GP Maleisië - MotoGP
Casey Stoner is weer eens als een raket uit de startblokken geschoten en pakt de leiding in de grand prix van Maleisië.
De van polepositie vertrokken Dani Pedrosa werd al direct in de eerste honderden meters naar de eerst bocht door Casey Stoner voorbij gestoken. Maar waar Stoner er dit seizoen bijna een gewoonte van maakte om er vandoor te gaan werd hij nu op de huid gezeten door diezelfde Pedrosa.
Randy de Puniet (ditmaal goed gestart), Marco Melandri, Toni Elias, Anthony West en de beide Rizla Suzuki mannen Chris Vermeulen
en John Hopkins volgden. Valentino Rossi had geen vliegende start, verloor zelfs twee plaatsen en kwam na de eerste ronde door op de elfde plaats.
Bij het voor de eerste keer opkomen van het start/finish gedeelte ging Stoner in de fout door te wijd uit de hairpin te komen, maar Pedrosa wist daar niet van te profiteren door zelf óók wijd te gaan waardoor Stoner de leiding behield. In de resterende twintig ronden werd de afstand van Stoner tot zijn naaste belager(s) nooit groter dan twee seconden maar dat was wel genoeg om de tiende overwinning bij te mogen schrijven. En daarmee schreef hij zoals gezegd geschiedenis.
Casey Stoner:
De machine, de banden, alles klopte maar het was een zeer, zeer moelijke race. De grootste strijd die ik had was met mezelf, aan de leiding blijven en niemand om je op te focussen Dat gaat me dit seizoen best goed af maar dit circuit lijkt net even wat meer van je te vragen. Net iets over de helft van de race was ik de voorkant een paar keer bijna kwijt, dus moest ik mijn rijstijl wat aanpassen, hoe ik de bochten inging, om te zorgen dat dat niet meer zou gebeuren. Dat kostte me meer energie en concentratie, dus was het aan het eind moeilijk vol te houden. Dat de voorsprong zo variëerde kwam doordat ik probeerde een gat te slaan, om even te herstellen. Jammer genoeg liet ik ze te dichtbij komen dus moest ik me de volgende ronde meer concentreren en dat kostte dan weer energie. Ik denk dus dat ik geluk heb gehad en blij ben om hier te winnen. Marco en Dani waren tot het eind snel en zetten me behoorlijk onder druk en lieten me niet gaan. Net toen ik over de finish was voelde ik me wat duizelig, het was dus zeker een moeilijke race.
Maar de race was verre van saai! Integendeel, zowel Pedrosa als Melandri waren dan niet in staat om Stoner te bedreigen (een beetje misschien), ze maakten het elkaar niet makkelijk. Zeker in het begin van de race toen het viertal Stoner, Pedrosa, Melandri en De Puniet zeer aan elkaar gewaagd leek.
Dringen voor de vijfde plek in bocht twee tussen vlnr. Capirossi, Rossi, Vermeulen, Hayden (verscholen) Elias, en Hopkins.
Totdat in de derde ronde De Puniet bijna van zijn Kawasaki gegooid leek te worden door een 'bijna highsider' waardoor Melandri de Fransman voorbij kon steken. De Puniet wist nog wel een keer terug te komen maar een ronde later werd hij definitief naar de vierde plaats verwezen. In diezelfde ronde dook Valentino Rossi binnendoor bij Anthony West die daar behoorlijk van schrok (hoewel de schrik bij het lezen van zijn pitbord, waarop een 'ride-through' werd aangegeven, misschien wel groter was!) en schoof hij door naar de vijfde plaats. Rossi had op het laatste moment, samen met zijn team, nog wat veranderingen doorgevoerd aan de afstelling en die pakten bijzonder goed uit, jammer van die 'beroerde' kwalificatie.
