Zoeken

GP Italië, Mugello: MotoGP

3 juni 2008

En dát is drie!

Mugello-track 

Valentino Rossi wilde aan het eind van vorig seizoen twee zaken anders zien. Meer vermogen, om het verschil in topsnelheid te verkleinen, én Bridgestone banden. Aan beide eisen werd voldaan en met de topsnelheid van de FIAT Yamaha M1 zit het wel goed (327,6 km/u t.o. 329,2 km/u voor snelste man Melandri), maar aan de banden heeft de meervoudig wereldkampioen uiteraard moeten wennen. Even leek het er op dat zijn collega en teamgenoot Jorge Lorenzo er met de op Michelins geschoeide machine beter voor stond. De achterstand van ruim 12 seconden op winnaar Lorenzo op het Portugese Estoril sprak boekdelen. Maar Rossi en zijn team bleven hard werken aan de Yamaha/Bridgestone combinatie en vanaf China was het raak. Daar waar vorig jaar de combinatie Casey Stoner/Ducati/Bridgestone de meerdere was pakte de geplaagde Rossi zijn eerste overwinning van 2008. Op het Franse Le Mans wist hij souverein vóór teamgenoot Lorenzo de tweede te pakken en zondag reed hij in zijn thuis grand prix naar de derde overwinning van het seizoen om er zo een compleet Italiaans feest van te maken.

begin van de race

Vertrokken vanaf die polepositie kwam de Italiaan minder voortvarend van zijn plek en ging als vierde, duellerend met Nicky Hayden, de eerste rechtse ('San Donato') bocht in. Repsol Honda coureur Dani Pedrosa nam de leiding met Casey Stoner en Loris Capirossi in zijn spoor. Toen het hele veld van negentien MotoGP coureurs over het lange rechte eind denderden glipte Casey Stoner naar de leiding en sloten Pedrosa, Rossi, en de verrassend sterk rijdende Capirossi achter hem aan. Bij de derde maal aanremmen voor 'San Donato' leek Rossi naar de leiding door te stoten maar dat lukte toch net niet. Het duurde bijna een volle ronde, maar in de laatste bocht voor start/finish nam Rossi dan toch de leiding na achtereenvolgens Pedrosa en Stoner gepasseerd te zijn. Inmiddels waren zowel de op een vijfde plaats rijdende Andrea Dovizioso (gestart vanaf de 13 startplek!) en Jorge Lorenzo aan Nicky Hayden voorbij en zag het er voor de Amerikaanse ex-wereldkampioen niet al te zonnig uit.

Top3

Melandri-dePunietEénmaal aan de leiding bouwde Valentino Rossi gestaag aan een voorsprong en waren Dani Pedrosa en Casey Stoner niet in staat aan te haken laat staan een bedreiging te vormen. De twee hadden hun eigen gevecht dat duurde tot bijna op de streep. Achter deze twee was de strijd een stuk groter en aantrekkelijker. James Toseland had zijn elfde startplek weten om te zetten naar een zevende, was zelfs teamgenoot Colin Edwards voorbij, en in strijd met de eveneens sterk optredende Alex d'Angelis. De uit San Marino afkomstige d'Angelis leek duidelijk voordeel te hebben van zijn baankennis want na zijn tiende startpositie was hij 'smorgens in de warm-up ineens de snelste gebleken! Met een klantenmachine. Randy de Puniet, die ook op zo'n klantenmachine rijdt, stuiterde er in de zesde ronde weer eens af, nadat hij Vermeulen al had geraakt, en nam in zijn val de wederom teleurstellende Marco Melandri, die geen kant uit kon, mee.

lorenzo-enzoEen ronde later was het over en uit voor Jorge Lorenzo én John Hopkins. De eerste wilde Andrea Dovizioso passeren en gaf zelf toe dat dát niet de meest geschikte plek was. John Hopkins viel in 'San Donato' nadat de quickshifter er de brui aan had gegeven:

John Hopkins:
Het bleek dat de machine een probleem kreeg met de quickshifter toen ik op de eerste bocht afkwam kon ik niet terugschakelen. Ik kon dus niet genoeg snelheid minderen en de val was onvermijdelijk. Het was een behoorlijke klapper en ik prijs mezelf gelukkig dat ik er ongedeerd vanaf kwam. Natuurlijk ben ik gefrustreerd, dit is voor de tweede maal achter elkaar dat ik door een technisch probleem uitval. Dat mag niet meer gebeuren.

