GP Spanje, Catalunya: 125cc
Inhoudsopgave |
---|
GP Spanje, Catalunya: 125cc |
Pagina 2 |
Di Meglio verslaat Spaanse Armada!
In scherp contrast met wat de Spaanse fans hadden verwacht en gehoopt, was het niet polezitter Pol Espargaró maar Fransman Mike di Meglio die 125cc wedstrijd op het circuit van Catalunya wist te winnen, die daarmee tevens de leiding in het kampioenschap in de 125cc over heeft genomen van Simone Corsi.
Tijdens de warm-up training 's ochtends waren veel rijders in verwarring geraakt vanwege de baan, nog nat van de hevige regen die 's nachts in Montmello was gevallen, en was het jonge Amerikaanse talent Stevie Bonsey, rijdend voor het Nederlandse team van De Graaf motorsport, die de snelste tijd had weten neer te zetten. Di Meglio was daarin niet verder gekomen dan een 14e tijd, twee plaatsen achter polezitter Espargaró.
Vanaf het groene licht was het echter Nicolas Terol, gestart vanaf een derde plek, die met zijn Jack & Jones WRB Aprilia kopstart nam, met in zijn kielzog Espargaró met zijn Belson Derbi en Bancaja Aspar Aprilia rijder Sergio Gadea, die vanaf de zesde startplaats een erg goede start had gekend. In totaal vormt zich een kopgroep van maar liefst 12 man. Vertrokken vanaf de tweede startplek had Mike di Meglio (AJO Motorsport Derbi) een slechte start, en kwam de eerste ronde pas op een achtste plaats door. Al in de tweede ronde weet Gadea de leiding in de wedstrijd over te nemen, met achter zich Terol en Espargaró.
Met drie Spanjaarden aan de leiding van de wedstrijd gaat het Spaanse publiek dan ook volledig uit z'n dak, maar de vreugde is van korte duur. Al in de vijfde ronde weet di Meglio de leiding in de wedstrijd over te nemen, maar weet zich niet echt uit de groep los te rijden. Twee ronden lang is een verbeten strijd tussen Gadea en di Meglio, tot in de achtste ronde van de wedstrijd Gadea vanuit tweede positie in La Caixa wordt aangetikt door Terol, en daardoor moet uitwijken naar de grindbak. Gadea valt daarmee terug naar een 24e plaats, maar weet de wedstrijd uiteindelijk toch nog op een prima 9e plaats te eindigen.
Sergio Gadea:
Vanaf het begin van de wedstrijd zat ik flink te pushen, en was gebrand hier in mijn thuiswedstrijd een goed resultaat neer te zetten. Ik gaf alles wat ik had, maar werd van mijn lijn gedrukt en moest daardoor de grindbak opzoeken. Het was een zuivere inhaalactie die ik te laat opmerkte toen mijn hand van het stuur werd gedrukt, waardoor ik geen tijd had om te reageren. Ik vond het wel een vreemd om zo vroeg in de wedstrijd zo'n inhaalactie te doen, het was niet de laatste ronde waar alles op alles moest worden gezet. Was het de laatste ronde van de wedstrijd geweest, dan had ik meer begrip gehad voor de actie. Ik ben blij met de Aprilia, de fiets was nagenoeg perfect en ik hoop dat we deze lijn in Donington voort kunnen zetten.
Inmiddels is de groep van twaalf uitgedund tot zeven rijders. Lange tijd streed di Meglio met en tegen Nicolas Terol, maar het tweetal weet niet weg te rijden van de achtervolgende groep, bestaande uit Espargaró, Olive, Talmasci, Corsi en Redding. Scott Redding, die zondermeer een goede wedstrijd reed, was de eerste die moest lossen, even later gevolgd door - toen nog - klassements aanvoerder Simone Corsi.
Espargaró weet samen met teamgenoot Olive het gaat naar Terol dicht te rijden, waardoor een kopgroep van vijf coureurs ontstaat. Di Meglio blijft aan de leiding, maar vlak daar achter volgt een verbeten strijd om de tweede plaats. Eerste die te veel vergt van zijn banden is Juan Olive, die drie ronden voor het einde met zijn Belson Derbi onderuit gaat. En ronde later is het Nicolas Terol die op dezelfde plaats met een highsider onderuit gaat. In de laatste ronde weten Pol Espargaro (Belson Derbi) en Gabor Talmacsi (Bancaja Aspar Aprilia) niet meer in het wiel van de jonge Fransman te komen en was het podium dus verdeeld.
Bradl (17), hier voor Iannone (29) die vijf ronden voor het eind zal uitvallen, en Corsi.
Stefan Bradl, die in het begin van de race de pas werd afgesneden door Marc Marquez, reed een knappe inhaalrace en werd uiteindelijk vierde, vlak voor Simone Corsi en Scott Redding. Voor het De Graaf Grand Prix team was het een prima dag met een zevende plek voor Steve Bonsey en een elfde voor Danny Webb. Onze landgenoot Hugo van den Berg werd éénentwintigste.
Door deze overwinning neemt Mike di Meglio (112 ptn.) de leiding in de tussenstand van het klassement weer over van Simone Corsi (98 ptn.). Derde staat Stefan Bradl met 77 ptn.
Mike Di Meglio:
Ik wil het team bedanken voor het harde werk wat ze hebben verzet. Dit jaar heb ik een motor waar ik te allen tijde mee vooraan kan rijden. We hadden vandaag werkelijk een goede dag, ik was de hele race vol zelfvertrouwen en had dan ook geen enkel probleem. Ik zie uit naar de komende wedstrijden, aangezien ik graag rijdt op zowel Donington als Assen.
Gábor Talmacsi:
Ik ben tevreden met mijn derde plaats. We hadden voor dit weekend al snel een setup voor de Aprilia gevonden. Ik had geen goede start, maar wist me gaandeweg de wedstrijd naar voren te rijden. Het was een zware strijd, de motor was erg nerveus met aanremmen waardoor ik me niet voor de winst kon gaan. Voor de start van de wedstrijd probeerde ik geconcentreerd te blijven en geen fouten te maken; een podiumplaats is een goed resultaat voor ons dit weekend. Wij blijven punten scoren, en dat is goed voor het kampioenschap. Ondanks dat we niet op 100% konden rijden moeten we tevreden zijn met wat we hebben behaald. Voor de komende wedstrijden moeten we enkel nog werken aan de voorzijde van de fiets.
Volgende race: Donington Park, Engeland, 22 juni!