde sneller dan tweede man Valentino Rossi. Naast Rossi op de eerste startrij stond John Hopkins! Na zijn crash in de Ramshoek, op het TT-circuit van Assen, maakte de Anglo-Amerikaan een meer dan geslaagde comeback. Van de tweede rij mochten Chris Vermeulen, Alex de Angelis en Anthony West vertrekken. Van Vermeulen is dat misschien geen verrassing maar de andere twee staan daar niet regelmatig.

MotoGP-beginvanderace.jpg
Begin van de race met Stoner nog aan de leiding, gevolgd door Rossi (46), Hopkins (21), West (verscholen), Vermeulen (7) en Pedrosa (2).

MotoGP-Stoner_Rossi.jpg

Dichterbij dan dit kwam Rossi niet.

Na het doven van de rode lichten was Stoner direct goed weg, vóór Hopkins (die sneller startte dan Rossi) Rossi, Vermeulen, West, Pedrosa en de Puniet. Rossi wist zich weliswaar snel voorbij Hopkins te werken, het was Stoner die al een voorsprong van meer dan een seconde had weten op te bouwen. Een duel als op Laguna Seca zat er vooralsnog niet in.

Gedurende zes ronden variëerde de achterstand van Rossi op Stoner steeds tussen 1 en 1.3 seconde, totat Stoner er in de zevende ronde met zijn Marlboro Ducati in 'bocht 4' bij ging liggen. Om, nog, onverklaarbare reden was de Australiër ineens het voorwiel kwijt en gleed hij met zijn machine de grindbak in. Hij probeerde nog wel verder te rijden maar de Desmosedici GP8 was te zwaar beschadigd en Stoner parkeerde hem een stuk verder tegen de vangrail.

MotoGP-Stoner_crash.jpg
"Anotherstone bites the dust..." Casey Stoner gaat onderuit en finisht niet. Gaat hier het kampioenschap verloren voor de Australiër?

Zaterdag na de kwalificatie zei Casey Stoner nog;

De punten zijn niet voor zondagmiddag verdeeld, er kan nog van alles gebeuren, zeker als het regent. We moeten ons dus blijven concentreren, rustig blijven en hopen dat het droogt blijft!

Het bleef droog maar voor Stoner pakte het in de race dus verkeerd uit.

Het lijkt me duidelijk dat we allemaal teleurgesteld zijn met dit resultaat want ons ritme n de training was goed, alles ging ontzettend goed, in de warm-up, en we wisten dat vooraan druk konden uitoefenen. Het ging allemaal volgens plan tot aan de val. Ik reed ronde na ronde dezelfde tijden en was best tevreden met mijn raceritme. De val kwam écht uit de lucht vallen,het was een makkelijke bocht maar ineens was ik de voorkant kwijt en het lukte me niet om er iets aan te doen. Hij is moeilijk uit te leggen mar soms gebeurt zoiets gewoon op dit raceniveau en het was mijn fout. We wisten dat we deze race moesten winnen, en meer, om Valentino's voorsprong terug te brengen dus dit maakt het kampioenschap zeer moeilijk voor ons. In het racen kan er nog van alles gebeuren maar 50 punten is een groot gat tegen zo'n sterke en constante tegenstander. 

Voor Stoner was het de tweede val in twee races maar de eerst maal dat hij de finish niet haalde, in dertig races voor Ducati! Maar van opgeven weet de Australiër niet.

Hoe dan ook, ik gooi nooit de handdoek in de ring, óók de mensen bij Ducati niet, en we blijven vechten tot het eind. Misano is een thuisrace voor de fabriek en er zullen veel Ducatisti zijn, dus positief blijven en over twee weken terugslaan in een goede show voor hen zal nu mijn hoofdreden zijn.   

Casey Stoner is nu net zo ver als na de grand prix van Spanje, Catalonië, op 8 juni en de overwinningen op achtereenvolgens Donington, Assen en de Sachsenring waardoor hij veel punten goedmaakte, lijken ineens veel minder waard te zijn.

MotoGP-Soesen_Kwaaks_Elias.jpgDe val van Stoner betekende dat de weg naar de overwinning voor Rossi helemaal open lag. De voorsprong op de op dat moment op de derde plaats rijdende Chris Vermeulen bedroeg al twaalf seconden.

