Zoeken

GP Japan - 125cc

26 september 2007

motegi_pasini.jpg

Pasini ging weer goed, jammer van alle pech.

Mattia Pasini, die een zeer pechvolle eerste helft van het seizoen kende, trainde naar zijn achtste polepositie. Naast hem stonden Tomoyoshi Koyama (Red Bull KTM) en de twee overgebleven titelkandidaten Gabor Talmacsi en Hector Faubel van het Bancaja Aspar team. De lichtste klasse had met de slechtste weersomstandigheden te maken en dat bepaalde eigenlijk het verloop van de race. Echt spannend werd de race niet maar doordat de omstandigheden zo miserabel waren gingen er nogal wat coureurs, ook favorieten en kanshebbers,  tegen en van het asfalt wat er voor zorgde dat de uitslag in ieder geval anders uitpakte dan voorafgaand werd gedacht en de race toch een leuk verloop kreeg.  

Wie daar het minste last van had was de van polepositie gestartte Mattias Pasini. Zoals gezegd kende de kleine man uit Rimini, Italië, heel veel pech in die eerste helft van het seizoen. Veelal als snelste getraind viel hij regelmatig uit met materiaal pech. Maar als alles klopt is hij met zijn Polaris World Aprilia zeer snel en zo ook afgelopen zondag in de A-Style grand prix van Japan op het circuit van Motegi. Vanaf polepositie was hij als eerste weg en kwam geen moment in de problemen voor wat betreft de overwinning, hoewel hij in de warm-up slechts tot een vijfentwintigste tijd kwam.

Toen de rode lichten doofden kwam in de eerste dubbele rechter na start/finish slechts één rijder ten val, Shouya Tomizawa ((Project Muy FRS Honda). Hij wist zijn machine op te rapen en na een pitstop de race te hervatten en uit te rijden, zij het met vier ronden achterstand. Alexis Masbou startte vanuit die pitstraat.

motegi_gadea.jpg
Sergio Gadea was één van de gelukkigen die verder konden racen, hij werd nog achtste.

Achter de rug van Pasini volgde het Bancaja Aspar-trio Talmacsi, Faubel en Gadea, Mike di Meglio (gestart vanaf de twaalfde plek maar snelste in de natte warm-up), De Rosa, Olivé, Smith en dan pas Pesek. In de vierde ronde was Dino Lombardi het volgende slachtoffer maar hij viel minder slecht dan Sandro Cortese, die bij het opkomen van het start/finish gedeelte iets buiten de baan kwam waardoor zijn machine tollend op het afalt terecht kwam. Gelukkig bleef een situatie als waarin kwartlitercoureur Sekiguchi ten val kwam op Brno het deelnemersveld bespaard. Een ronde later was het de beurt aan Raffaele de Rosa én Sergio Gadea die beiden hun waterloo vonden op de natte baan van Motegi, gelukkig zonder ernstige blessures. Ook Lukas Pesek, inmiddels opgeklommen naar de vijfde plaats, legde zijn Valsir Seedorf Aprilia plat, maar wist de weinig beschadigde machine op te rapen en de race hervatten. 

motegi_smith-pesek.jpg
Bradley Smith viel één maal en het was over, Lukas Pesek viel tweemaal en werd twaalfde.

Aan kop reed Mattia Pasini strak zijn ronden en volgden Talmacsi en Faubel. Mike di Meglio, Bradley Smith en Juan Olivé streden om de plaatsen vier, vijf en zes waarbij di Meglio een hoog tempo aan de dag legde. Iets over de helft van de race zag Mike di Meglio kans zijn Kopron Team Scot Honda naar de vierde plaats te sturen omdat Hector Faubel wijd ging. Voor Steve Rabat kwam een ronde later ook een einde aan de race toen hij over het voorwiel van zijn Repsol Honda weggleed, wéér een ronde later presteerde teamgenoot Bradley Smith hetzelfde toen hij met zijn knie de kerbstones raakte en zag zo een mooie klassering in het water vallen. Voor Lukas Pesek was het leed nog niet geleden want met nog negen ronden te gaan, en weer op de tiende plaats rijdend, kwam hij alweer ten val! ook nu wist hij zijn race te vervolgen en wel achter Danyy Webb op de zestiende plaats. De kleine Brit uit het Team Molenaar reed een goede wedstrijd en al in de warm-up was hij goed voor een zeventiende tijd.

