Zoeken

GP Qatar, Doha: 125cc & 250cc

12 maart 2008

125cc

Polesitter Smith kwam goed van z’n plek met in zijn kielzog Talmacsi, Di Meglio, Rabat, De Rosa, Webb, Gadea en Olive.  De wedstrijd was een paar bochten oud toen Rabat  na een touché met De Rosa onderuit ging. Gelukkig was het niet einde wedstrijd alhoewel Rabat natuurlijk geen rol van betekenis meer kon spelen in het verloop. Bradley Smith had na 2 rondes wat problemen met zijn machine en viel direct een paar plaatsen terug en zakte steeds verder weg. Gevolg hiervan was dat Talmacsi de leiding in handen kreeg en er een kopgroep ontstond die verder bestond uit Di Meglio, De Rosa, Webb en Gadea. Achter de laatstgenoemde was er al een gaatje onstaan met de rest van het veld. Danny Webb, als enige uit de kopgroep op een ‘oude’ machine moest na een aantal rondes ietwat lossen bij de kopgroep samen met Gadea.

kopgroep.jpg


Van achter uit kwam Scott Redding sterk opzetten om zich al gauw aan te sluiten bij de kopgroep waar ondertussen Gadea, met Webb slim in de slipstream, de aansluiting had gevonden. Nadat Olive nog wat kopwerk had verricht waren het halverwege de wedstrijd Talmacsi en Gadea die het tempo aangaven terwijl daarachter een spannend gevecht onstond om maar vooral een goede uitgangspositie te houden. Rookie Redding liet zien dat hij maling had aan gevestigde namen in de 125cc en bemoeide zich brutaal met de strijd achter de leider in de wedstrijd. Vooral zijn hogere bochtensnelheid bracht hem steeds verder naar voren in de groep. Met nog 6 rondes te gaan was het Webb die het hoge tempo niet meer kon volhouden en moest lossen uit de kopgroep. Stefan Bradl had ondertussen het juiste tempo te pakken en reed steeds verder naar voren.

125cc.jpg


Na het wegvallen van Smith was het jammer genoeg ook Talmacsi die problemen kreeg met zijn machine en langzaam terugviel naar het achterveld. Gadea kwam in het gedrang in de problemen en moest met nog 3 rondes te gaan vanuit de vierde positie gaan knokken voor de overwinning. Voor hem waren met Di Meglio, Olive en De Rosa, maar door een inschattingsfout van De Rosa die achterop Olive reed werd de volgorde in de kopgroep alweer anders. Gadea profiteerde optimaal van de situatie en pakte de leiding met vlak achter zich Di Meglio, Redding, Olive, Bradl en Webb. De minimale voorsprong die Gadea had, rijdend met een fikse schouderblessure,  was voldoende om de winst naar zich toe te trekken terwijl Olive nog verrassend tweede werd met achter zich aan Bradl. Di Meglio kon niets anders dan toekijken hoe een podium hem op het laatste moment ontglipte. Debutant Redding deed zichzelf niets tekort met een vijfde positie terwijl Webb het prima deed met een zesde plek, in tegenstelling tot zijn teamgenoten die beide de finish niet haalden. Hugo van den Berg en Bonsey gingen beiden onderuit, gelukkig zonder gevolgen. Talmacsi pakte met een 12e plek gelukkig nog wat punten terwijl de andere pechvogel, Smith, het zonder punten moest stellen op de 16e positie.

Danny Webb:

Ik ben uiteraard erg blij met het verloop van deze race. De start was goed waardoor ik gelijk de aansluiting had en bij de kopgroep kon blijven. Toen ik in de kopgroep reed voelde dat erg goed. Ik besloot DiMeglio te passeren en daarna Olive. Echter sloot Olive de deur waardoor ik moest uitwijken en een beetje de aansluiting verloor. Toch wist ik het gat weer te dichten maar de voorband begon slecht te worden en besloot ik niet teveel te pushen om bij de kopgroep te blijven en koos voor een goede klassering. We wisten al that de voorband niet de hele race mee zou gaan maar er was altijd nog een kans dat de band het wel zou uithouden. We hebben in ieder geval nu genoeg data om voor de volgende keer en zullen we een nog betere st up hebben voor de race in Jerez. Ik wil graag mijn moteurs Ralph, Rob en de veringsma Damion bedanken voor dit weekend en zonder het team en de sponsors was dit resultaat nooit haalbaar zijn geweest. Ik wil ook graag een speciaal bedankje geven aan mijn begeleider en vriend Marlon, teammanager Jarno en uiteraard mijn hoofdmonteur Hans Spaan.  

Voor de volledige uitslagKlik.    

250cc

Met de start was Luthi als beste weg, en naar even later bleek iets te goed weg, gevolgd door Kallio die ook een goede start maakte. Bautista, pole-man Debon, Barbera en Takahashi doken achter deze twee de eerste bocht in. Zoals gezegd was Luthi iets te goed weg, hij kreeg een drivetrough penalty voor een jumpstart. Hij kwam weer de baan op aan de staart van het veld, hiermee was zijn wedstrijd wat betreft een goede klassering direct over.

Door het wegvallen van Luthi was het vooraan Bautista die van de rest wegliep. Barbera kon het gat naar Bautista dichtrijden en had zelf een kleine voorsprong op Debon, Kallio, Pasini en Takahashi, die op hun beurt iets los waren van Pesek en Abraham.  Barbera wist halverwege de race de leiding over te nemen van Bautista aan het eind van het rechte stuk. In de achtervolgende groep met Debon werd er ook stevig geknokt voor een positie.  Bautista leek gripproblemen te hebben en kon het tempo niet meer volgen. Het duurde niet lang voordat Debon en Pasini hem voorbij waren, en niet veel later ook Kallio die als enige KTM’er voorin het veld zijn rondes reed.

250cc.jpg

Met nog drie rondes te gaan werd de aansluiting bij Barbera gevonden door Debon, Pasini en Kallio en kon het gevecht om het podium losbarsten. Een ronde later was het zover, op het moment dat Debon de leiding in handen heeft genomen van Barbera en deze zich probeerde terug te knokken was het Pasini die, als lachende derde, met een superstrakke inhaalactie twee posities pakte en de leiding overnam. Kallio profiteerde ook van de onstane situatie en wist Debon te verschalken. In de laatste ronde kon hij nog aandringen bij Barbera om nog een treetje hoger op het podium te komen, maar dat lukte niet meer. Pasini pakte in zijn debuutrace in de 250cc de overwinnig en begint zijn seizoen stukken beter dan vorig jaar. Barbera werd mooi tweede vlak voor Kallio, Debon werd vierde met een flinke voorsprong op de nummer vijf Takahashi en de nummer zes Bautista, die de schade nog enigszins beperkt wist te houden. Luthi wist ondanks zijn drive-through toch nog een puntje voor het WK mee te pakken door als vijftiende over de streep te komen. Een andere debutant vanuit de 125cc was wat minder fortuinlijk dan Pasini, Pesek ging met acht rondes te gaan onderuit en haalde de finish dus niet.

Voor de volledige uitslagKlik.  

Volgende wedstrijd 30 maart op Jerez.