Zoeken

GP San Marino - Misano: MotoGP

4 september 2008

Rossi evenaart record Agostini en stevent op titel af!

SanMarino-view.jpgVooraf was niet duidelijk of de blessure van Casey Stoner (een oude breuk aan zijn linkerpols, opgelopen in 2003) hem parten zou spelen, maar dat hij er last van had was duidelijk. Maar na een prima start, waarbij hij binnen enkele ronden drie seconden voorsprong pakte op de concurrentie, ging de Australische wereldkampioen alweer onderuit! Teambaas Livio Suppo weet het aan de blessure, Stoner zelf gaf de (Bridgestone) banden de schuld. Voor de warm-up werd besloten om één ronde te rijden met de wedstrijdbanden, om die zo even 'in te rijden'. Dat had men al bij eerder gedaan en was nog geen probleem geweest. Maar zondag voelde Stoner dat vanaf het begin van de race de grip niet goed was. Na enkele ronden werd dat beter en kreeg hij vertrouwen. Toen had hij al die comfortabele voorsprong van drie seconden op tweede man Valentino Rossi. En tóch ging Casey Stoner in de achtste ronde onderuit. Na de misser op Laguna Seca en nu de beide valpartijen op Brno en Misano moet het zelfvertrouwen van de 2007 wereldkampioen wel zijn aangetast. Natuurlijk was Stoner in vele trainingen de snelste, met zeven poleposities op rij, en natuurlijk reed hij op de banen van Brno en Misano ruim op kop, maar als je valt win je niet. En dan loop je waardevolle punten voor het kampioenschap mis, zéker als je directe concurrent wint. En dat deed Valentino Rossi.
Na een 'moment' vroeg in de race, toen hij de snel gestartte Dani Pedrosa voorbij wilde en waarbij hij even uit het zadel van de FIAT Yamaha M1 werd getilt, was er in het verdere verloop van de race weinig meer aan de hand voor de Italiaan. Op het snikhete circuit van Misano, in zijn spreekwoordelijke achtertuin, reed de meervoudig wereldkampioen eenvoudig naar zijn 68ste zege. Zelf verwoorde hij het net even anders:

Valentino Rossi:
Het was vanaf het begin best een moeilijk weekend voor ons. En dan was er natuurlijk de druk van een 'thuisrace', met alle afleiding waardoor concentreren moeilijker is. Mugello is altijd 'mijn' circuit geweest ondanks dat het verder van Tavullia af ligt. Maar hier, zeker na de pech vorig jaar, is het nooit makkelijk geweest. Ik had een goede start maar toen kwam Dani (Pedrosa; red.) me op snelheid voorbij en verloor ik kostbare tijd om hem weer te paseren. Ik moest behoorlijk wat risico nemen en had een aardig 'moment! Toen ik er eenmaal langs was kon ik Casey (Stoner; red.) zien, hoewel ik direct moet toegeven dat ik niet het vertrouwen had om te kunnen winnen zoals ik dat op Brno had. Ik bleef wel druk uitoefenen omdat het niet in mijn aard ligt om voor een tweede plaats te rijden en ik denk dat het zeker nog tot een duel had kunnen komen. Ik was zeer snel toen ik eenmaal in mijn ritme kwam. Maar toen zag ik dat Casey onderuit ging. Ik vind het wéér jammer voor hem maar het is goed voor ons kampioenschap. Ik ben dus blij voor het team. We hebben een voorsprong van 75 punten, en dat is veel, maar er zijn nog vijf races te rijden en ik zal alles proberen om ze te winnen, zoals ik altijd heb gedaan. Ook Jorge (Lorenzo; red.) zorgde ervoor dat ik bleef pushen. Doordat hij mij onder druk hield kon ik niet even relaxen. Een mooie dag voor ons allemaal dus!

Stoner_uit_beeld.jpg

Teamgenoot en MotoGP rookie Jorge Lorenzo pakte achter zijn 'leermeester' een knappe tweede plaats. Na een schitterende start kreeg de jonge Spanjaard halverwege het seizoen te maken met behoorlijke tegenslag. Zware blessures door even zware valpartijen hadden mindere resultaten tot gevolg terwijl ook de (Michelin) banden niet bijdroegen aan het vertrouwen. Na een prima kwalificatie (3de tijd) vertrok de 250cc wereldkampioen van 2007 weer eens van de eerste startrij en ook hij werd door landgenoot Pedrosa voorbij gestoven. Lorenzo.jpgIn de vijfde ronde passeerde hij hem weer en zette, in derde positie, de achtervolging in op de kopman van het team. Op de met Michelins uitgeruste FAIT Yamaha M1 wist Lorenzo prima in het spoor te blijven van Rossi, op Bridgestones, en door het wegvallen van Stoner werd dit dus een mooie tweede plek. De Spaanse furie is 'Back on track'!