motegi_mikedimeglio.jpg
Ook Mike di Meglio kwam éénmaal ten val en verspeelde daarmee een podiumplaats, tóch vierde!

motegi_podium.jpgAan de kop van het veld kreeg Mike di Meglio aansluiting met Gabor Talmacsi die op zijn beurt juist de aansluiting met Pasini verloor. Di Meglio voelde zich als een vis in het water, hoewel zijn machine nogal wat onbalans vertoonde bij vooral het aanremmen, en niet veel later passeerde hij dan ook Talmacsi en eiste zo de tweede plaats op. Echter, een paar bochten verder ging het fout bij het insturen, de Fransman ging onderuit en lag toen als een vis op het droge. Weg podiumklassering. Maar gelukkig wist ook Di Meglio zijn, vrijwel onbeschadigde, machine op te rapen en kon hij nog als vierde de race vervolgen. Gabor Talmacsi kreeg zo de tweede plaats in handen terwijl teamgenoot Hector Faubel de laatste podiumplek veroverde, op ruim tweeëntwintig seconden achterstand op racewinnaar Mattia Pasini. Danny Webb, die Lukas Pesek maar had laten gaan, reed de race uit op een dertiende plaats en scoorde zo de eerste WK-punten voor het team! De lijst van (uit-)vallers was groot want van de zesendertig starters kwamen er maar tweeëntwintig aan de finish.

Mattia Pasini:

Dit is een ongelooflijke overwinning, de baan was nat, vuil en nog glad ook! We hadden 'smorgens veel problemen om een juiste afstelling te vinden en daardoor reed ik niet zo'n snelle tijd. In de race was de machine perfect en kon ik tot het uiterste gaan. Halverwege de race kreeg ik door dat alleen Talmacsi nog dicht achter me zat, daarom ging ik nog harder pushen waardoor elke ronde mijn voorsprong groter werd. Deze vierde overwinning draag ik op aan mijn team, als dank voor het vele werk dat ze hebben geleverd.

Gabor Talmacsi:

Halverwege de race merkte ik dat Pasini sneller was in sommige bochten, terwijl ik in andere terrein goed kon maken. Daarna maakte ik een paar foutjes, wat me een paar slippertjes zowel voor als achter opleverde, en dat deed me besluiten het wat rustiger aan te doen. Ik controleeerde zo mijn race en werd tweede waardoor ik weer vier punten uitliep in de tussenstand.

Mike Di Meglio:

Ik had een goede start en besloot het in de openingsronden stap voor stap op te bouwen, en me rustig te houden totdat ik wist hoe de condities waren. Ik had een probleempje met de voorkant, ik kon mijn lijn niet houden en ging in sommige bochten wijd. Toen ik Talmacsi passeerde voor de tweede plaats reed ik rustig. De val was vreemd want ik ging niet te laat of te diep de bocht in. Ik verloor de voorkant maar was in staat de machine van serieuze schade te reden. Wel brak het achterrempedaal en vanaf dat moment moest ik dus vroeger remmen. Gezien de omstandigheden ben ik blij met het resultaat.

motegi_dannywebb.jpg
Danny Webb zorgde onder moeilijke omstandigheden voor de eerste punten van Team Molenaar Honda.

Danny Webb:

Dat was véél beter dan wat ik tot nu toe heb gepresteerd, mijn eerste wereldkampioenschapspunten! We deden het goed in de warm-up en zetten dat door in de race. Ik had een goede start en toen de race zich ontplooide passeerde ik enkele coureurs, én er gingen er een paar onderuit. Toen pakte ik Koyama-san en lag ik op de zestiende plaats en wist ik dat ik punten ging scoren. Ik lag op een gegeven moment twaalfde en werd gepasseerd door Pesek, maar zijn machine was zó snel dat ik maar niet probeerde hem te volgen en een valpartij te riskeren.

Voor de volledig uitslag en tussenstand in het kampioenschap.

Volgende race: 14 oktober, Phillip Island, Australië!

Foto's: apriliaracing/hondaproimages