GP Portugal - MotoGP
Een lang seizoen nadert zijn einde. In Portugal werd op het circuit van Estoril de veertiende van het achttien races tellende wereldkampioenschap MotoGP verreden. In de trainingen, andermaal gedomineerd door Casey Stoner op Ducati behalve op vrijdag toen zestien coureurs binnen één seconde trainden, werd duidelijk dat er in de bandenfabriek van Michelin hard gewerkt is. Stoner kwam uiteindelijk tot een tweede trainingstijd met zijn van Bridgestone voorziene Marlboro Ducati, de tweede man op Bridgestones was Marco Melandri met een zevende tijd. Ook de negende en tiende tijd stonden op naam van Bridgestone rijders, Elias en Hopkins. Verrassend waren de vierde en achtste tijd voor de coureurs uit het Dunlop Tech3 Yamaha team Makoto Tamada en Sylvain Guintoli. De pole was zoals gezegd voor Nicky Hayden die een zeer zachte Michelin band gebruikte.
Bij de start verslikte Nicky Hayden zich in zowel teamgenoot Dani Pedrosa als Casey Stoner en viel terug naar de derde plaats. Marco Melandri, gestart vanaf de zevende plek (dus derde rij), deed dat heel wat beter en nestelde zich direct achter Hayden. Valentino Rossi verloor ook wat terrein en moest dat snel zien goed te maken. Hij zat op de vijfde plek met in zijn wiel John Hopkins die eveneens een goede start had gemaakt vanaf de tiende startplek. Makoto Tamada is duidelijk niet (meer) gewend om vooraan te starten, hij viel terug van de vierde naar de achtste plek.
Al na één ronde had zich een kopgroep van zes coureurs gevormd die duidelijk sneller rond ging dan de rest van het veld. Stoner op kop gevolgd door Pedrosa, Hayden, Rossi, Melandri en Hopkins. Een ronde later zette valentino Rossi brutaal zijn FIAT-Yamaha langs de Repsol-Honda van Nicky Hayden om zo geen tijd en terrein te verliezen op Stoner en Pedrosa die al iets los waren. De, nog, wereldkampioen leek danig onder de indruk van deze actie want de achter hem rijdende Marco Melandri had het kunstje van Rossi afgekeken en flikte hetzelde in dezelfde bocht! Maar Hayden liet zich niet zo snel vangen want een paar bochten verder was hij al weer langs Melandri.
Aan het einde van start/finish, bij het aanremmen voor de eerste recher, stoof Pedrosa langs Stoner die een remfoutje leek te maken. het duurde toen ook niet lang voordat Stoner Rossi in zijn wiel kreeg en een ronde later op hetzelfde punt door de Italiaan voorbij gestoken werd. Niet zozeer door uit de slipstream te komen maar door een mooi staaltje uitremmen. Nóg een ronde later pakte Rossi, die een zeer snelle rondetijd draaide, op dat punt de leiding door ook Pedrosa er uit te remmen! Nicky Hayden bekeek het vanaf de vierde plek, Melandri en Hopkins knokten op dat moment voor de plaatsen vijf en zes, Checa en Tamada voor zeven en acht, Barros, Elias en de Puniet voor acht tot en met tien.
Halfweg de race hervond Nicky Hayden zich en draaide rondetijden die ruim een halve seconde sneller waren dan die van Valentino Rossi en kwam zodoende dichterbij en een kopgroep van vier leek er aan te komen. Dani Pedrosa kneep aan het eind van de zestiende ronde bij het ingaan van de eerste rechter wat harder in zijn voorrem dan Valentino Rossi en pakte de leiding weer over. Doordat Casey Stoner wat wijd ging (weer een remfout?) gaf dat Nicky Hayden de kans om aan te sluiten. Vanaf het moment dat Pedrosa weer aan de leiding kwam ontsond er een schitterend gevecht tussen hem en Valentino Rossi dat deed denken aan de race op Jerez in maart van dit jaar of meer nog, Mugello in juni waar de twee eveneens een verbeten strijd uitvochten.
