GP Spanje, Catalunya: 250cc
Inhoudsopgave |
---|
GP Spanje, Catalunya: 250cc |
Pagina 2 |
Simoncelli weer triomfantelijk!
Het zou dé race van Bautista moeten worden, op zijn thuis circuit. Hij had het hele weekend zijn stempel op de trainingen gezet en was gebrand om goed te scoren. Niet alleen vanwege zijn thuiswedstrijd, maar nog meer om zijn fout van vorige week recht te zetten én om nog in de race te blijven voor het kampioenschap.
Bautista:
We zijn op de juiste weg. De motor is goed maar er is ruimte voor verbetering. Ik had een goede start reed een goed tempo, niet té snel om fouten te voorkomen. Beetje bij beetje ging het steeds sneller rond. In de laatste ronde probeerde ik alle gaten dicht te houden, maar maakte een fout bij het insturen van La Caixa, waarvan Simoncelli direct profiteerde. Simoncelli hield daarna de deur goed dicht waardoor ik niet meer voorbij kon komen.
Dit weekend moet het pech van de laatste races goed maken en met deze belangrijke 20 punten zijn weer in de race. We werken goed als samen en dat maakt het verschil.
Vanaf de start van de 250cc waren het dezelfde matadoren van een week eerder op het circuit van Mugello, Bautista, en Simoncelli die samen met Debon een gat met de rest van het veld probeerden te slaan. Barbera, eveneens gestart vanaf de eerste startrij, had een matige start en kwam de eerste ronde pas als zesde door, achter Mika Kallio en Mattia Pasini. Ook Locatelli, die een slechte kwalificatie had gekend, kwam bij de start goed weg met zijn Metis Gilera en was van een elfde startplek naar de derde plaats gereden, maar zijn wedstrijd al in de eerste ronde stranden door een ongelukkige actie van JiR Team Scot Honda coureur Takahashi, die Locatelli onderuit tikte. Kallio, die wederom slecht had getraind, maakte een goede start en wist daarmee vijf plaatsen te winnen, naar p4, achter het leidende trio.
Alex Debon weet het tempo op kop niet bij te houden en raakt in gevecht met Kallio en Barbera, die zijn slechte start al snel had weten goed te maken en, gebrand om zijn crash van vorige week te rectificeren, zich inmiddels naar een derde plaats gereden. Al snel weet Barbera zich van de achtervolgende groep los te rijden, op weg naar Bautista en Simoncelli en weet zich niet veel later bij de kopgroep aan te sluiten. Het trio Bautista, Simoncelli en Barbera rijdt gestaag weg bij de mannen die hevig met elkaar in gevecht zijn om de vierde plaats; Debon, Luthi, Pasini, Kallio, Faubel en Simon met de rest daar op afstand achter.
De drie koplopers weten gestaag weg te rijden van de rest van het veld, en met nog veertien ronden te rijden is hun voorsprong inmiddels opgelopen tot ruim vijf seconden. In het tweede groep zijn het Simon en Faubel die het moeilijk krijgen waardoor zij de aansluiting dreigen kwijt te raken.
Halverwege de wedstrijd is het voorsprong van de kopgroep naar de Lotus Aprilia van Debon opgelopen tot ruim zeven seconden, die op zijn beurt ook een kleine gatje heeft naar Luthi, Pasini en Kallio die nu om plaats vijf verder gaan vechten. In de laatste fase van de wedstrijd weet Barbera het tempo van de twee ontketende koplopers niet te volgen. Bautista en Simoncelli hebben een moordend tempo ingezet, met rondetijden gelijk aan de tweede kwalificatie. Barbara heeft geen antwoord, maar heeft op zijn beurt voldoende afstand op Debon, die eveneens een eenzame wedstrijd rijdt.
De strijd om de vijfde plaats gaat nog in alle hevigheid door, maar dan tussen Kallio en Luthi. Het doel van Kallio, wiens Red Bull KTM op de 1047 meter lange rechte stuk toch moest inleverden op de snellere Aprilia’s, was de schade te beperken en in ieder geval voor de nummer twee in het kampioenschap, Polaris World Aprilia coureur Pasini, over de streep te gaan. Tot vijf ronden voor het eind zag het er dan ook goed uit voor de sympathieke Fin, die lange tijd in een mooie gevecht was verwikkeld met Emmi -Caffe Latte man Luthi, als de ineens de snelheid uit de KTM is.
Was het een week eerder op Mugello nog de koppeling, ditmaal was het een zuigerveer die er de brui aan had gegeven, waardoor Kallio genoodzaakt was de pitstraat op te zoeken en daarmee zijn eerste DNF van dit seizoen scoorde. Kallio, die meteen merkte dat er iets mis was, probeerde rustig naar de pitstraat te rijden wat bijna nog een valpartij opleverde toen hij de F1 curbstones over het hoofd zag.
Bautista had meer kunnen hebben maar dan moet hij werken aan zijn controle. Simoncelli heeft maar twee ronden (2 en 6) aan de leiding gereden, maar wist toch de Spanjaard op de streep achter zich te houden. Het was een strijd tot aan de finish, waarbij zowel Simoncelli als Bautista niet van elkaar weg konden komen, waardoor de tactiek van beide rijders herzien moest worden. Simoncelli nam een afwachtende houding aan, en hoopte op een foutje van de Mapfre Aspar Aprilia man. Hij moest wel uiterst voorzichtig te werk gaan, omdat het incident met Barbera op Mugello hem een gele kaart had opgeleverd. Op zijn beurt had Bautista er op gehoopt toch nog een klein gaatje te kunnen rijden, waardoor de Metis Gilera man niet nog voorbij kon op het laatste stukje voor start-finish.
De druk op Bautista was enorm te noemen, Simoncelli was zo dicht op Bautista dat het soms op een nieuwe type motorfiets leek eentje met 3 wielen in lijn. Het duurde tot de laatste ronde dat bij het insturen van de stadionsectie Bautista een remfoutje maakte, iets te wijd ging en daardoor de deur wagenwijd openzette voor Simoncelli. die daar meteen van profiteerde. Vanaf dat moment kon de Mapfre Aspar Aprilia rijder enkel nog naar de achterkant van Simoncelli's Derbi, die de hele wedstrijd al erg sterk was op dit gedeelte van het circuit, aankijken. Bautista probeert in alle macht om Simoncelli voorbij te gaan, maar de Italiaan maakt geen fout en weet zijn Derbi met 0.039 seconden voorsprong als eerste over de finish te brengen.
Niet alleen scoorde Simoncelli daarmee zijn tweede overwinning op rij, daarnaast heeft hij zich in een uitstekende positie genesteld in de tussenstand voor het wereldkampioenschap, waar hij nu met 103 punten slechts 3 punten achter Kallio op een tweede plaats staat. Derde in de tussenstand is Pasini met 98 punten, die ditmaal een kleurloze wedstrijd reed en als zesde, achter Luthi, over de finish kwam.
Volgende race: Donington Park, Engeland, 22 juni!
Foto's: Barbera/Bautista/Luthi/doviziosopasini.forumup.it