Zoeken

GP San Marino - MotoGP

3 september 2007

Met, zoals al eerder dit seizoen, maar liefst tien coureurs binnen een seconde werd gehoopt, en misschien ook wel gerekend, op een mooie, spannende race op het zonovergoten circuit van Misano, San Marino. Maar al direct na de start wilde Randy de Puniet, weer eens, teveel en klapte door een highsider van zijn Kawasaki waarbij hij ook maar meteen Dani Pedrosa van de baan veegde. De kleine, doorgaans zo rustig ogende, Spanjaard was furieus over de actie en sloeg in zijn woede het vizier van zijn helm. Ook teamgenoot Nicky Hayden, die zich bij de start al verslikt had en nu de vallende De Puniet en Pedrosa nog maar net kon ontwijken, zal niet blij zijn geweest met de actie van de Fransman. Hij moest door het grind waardoor hij als laatste aan de race begon.  

misano_puniet-crash.jpg

Randy de Puniet wil teveel en wordt van zijn Kawasaki geworpen..

misano_puniet-crash2.jpg

..en neemt Dani Pedrosa in zijn val mee. Chris Vermeulen komt goed weg!

Hierdoor waren direct drie toppers uitgeschakeld wat de spanning in de wedstrijd niet ten goede kwam, zou blijken. Casey Stoner trok zich van het gebeuren, dat zich achter zijn rug voltrok, niets aan en gaf de Ducati Desmosedici direct flink de sporen met in zijn kielzog de beide Rizla Suzuki's van Chris Vermeulen en John Hopkins, die Valentino Rossi al waren gepasseerd. Daarachter zaten Loris Capirossi, Colin Edwards (goed gestart), Anthony West en Marco Melandri. Ook Melandri kende, net als Edwards, een goede start en zat al snel in het achterwiel van Capirossi nadat hij zowel West als Edwards voorbij was gegaan.

In de vijfde ronde viel er wederom een favoriet uit want de FIAT Yamaha M1 van Valentino Rossi viel stil! De gok om met het nieuwe motorblok te rijden pakte verkeerd uit, en in plaats van een mooie wedstrijd waarin Rossi zeker voor een podiumplek zou zijn gegaan stond de dit seizoen, wederom, geplaagde Italiaan met lege handen. Bij Yamaha kon men nog niet aangeven of het defect daadwerkelijk werd veroorzaakt door de nieuwe pneumatische kleppen. Men reed met hetzelfde blok als waarmee in de test op Brno en in de trainingen werd gereden en waarbij alles goed functioneerde. Nader onderzoek door de Yamaha technici zal hierover uitsluitsel moeten geven.

misano_suzukis.jpg

Hier Chris Vermeulen nog achter teamgenoot John Hopkins, op het podium was het andersom. De rest van het veld volgt op afstand

Ondertussen was Chris Vermeulen zijn teamgenoot John Hopkins gepasseerd en waren de twee Rizla Suzuki's de enige machines die de Marlboro Ducati konden volgen. Even leek het er op dat de beide Suzuki's op achterstand werden gereden, maar Chris Vermeulen zette zijn tanden er in en wist naar Stoner zijn achterwiel te komen. De achterstand zou echter nooit kleiner dan ongeveer een seconde worden want middels het aanzetten van Stoner bouwde die een steeds grotere voorsprong op.
John Hopkins:

Ik probeerde zo lang mogelijk bij Casey te blijven en pushte de voorkant door de lange snelle rechter en dat was best een beetje eng. Ik wist dat Chris direct achter me zat, ik keek op de grote vidi-wall op het rechte stuk aan de achterzijde en zag twee blauwe machines, ik wist dus dat het alleen Chris kon zijn. Ik bracht mijn hoofd omlaag want ik wist ook dat hij een goed tempo had. Ik probeerde zo lang mogelijk bij te blijven maar verloor langzaam de aansluiting.

misano_melandri.jpgAchter de beide Rizla Suzuki's was Marco Melandri komen opzetten vanaf de twaalfde trainingsplek. Hij hield Loris Capirossi en Carlos Checa achter zich en bezette de vierde plaats in de race. Daarachter waren Alex Barros, Colin Edwards, Anthony West en Toni Elias in gevecht om de zevende tot en met de tiende plaats. Alex Barros, die startte vanaf een zeventiende plek, reed een sterke race en als electrische problemen hem niet aan de kant hadden gezet was een top zes klassering zeker mogelijk geweest. Colin Edwards kampte de hele race met gripproblemen aan de achterzijde wat de Texaan er van weerhield om mee te blijven knokken voor deze posities. Tegen het eind van de wedstrijd waren Anthony West en Toni Elias nog steeds in gevecht om plaats zeven en uiteindelijk wist de kleine Spanjaard dit duel te winnen. De volgende wedstrijd is op Estoril, op 16 september, waar hij vorig seizoen de zo belangrijke 5 punten van Valentino Rossi afsnoepte door de winst voor zich op te eisen. Hij zal er naar uitkijken.