Valentino Rossi :

Ik had vertrouwen want mijn machine was snel vanaf de vrijdagtraining en met Jeremy (Burgess; red.) voerden we na de warm-up een kleine wijziging aan de voorkant door  waardoor ik op sommige stukken sneller was, en dat werkte! Ik wist dat het moeilijk zou gaan worden met de zeer snelle Casey (Stoner; red.) en zijn eerste ronde was zeer indrukwekkend, alsof hij al tien ronden gereden had! Ik verloor in het begin wat tijd met John (Hopkins; red.) omdat hij me passeerde. Deze keer hadden we hetzelfde tempo als Stoner en ik liep op hem in. Ik wist dat mijn banden en afstelling het goed zouden doen. Ik denk dat ik hem in een direct gevecht wel had kunnen verslaan. Helaas ging hij onderuit en toen had ik ineens 12 seconden voorsprong. Als hij niet gevallen was zou het een stuk moeilijker zijn geweest. Nadat Casey gevallen was enoot ik gewoon van het rijden. De Bridgestones werkten goed tot aan het eind en de M1 voelde goed. Natuurlijk kan ik dit niet tot een volwaardige overwinning rekenen omdat Casey viel, en dat vind ik jammer voor hem, maar dit is racen en ik moet dan ook blij zijn het het resultaat.

Wat er achter de rug van Rossi gebeurde was des te interessanter. Vermeulen had zich langs de twee, zeer goed presterende, Kawasaki's van West en Hopkins gewerkt en reed constante tijden. Zijn teamgenoot Loris Capirossi, als negende getraind, was in de derde ronde al opgerukt naar de vijfde plaats en leek haast te hebben. Net als Toni Elias trouwens. De kleine Spanjaard was gestart vanaf de dertiende plek en lag al vanaf ronde vijf op de zesde plaats! Capirossi stoote in de negende ronde door naar de tweede plaats maar kreeg al snel te maken met de zeer sterk rijdende Elias die een ronde later zelfs die tweede plek al voor zich opeiste. Dit veranderde niet meer tot aan de finish en dus pakte Toni Elias detweede podiumplek, Loris Capirossi (zijn 99ste podium in 276ste optredens) de derde. Elias probeerde zich ook gelijk in te dekken voor het volgende seizoen door te stellen dat als deze prestatie kan worden doorgetrokken hij niet van team hoeft te veranderen. Dit vanwege geruchten dat hij naar de Superbikes zou vertrekken. 

MotoGP-Elias_wheely.jpg
Toni Elias vierde zijn tweede plaats met een fraaie wheely! 

Toni Elias:
Het was tot nu toe een moeilijk seizoen dus ik ben ontzettend blij met mijn prestatie.. Gisteren was het ontzettend moeilijk en ik moest daarom van ver komen. Ik heb veel coureurs weten te passeren en de laatste zeven ronden voelde ik me zeer comfortabel met mijn tempo. Ik heb veel coureurs weten te passeren en de laatste zeven ronden voelde ik me zeer comfortabel met mijn tempo. Sinds de Sachsenring hebben we veel kunnen verbeteren dankzij nieuw materiaal van Ducati. Ik dacht ook voor het podium te kunnen gaan op Laguna Seca maar daar maakte ik een fout en dus lukte het niet. Nu ging alles goed. Ik ben er van overtuigd dat we dit niveau tot het eind van het seizoen kunnen vasthouden. Er waren geruchten dat ik volgend seizoen naar de Superbikes zou verhuizen, ik heb echter nog nooit met iemand uit de Superbikes gesproken en wil dan ook gewoon nog jaren in de MotoGP blijven. Ik ben blij met het Alice Team en de Pramac racestructuur. Als dingen goed gaan in het laatste deel van het seizoen zie ik niet waarom ik van team zou moeten veranderen.