In de éénentwintigste ronde wist John Hopkins zich eindelijk langs Marco Melandri te sturen en zo de vijfde plaats in te nemen en moest Hayden, die wél de snelste ronde had gereden, Stoner laten gaan. Voor Sylvain Guintoli leek de wedstrijd op dat moment over, hij stuurde de Dunlop Tech3 Yamaha de pits binnen. Ook voor Randy de Puniet, die een slecht weekend kende, kwam de race tot een eind toen zijn Ninja ZX-RR er met een dikke rookpluim de brui aan gaf. De Pramac d'Antin Ducati Desmosedici van Alex Barros hield het een ronde langer vol voordat ook deze middels een vette rookwolk liet merken niet verder te kunnen.
Met nog vijf ronden te gaan leek er een abrupt einde te komen aan het vooruitzicht van Pedrosa om deze race te winnen. Rossi strafte een foutje van de kleine Spanjaard genadeloos af en nam de leiding weer over. Maar, zoals wel vaker, Rossi ging wijd en Pedrosa dook er weer onderdoor! Voor Makoto Tamada maakte dat niet zo veel uit, hij tuimelde hard van zijn Dunlop Tech3 Yamaha en zo kwam er een einde aan wat een mooi weekend had kunnen zijn voor de Franse renstal.
Inmiddels leek Stoner wat dichterbij aan Pedrosa en Rossi te komen, mede omdat de laatste twee nogal aan het knokken waren. Met nog twee ronden te gaan ondernam Valentino Rossi een poging de leiding over te nemen maar Pedrosa kwam weer binnendoor. Een aantal bochten verder remde Rossi Pedrosa er dan toch uit waarbij het leek dat Dani Pedrosa zich wat verremde, de RC212-V maakte aardige sprongen. In de laatste kilometers lukte het Dani Pedrosa niet om Valentino Rossi nog binnen te hengelen ondanks een enorme powerslide in de laatste bocht. Rossi won overtuigend, hoewel met een minimaal verschil, en maakte dat meer dan duidelijk aan het publiek, het was weer eens een Rossi show!
Valentino Rossi:
Dit is in alle opzichten een zeer belangrijke overwinning voor ons, het is de vierde dit jaar dus dat gaat er een beetje op lijken en het is zeer emotioneel om weer eens te winnen zonder ook maar op het podium te hebben gestaan. De Yamaha en de banden deden het prima. Onze nieuwe krachtbron is beter en ik was in staat om in de slipstream van zowel de Honda als de Ducati te blijven en er zelfs af en toe uit te komen, dat is heel belangrijk. Michelin heeft goed werk geleverd en we waren misschien wel wat sterker dan onze rivalen. We hebben weer eens aangetoond dat als de banden goed zijn we voorin kunnen meestrijden. Ik had een mooi gevecht met Casey maar vooral met Dani en het was weer eens ontzettend leuk om zo te rijden, op het randje en met heel veel goede passeer acties. Toen ik Dani de eerste keer passeerde probeerde ik om weg te komen maar hij was té goed dus ik wist dat het bop de laaatste ronden aan zou komen. Aan het eind ging Dani wat glijden en ik wist dat ik op sommige punten sterker was bij het remmen dus kon ik hem mooi voorbij. Toen ik in de voorlaatste ronde de laatste bocht uitkwam kon ik alleen maar denken aan hoe ik hier vorig jaar het kampioenschap verloor dus wist ik dat ik de volgende ronde genoeg voorsprong moest hebben! Het geeft ons veel vertrouwen om te blijven vechten tot het eind van het seizoen.
Achter de top drie werd Nicky Hayden teleurgesteld vierde, Marco Melandri vijfde en John Hopkins zesde. Carlos Checa reed een sterke race en hield Toni Elias achter zich en pakte zo een zevende plaats. Capirossi, Edwards, Nakano, West en Vermeulen kwamen niet in het stuk voor maar verdeelden wel de plaatsen acht tot en met dertien. Sylvain Guintoli, die de Dunlop Tech3 Yamaha toch weer de baan op had gestuurd, pakte een veertiende plaats en dus twee punten. Na de race bleek Stoner met een niet (goed) werkende slipperclutch te maken te hebben gehad waardoor het remmen en inturen niet verliep zoals hij wilde. Tegen de tijd dat hij 'om het probleem heen reed' en wat in kon lopen was de race gereden.
Voor de volledige uitslag en tussenstand.
Volgende race: 23 september, Motegi, Japan!
Foto's: yamaharacing/kawasakiracing/suzukiracing