Op een kwart van de race kwam Nicky Hayden in zijn ritme en was bezig aan een opmars, maar hij had grote moeite om langs Toni Elias te komen. Dat is niet zo gek natuurlijk, de kleine Spanjaard gooit zijn Gresini Honda RC212-V overal dwars dus zie daar maar eens voorbij te komen. De teamgenoot van Elias, Marco Melandri had eveneens een duel, met die andere Repsol Honda coureur, Dani Pedrosa. Maar dat ging wel om de tweede plaats in de race en vooralsnog wist Melandri die in de achtste ronde voor zich op te eisen en hij leek zich op te kunnen maken om Stoner van de eerste plaats te verdringen. Helaas had Stoner dit door en versnelde direct, sloeg een gaatje en werd niet meer belaagd.
Halverwege de race probeerde Hayden dan in een ultieme actie Elias uit te remmen maar miste daardoor de bocht en moest door het gras en grind. Hayden kon wel zijn race, op een tiende plaats, vervolgen maar was natuurlijk de aansluiting kwijt en kon in de slag met de beide Rizla Suzuki mannen Vermeulen en Hopkins. Met nog zes ronden te gaan moest Pedrosa lijdzaam toezien hoe hij Melandri moest laten lopen en óók nog moest vrezen voor zijn derde plaats omdat De Puniet snelle ronden draaide en op hem inliep. Maar de Fransman wilde misschien iets te veel, te snel en was zijn Kawasaki bijna wéér kwijt. Dat gaf Pedrosa wat lucht en de derde podiumplek kwam in de resterende ronden niet meer in gevaar.
Achter de eerste vijf was een behoorlijk gat ontstaan en Toni Elias werd dan ook zesde op dertien seconden van Rossi. Chris Vermeulen en John Hopkins hadden bijna de gehele race een onderling duel om de zevende plaats, een gevecht dat werd beslist in het voordeel van Vermeulen. John Hopkins wist nog net Nicky Hayden van zich af te houden en werd achtste, Hayden negende en de derde Amerikaan, Colin Edwards tiende. Capirossi, Barros, Aoki (met de 2008 Suzuki GSV-R), Checa en West verdeelden de laatste punten. Dat laatste punt was zuur verdiend door West die door de 'ride-through' penalty een veel betere uitslag de grond in geboord zag worden. Door de goede uitslag van Marco Melandri schuift hij door naar de vierde plaats in de tussenstand en mogen hij, Hopkins en Vermeulen in de laatste race van het seizoen op het circuit van Valencia uitmaken wie uiteindelijk vierde wordt in de eindstand.
Marco Melandri:
We hadden een goede warm-up en ik had vertrouwen in de race. Ik was sterk in het technische gedeelte van de baan maar Dani had een enorme acceleratie, beter dan de Ducati! Ik probeerde hem zo snel mogelijk te passeren om vervolgens Stoner te achterhalen, maar maakte een fout en verloor de tweede plaats weer. Maar het lukte om Dani weer voorbij te gaan en zat op één seconde van Stoner met nog zes ronden te gaan. Maar het lukte niet en met nog twee ronden te gaan concentreerde ik me op het behouden van de tweede plaats. We hadden een goede machine en banden vandaag, het pakket klopte.
Anthony West had geen idee waarom hij een 'ride-through' straf kreeg, maar na de race werd dat duidelijk. West had zijn Kawasaki ZX-RR Ninja op een voor de 250cc race bedoelde startplek gezet, en dat wordt gezien als een valse start. Wat ver gezocht misschien maar regels zijn regels.
Anthony West:
Toen ik de ride-through straf op mijn pitbord zag, wist ik niet waar het voor was want ik wist dat ik geen valse start had gemaakt. Ik wist pas wat er mis was toen ik aan het einde van de race weer terug kwam. Ik wist nog een paar plaatsen goed te maken, hoewel ik me behoorlijk down voelde over de ride-through. Ik was echt gefrustreerd maar toen merkte ik dat ik inliep op een aantal andere jongens en bleef vechten hoewel ik me, om eerlijk te zijn, niet geheel gemotiveerd was en ik weet zeker dat dat zijn uitwerking had op mijn rondetijden. Het weekend was zó mooi voordat dit gebeurde dus ik ben verslagen. Ik zal volgend jaar moeten terugkomen naar Sepang en revange nemen!
Voor de volledige uitslag en tussenstand.
Laatste race: 4 november, Valencia, Spanje!
Foto's: kawasakiracing/ducaticorsepress/yamaharacing