Alex d'Angelis had in de zevende ronde aansluiting weten te krijgen bij Loris Capirossi en Andrea Dovizioso en het was er op en er over want in no time was hij voorbij aan zijn twee 'landgenoten' waardoor hij de vierde plaats innam. De Angelis legde een tempo aan de dag dat het hem misschien wel in de buurt van de leiders zou kunnen brengen. Hij leidde een groep bestaande uit Dovizioso, Caprirossi, Toseland en Edwards. De negende en tiende plaats werden ingenomen door Shinya Nakano en Chris Vermeulen terwijl Nicky Hayden als elfde doorkwam. Aan die kop verremde één van de leiders zich toen Casey Stoner in de eerste rechter na het rechte eind bijna rechtdoor schoot waardoor Dani Pedrosa kans zag de tweede plaats in te nemen. Maar enkele ronde later kwam Stoner weer terug naar de tweede plaats in diezelfde 'San Donato', Valentino Rossi had toen al een voorsprong van ruim twee seconde.

top4vanachter

Het verdere verloop van de wedstrijd kende geen grote verrassingen en Valentino Rossi reed voor 98.000 uitzinnige fans naar zijn derde achtereenvolgende grand prix zege van dit seizoen. Na een winter hard werken en zes grand prix mag gesteld worden dat de combinatie Yamaha/Bridgestone er zeer goed voor staat. Rossi heeft de laatste drie races gewonnen, voert de leiding in de tussenstand van het kampioenschap en heeft een voorsprong van 12 punten op Dani Pedrosa en 28 op teamgenoot Jorge Lorenzo. Guido hoeft voorlopig nog geen Iglo te bouwen.

uitlooprondeValentino Rossi:
Na het winnen van het kampioenschap is winnen op Muggelo 'the best next thing'. Ik voelde hierover best wat druk dus het voelt ook wel als een bevrijding. Vanwege het slechte weer en het gebrek aan tijd op een droge baan was het voor iedereen in het team moeilijk en hard werken. Maar ze hebben goed werk geleverd en mijn Yamaha M1 was fantastisch! Eenmaal aan de leiding kon ik een gaatje slaan maar tegen het eind was het ontzettend warm en werd het moeilijk het tempo vast te houden. Ik wilde wat rustiger aan doen maar Casey (Stoner; red.) bleef maar pushen dus moest ik doorbijten. We hebben nu een klein gaatje naar onze belagers in de tussenstand dus het ziet er goed uit. Het liefst was ik 5 dagen naar bed gegaan maar we gaan direct door naar Barcelona!

De tweede en derde plaats waren voor Casey Stoner en Dani Pedrosa, die tegen het eind van de wedstrijd wat terrein had verloren. Stoner was wel tevreden met zijn podiumplaats (vorig seizoen had Ducati het moeilijk op Mugello) maar vond het jammer dat hij teveel achterstand op Rossi had opgelopen omdat het team er juist van uit ging dat ze tegen het eind van de race sterker zouden zijn. De vierde plaats was voor Alex d'Angelis die uiteindelijk maar anderhalve seconde achter Pedrosa over de streep kwam terwijl die achterstand twee ronden daarvoor nog 2,4 seconden bedroeg. De race had dan ook niet veel langer moeten zijn voor Pedrosa.

straight-podium

Colin Edwards was bijna blijer met zijn vijfde plaats dan de derde op Le Mans en met James Toseland op zes scoorde het Tech3 team weer uitstekend. Ook de zevende plaats van Loris Capirossi was een prima resultaat ondanks dat hij vanaf de eerste startrij was vertrokken. Cap-Dov-ToseNadat hij geruime tijd met de koplopers mee kon komen kreeg ook hij last van grip problemen en kwam uiteindelijk terecht in een gevecht om de plaatsen vier tot en met acht. Zijn teamgenoot Chris Vermeulen had een moeilijke eerste ronde en kwam als zeventiende door. Hij wist zich naar een tiende plaats terug te knokken maar meer zat er niet in. Andrea Dovizioso zette weer een prima prestatie neer door, na als dertiende gestart te zijn, zich te mengen in het gevecht om de vierde plaats en als achtste te finishen. De tweede San Carlo Honda coureur, Shinya Nakano reed de race als negende uit terwijl de beide Alice Ducati coureurs Sylvain Guintoli en Toni Elias beiden punten pakten door elfde en twaalfde te worden. Zij wisten Nicky Hayden achter zich te houden. De Amerikaan had een 'bad weekend' en wilde er dan ook niet veel over kwijt behalve dat er niets te verdedigen viel. Ook Tadayuki (Tady) Okada, die met de laatste versie van het RC212-V blok met pneumatisch klepbediening reed, en Anthony West pakten punten. Voor Okada een leuke meevaller met zijn 41 jaar maar voor West was het allerminst hoopgevend, aankomend weekend staat de grand prix de Catalunya al weer voor de deur en het is niet waarschijnlijk dat het Kawasaki Racing Team dan aal een oplossing heeft gevonden.

Volgende race: Catalunya, Spanje, 8 juni!

Foto's: yamaharacing/ducaticorsepress/suzukiracing