misano_elias-west.jpg

Toni Elias wist Anthony West achter zich te houden en zevende te worden, een prima prestatie.

misano_ducs-s.jpgCasey Stoner reed onbedreigd naar de overwinning en kwam daarmee op 85 punten voorsprong op de niet scorende Valentino Rossi en 103 punten op Dani Pedrosa. De twee Rizla Suzuki's van Chris Vermeulen en John Hopkins belandden op de plaatsen twee en drie en daarmee was het wederom een all-Bridgestone podium. Carlos Checa was op de zesde plaats de eerste Michelin klant en dat zal de Franse bandenfabrikant niet vrolijk stemmen. Colin Edwards werd als tweede Michelin rijder negende en Shinya Nakano wist nog net Alex Hofmann af te troeven en werd tiende. Achter Sylvain Guintoli werd Nicky Hayden nog dertiende en schreef dus twee schamele puntjes op zijn conto bij. Makoto Tamada en Kurtis Roberts behaalden de laatste punten door veertiende en vijftiende te worden, Roberts deed dat op driekwart minuut.

Het enige probleem dat Stoner had was een lege benzinetank, ná de wedstrijd. In de uitloopronde had hij collega Capirossi aan de hand genomen omdat zijn Desmosedici al was droog gevallen. Net voor het inrijden van de pitlane viel ook de GP7 van Stoner droog wat aangeeft dat de baan van Misano net zo benzineconsumerend is als de baan van Assen waar eind juni zowel de Ducati van Stoner als de Honda van Hayden in de uitloopronde stil vielen door benzinegebrek.
Casey Stoner:

Je hoorde Valentino zaterdag al zeggen dat ook zij op het randje zaten van hun benzineverbruik. Ik weet niet wat er voor zorgt dat de machines net dat beetje extra verbruiken maar ook Loris kwam zonder te staan. Ik nam hem op sleeptouw naar de pits waardoor mijn machine wat harder moest werken! Toen viel de mijne dus ook droog, da's best lachen.

Ik benader het kampioenschap nog steeds race voor race. Wat Valentino en Dani gebeurde is ongelukkig maar ik reed voorop en deed wat ik moest doen. Ik had genoeg druk voor mezelf. Het kostte genoeg concentratie om geen fouten te maken want het was best warm en hard werken. Zaterdag had ik er niet zoveel vertrouwen in maar toen we op de grid stonden hadden we wel vertrouwen in de afstelling en alles werkte goed. Ik startte goed en was in staat om een aardige voorsprong te nemen. Als er een groep vooraan was geweest had ik die groep gesplitst zodat er minder coureurs zouden zijn om mee te strijden, ik verwachtte dat het een moeilijke race zou worden.

Casey Stoner bedankte uiteraard ook zijn team en ditmaal ook zijn persoonlijke trainer. Hij zei dat het team hem er dit weekend echt doorheen had gesleept. Normaal gesproken is Stoner de tweede seizoenshelft sterker dus hoopt hij dat dit de rest van de wedstrijden het geval zal zijn. Hoe meer hij met de Ducati rijdt hoe meer hij zich er op thuis voelt en sneller hij wordt, dat belooft nog wat voor Valentino Rossi! Dit was overigens de derde overwinning op rij voor Stoner en de eerste MotoGP overwinning voor Ducati op eigen grond.

Voor de volledige uitslag en  tussenstand.

misano_stoner.jpg

Casey Stoner krijgt zo tegen het einde van het seizoen ook wat meer oog voor show.

Paul Denning, teammanager van Rizla Suzuki, sprak nog een paar mooie, ware woorden aan het adres van Casey Stoner en de andere teams:

Rizla Suzuki wil graag Casey Stoner feliciteren met alweer een ongelooflijke prestatie. Er is dit jaar in MotoGP veel onzin naar buiten gebracht over bandenregels, motorvermogen enzovoort. Ik geloof dat op dit moment het verschil wordt bepaalt door Casey en dat we ons moeten focussen op het verbeteren van onze prestaties, en dat is precies wat iedereen op dit moment zou moeten doen.

misano_rizla-merchandising.jpg

Hé, die merchandising loopt best goed hier! Of zijn dat die oude Motorfreaks shirts..?

Volgende race: 16 september, Estoril, Portugal!

Foto's: yamaharacing/ducaticorsepress/suzukiracing/gresiniracing