MotoGP-Capi-quote.jpgLoris Capirossi:
Ik ben zeer blij. Na Barcelona had ik niet de juiste conditie om goed te rijden. En nu, na drie weken vrij, ben ik weer helemaal fit! Het podium is geweldig voor het hele team, niet alleen voor mij. Het hele team heeft me al die tijd gesteund dus het voelt bijna als een overwinning. Het was een droom om op het podium te komen, vrijdag voelde ik dat het er in zat en het lukte nog ook! voor mij begint vandaag een nieuwe seizoen want dan ga ik de nieuwe machine proberen.

De Kawasaki mannen Hopkins en West raakten met elkaar in gevecht en het was Hopkins die aan het kortste eind trok. Na West kreeg hij te maken met Nakano. De Japanner van het San Carlo Gresini team had een ge-upgrade RC-212V (zelfde specificaties als die van Dani Pedrosa) onder zijn kont en dat miste zijn uitwerking niet. Vanaf de achtste startplek kwam hij, wat laat (doordat hij in het begin in aanraking kwam met een collega) maar met grote stappen, naar voren en verschalkte de één na de ander. MotoGP-West_Nakano.jpgNa eerst te hebben afgerekend met Pedrosa, Guintoli, Dovizioso, de Puniet en de Angelis verwees hij achtereenvolgens Vermeulen, Hopkins en West nog een plaats terug om zo beslag te leggen op de vierde plaats! Het is gelijk de beste uitslag voor Nakano dit seizoen. Voor Hopkins was het leed echter nog niet geleden want hij werd in de laatste fase van de race nog voorbij gestoken door Vermeulen, De Angelis, Melandri, Dovizioso en Lorenzo om zo als elfde te worden afgevlagd. Jammer voor Hopkins die had gegokt op een achterband die niemand had maar zoveel grip verloor dat er geen meer te behalen viel.

John Hopkins:
Normaal rij ik wel om zo'n probleem heen maar met deze knie kon ik dit gebrek aan grip niet opvangen. Positief is dan weer wel dat toen de band nog goed was we dus konden meestrijden me de koplopers en we hadden een plek op de eerste startrij. We hebben dus duidelijk een doel om te testen de komende twee dagen. Ik wil deze twee dagen ook gebruiken om wat rijden in te halen wat ik gemist heb door de blessure én de machine verder ontwikkelen plus het probleem uit de race proberen op te lossen.

MotoGP-Rossi.jpg
Ook winnaar Valentino Rossi vierde zijn eerste plaats met een wheely.

MotoGP-Capi.jpgTeamgenoot Anthony West, die vooraf duidelijk voelde op de schopstoel te zitten bij 'de Groenen', reed net als Elias zijn beste race van dit seizoen tot nu toe. West startte verrassend vanaf een zesde plek en dook als vierde de eerste bocht in. Hij werd vervolgens terugverwezen naar de zesde plaats die een vijfde werd toen Stoner uitviel. Knokte zich langs teammaat Hopkins, die te maken kreeg met een achterband die geen grip meer had, maar krijg daarna de ontketende Nakano achter zich aan. Ondanks dat West vocht voor wat hij waard was moets hij de Japanner laten gaan. Desondanks pakte de Australiër, die zichzelf al zou hebben ontslagen indien hij manager was geweest, zijn beste klassering in zijn MotoGP carrière.

Anthony West:
Om als vijfde te finishen is een ontzettend fijn gevoel en laat precies zien waartoe we in staat zijn. Ik had een goede start maar viel even terug naar de zesde plaats en was wat bezorgd dat ik niet zou kunnen terugvechten, zeker omdat we niet zoveel trainingstijd op een droge baan hadden gehad. Maar mijn vertrouwen groeide en ik kreeg halverwege de race John (Hopkins; red.) weer in het vizier en wist hem voorbij te gaan. De grip werd naar het einde toe natuurlijk minder dus ik kon niets doen aan Shinya (Nakano; red.) dan constante rondetijden rijden tot aan de vlag. Ik voelde me zo veel meer op mijn gemak op de machine dan ik heb gedaan en de Bridgestones gaven zeker een voordeel ten opzichte van een aanal andere coureurs. Ik heb echt hard moeten rijden, ik heb zelfs niet op mijn pitbord gekeken tot halverwege de race, dus er is nog steeds werk te doen want we moesten hard pushen om snel genoeg uit de bochten te komen. Gelukkig betaalde het zich uit en de vijfde plaats is mijn beste resultaat in de MotoGP tot dusver, ik ben dus blij.