Jorge Lorenzo:
Nu ik weer zie wat voor een feest Valentino's fans maakten herinnerde mij dat er aan hoezeer ik weer wil winnen. Maar deze tweede plaats is fantastisch voor ons!

In tegenstelling tot Dani Pedrosa, die vierde werd en zijn achterstand op Casey Stoner zag slinken tot slechts twee punten, is Lorenzo wél tevreden over de Michelin banden. De modificaties die Michelin op en na Brno heeft doorgevoerd geven hem weer genoeg vertrouwen en dat komt zijn rijstijl weer ten goede. Zijn vijfde podiumplek van dit seizoen, en de eerste sinds de vijfde race op Le Mans, zorgt er in ieder geval voor dat hij zijn vierde plaats in de tusenstand behoud. Dat Pedrosa vanaf Indianapolis op Bridgestones zal rijden meldden we al, hij testte ze daags na de race op Misano, maar dat dit op 'aandringen' van Repsol gebeurde? Ach, we wisten het natuurlijk wel, de sponsor bepaalt.
Het duurde een aantal wintertests en races voordat Valentino Rossi compleet gewend was aan de Bridgestone banden, hoe lang zal het duren voordat Dani Pedrosa het maximale uit de Bridgestones zal kunnen halen? Door de switch van Pedrosa naar Bridgestone wordt Lorenzo trouwens wel de nummer één MotoGP coureur bij Michelin, maar wat zal de rol van Michelin zijn in 2009? Blijven ze trouw aan de MotoGP waarin ze negentien (19!) jaar successen boekten? Zullen ze Nicky Hayden, Jorge Lorenzo en het Tech3 Yamaha team blijven steunen? Allemaal onbeantwoorde vragen die naar het einde van het seizoen pas duidelijk zullen worden.

Elias.jpgIn het spoor van Lorenzo pakte de kleine Toni Elias weer een podiumplek op 8.5 seconden achterstand van Lorenzo en 11.7 van Valentino Rossi en dat is minder dan de 15 seconden achterstand die hij had op Rossi toen hij tweede werd op Brno. Elias, ditmaal vertrokken vanaf de vijfde startplek, zat er vanaf die start direct goed bij en passeerde een ronde dan Lorenzo hun beider landgenoot Dani Pedrosa. In de eerste elf races van dit seizoen kwam Elias niet verder dan een zevende plaats als beste klassering en nu reed de Alice Ducati coureur naar zijn tweede podium, in evenzoveel races. En daar is een verklaring voor.

Toni Elias:
Na Laguna Seca zijn er zaken radicaal veranderd. Ik kreeg een veel beter gevoel in de machine en de resultaten zijn ernaar. Ik hoop dat ik zo door kan gaan voor de rest van het seizoen. Ik zou graag elke race voor het podium willen strijden. Ik weet dat het niet makkelijk is maar ik probeer het. Ik heb genoten van de race op Misano ondanks dat het circuit, met al die bochten, hard remmen en accelereren, vermoeiend is. Op een gegeven moment probeerde ik Lorenzo te volgen maar maakte ik wat foutjes, ik besloot mijn positie te behouden en daarom kon Pedrosa weer aansluiten. Ik probeerde tot rust te komen en vond mijn ritme eerdere weer. Ik ben ontzettend blij met het resultaat, óók voor het team.

3_Spanjaarden.jpg

Op de vijfde plaats eindigde Rizla Suzuki coureur Chris Vermeulen. Vermeulen kwalificeerde zich als zevende maar zette in de warm-up een tweede tijd. In het tumult na de start werd hij in de tweede bocht uit het zadel van zijn machine geworpen, maar hij kwam daarbij (net als Rossi) gewoon weer in het zadel terug. Wel verloor de Australiër enkele plaatsen en liep zijn Suzuki GSV-R een beschadigde stroomlijm op. Bij de eerste doorkomst lag Vermeulen dertiende maar na een formidabele inhaalrace wist hij als vijfde over de finish te komen.

Vem_Tose_Dov.jpg

Chris Vermeulen:
Ik had een goede start en dacht mijn positie te kunnen vasthouden ondanks dat ik in de eerste bocht een wijde lijn moest kiezen. Maar toen ik de tweede bocht instuurde bleek de Bridgestone achterband niet op temperatuur en werd ik bijna van mijn machine geworpen. Ik dacht dat mijn race voorbij was maar gelukkig landde ik weer op de machine! Mijn been beschadigde de stroomlijn maar verder was er niets aan de hand! Ik was minder snel dan eerder tijdens het weekend, maar dat had waarschijnlijk te maken met de hogere temperatuur. We gleden in ieder geval een stuk meer! Het is de eerste keer dat we met het nieuwe rijwielgedeelte en de nieuwe voorband hebben geracet, als we alles meetellen - en gezien de positie waar ik na de eerste ronde lag - vind ik dat we een goede race gereden hebben. De banden waren zeer goed en ik reed mijn snelste tijd in de vijfentwintigste van de 28 ronden. Het was alleen ontzettend jammer dat ik niet vanaf het begin bij de kopgroep zat, want dan had het wel eens anders kunnen lopen.