MotoGP-Verm-Hop.jpgChris Vermeulen had een vergelijkbaar probleem als Hopkins, zij het aan de linkerkant en aan zijn voorband. Na zelfs te hebben overwogen zijn Rizla Suzuki GSV-R de pitbox in te sturen besloot de Australiër met het startnummer 7 om te proberen de voorband te sparen en er uit te halen wat er in zat. En dat was een goed besluit! Achter Vermeulen pakte de derde coureur, naast Elias en West, die vooraf 'bang' was voor zijn plek de zevende plaats. Afgaande op de geruchten zou hij al niet meer voor het team rijden op Brno. We hebben het natuurlijk over Marco Melandri. Net op het moment dat de Italiaan meer dan voorheen ter discussie staat, en al bijna bij het team weg zou zijn, zorgt ook hij voor een goed resultaat. En dat had nog beter kunnen zijn als hij in het begin niet zo veel tijd had verloren. Naarmate de race vorderde, de tank leger raakte en de banden op temperatuur kwamen ging het voor Melandri pas echt lekker en wist hij aan te haken bij de groep voor hem. Na een aantal van hen gepasseerd te hebben pakte hij dus uiteindelijk de zevende plek.

MotoGP-Melandri.jpgDe San Marinees Alex de Angelis (San Carlo Gresini Honda) reed eveneens een prima race, startte al vijfde viel na de start al direct ver terug (13de) en vocht zich weer terug naar voren. Andrea Dovizioso en Jorge Lorenzo pakten de negende en tiende plaats.  De jonge Spanjaard die zo sterk aan het seizoen begon kende wederom een moeilijk weekend. Nog steeds herstellende van zijn, bij zware crashes opgelopen, blessures en problemen met de Michelin banden wist hij zich op zaterdag niet eens te kwalificeren. Met speciale toestemming mocht hij alsnog aan de start verschijnen maar de race verliep ook niet vlekkeloos. Hij startte rustig maar een met een voorband die steeds slechter werd en een achterband die steeds beter ging presteren(!) was het niet makkelijk voor de teamgenoot van de winnaar. Voor de stand in het kampioeschap pakte het voor Lorenzo n ieder geval nog gnstig uit omdat zijn naaste belagers Dovizioso en Toseland het niet veel beter deden.

De laatste punten werden gepakt door Hopkins (versleten achterband), Guintoli (goede warm-up maar technische, electronische, problemen in de race), Toseland, Edwards (beide banden problemen) en Pedrosa (blessure en banden problemen). Randy de Puniet (gevallen maar verder gereden) was de zestiende finisher en pakte dus net geen punt. Valentino Rossi heeft nu een voorsprong van 50 punten op Casey Stoner en, het is niet te hopen, deze race zou kunnen betekenen dat Stoner zijn kansen voor de titel heeft vergooid. Laat het niet zo zijn, dan volgen er nog zes mooie races!  

MotoGP-podium.jpg
Nee, het is niet altijd leuk om KISS-MISS te zijn. Spuiten mannen!! 

MotoGP-Nakano.jpgNote:

Shinya Nakano heeft voor de rest van dit seizoen de beschikking over de fabrieks RC-212V gekregen om zo Honda te helpen bj de ontwikkeling van de 2009 klanten machine, maar gesuggereerd wordt dat Honda tevens wil(de) zien waartoe een fabrieks RC-212V in staat is op Bridgestone's. Nou, dat is bewezen. Nakano werd vierde, Pedrosa vijftiende. Nakano draaide de derde tijd in de wedstrijd en die was 2,2 seconde sneller dan die van Pedrosa. Hierbij moet wel in ogenschouw worden genomen dat de fysieke toestand van de nummer drie in het kampioenschap, Pedrosa, natuurlijk een rol speelde. We houden die Shinya Nakano de resterende races scherp in de gaten! Dani Pedrosa natuurlijk ook.

Volgende race: Misano, San Marino, 31 augustus!

Foto's: ducaticorsepres/suzukiracing/kawasakiracing/aliceteam/yamaharacing