Rossi_aan_kop.jpg

Capi_Nak.jpgVermeulen had in zijn opmars strijd geleverd met onder andere Andera Dovizioso en James Toseland. De Brit, en rookie, gaf goed partij en bleef tot het einde knokken maar moest het afleggen tegen de fabrieks Suzuki van Vermeulen. Na zijn zesde plaats in Spanje ging het wat minder met "JT" maar mede door het terugknokken van Michelin pikte hij afgelopen weekend de draad weer op en reed een mooie race. In een af en toe bikkelhard gevecht hield hij de Suzuki van Loris Capirossi en de Honda van Dovizioso achter zich. De ouwe rot Capirossi reed zijn 277ste race in de 'koningsklasse' en na als elfde te zijn gestart en verschillende duels te hebben uitgevochten met andere coureurs sloot hij deze keurig als zevende af. Andrea Dovizioso vocht lange tijd voor plaats vijf maar moest dit keer zijn meerder erkennen in Vermeulen, Toseland en Capirossi en werd uiteindelijk achtste. Marco Melandri reed voor wat hij waard was en kwam tot een negende plaats. Dat was in ieder geval nog voor de tweede Tech3 Yamaha van Colin Edwards. De Amerikaan beleefde geen goed weekend en finishte als tiende, dat kan beter. Rossi-staand.jpg
Sylvain Guintoli kwam niet zo goed uit de verf als teamgenoot Elias, hoewel hij het wel probeerde. Maar de Desmosedici GP8 wil nog steeds niet helemaal wat de Fransman wil en dat leverde zo af en toe spectaculaire acties op. De MotoGP carrière van Guintoli is trouwens allerminst zeker, hij wordt in verband gebracht met een plek in het wereldkampioenschap World Superbikes. Daar is hij in gesprek met het Yamaha Team Italia waar hij dan de naar BMW vertrekkende Troy Corser zou moeten opvolgen. Wel hield Guintoli Shinya Nakano achter zich. De Japanner die met de ge-upgrade RC212-V zo verraste met een vierde plek op Brno kwam al vroeg in de race in aanraking met collega's en moest een keer zo wijd dat hij de aansluiting verloor. Daarnaast kreeg hij ook nog eens te maken met chatter en kwam per rond zo'n drie seconden per ronde te kort ten opzichte van zijn trainingstijden. Het was sowieso een slecht weekend voor het thuis rijdende San Carlo Gresini Honda team want Alex de Angelis kwam al in de twede ronde ten val nadat hij in aanraking was gekomen met Melandri. Hij probeerde de aansluiting weer te hervinden maar ging over de limiet en crashte.
Rossi-fans.jpg

Voor Kawasaki was het op Misano een klein drama. Na de goede prestaties op Brno had men gehoopt deze lijn door te trekken maar Anthony West en John Hopkins duelleerden met elkaar in de achterhoede en werden respectievelijk dertiende en veertiende. Misschien dat de nieuwe tactiek om de machine aan te passen aan de banden i.p.v. andersom zijn vruchten afwerpt. Het KRT team is momenteel het enige team dat een ander type Bridgestone gebruikt en op Misano werden na de race Bridgestones getest die volgens de specificaties waren van de banden waar Rossi en Stoner ook mee rijden. We zijn benieuwd. Randy de Puniet deed goede zaken in de kwalificatie (4de) maar de Fransman kan zich schijnbaar niet beheersen. Na enkele plaatsen te zijn verloren in de eerste bochten wilde hij te snel teveel en kwam bij het opkomen van het start/finish gedeelte spectaculair ten val. Het zoveelste pak dat door Rev'it kan worden onderzocht.

Valentino Rossi heeft nu een voorsprong van 75 punten op Casey Stoner. Dat moet genoeg kunnen zijn voor een nieuwe MotoGP titel. Na de Amerikaan Nicky Hayden in 2006 en de Australiër Casey Stoner in 2007 lijkt de flamboyante Italiaan aan het eind van dit seizoen zijn zesde wereldtitel binnen te gaan halen. Derde man in de tussenstand van het kampioenschap Dani Pedrosa zal de komende races toch moeten wennen aan de Bridgestone banden en zal geen bedreiging meer hoeven te vormen voor Rossi. Wel zal het nog een leuke strijd opleveren wie er tweede zal worden want het verschil tussen Stoner en Pedrosa bedraagt twee punten.

Volgende race: Indianapolis, Verenigde Staten van Amerika, 14 september!

Foto's: yamaharacing/aliceducati/rizlasuzukiracing