GP Frankrijk, Le Mans: MotoGP
Yamaha viert feest, Ducati likt zijn wonden!
En dat is nummer 90, op naar de 122 voor een All-time record.
Op overtuigende wijze heeft Valentino Rossi afgelopen weekend onder wisselvallige weersomstandigheden de Franse MotoGP wedstrijd op het Bugatti circuit van Le Mans op zijn naam geschreven,en heeft daarmee voor het eerst dit seizoen de leiding in het kampioenschap overgenomen. De 28 jarige Italiaan scoorde zijn 90e Grand Prix overwinning, wat hem op gelijke stand heeft gebracht met race-legende Angel Nieto. Enkel landgenoot Giacomo Agostini heet meer overwinningen op zijn naam staan, namelijk 122. Op Rossi-gebruikelijke wijze werd deze mijlpaal in de uitloopronde gevierd, door samen met de inmiddels 61 jarige Spanjaard van de uitloopronde te genieten. Met teamgenoot Lorenzo en Tech3 rijder Colin Edwards op een tweede resp. derde plaats was het Yamaha feestje in Le Mans compleet.
Rossi, die in de trainingen nog wat problemen met zijn M1 kende, had een matige start vanaf de tweede startrij, maar wist zich al vroeg in de wedstrijd naar het leidend trio, bestaande uit Stoner, Pedrosa en Edwards te rijden. Teamgenoot Jorge Lorenzo, gestart vanaf de vijfde startplaats, had eveneens een moeizame start maar wist zijn pijn te verbijten en zich halverwege de wedstrijd langzaam maar zeker naar voren te rijden. Het was echter wereldkampioen Casey Stoner die als een duveltje uit een doos vanaf een derde startplaats kopstart had en onder de Dunlop chicane de leiding van de wedstrijd in handen nam, met in zijn kielsoog de - toen nog - leider in het kampioenschap Dani Pedrosa en Tech3 rijder Colin Edwards, die dit seizoen in uitzonderlijk vorm is.
Pedrosa weet Stoner het vuur na aan de schenen te leggen, met de hete adem van Colin Edward in zijn nek. Het drietal weet echter niet weg te rijden bij de rest van het veld, waardoor in de vierde ronde Valentino Rossi aansluiting krijgt en zelfs de tweede plaats weet over te nemen. Als in de vijfde ronde de witte vlag uitgaat, ten teken dat er van motorfiets mag worden gewisseld (het was een regenrace, red.) is Rossi de druk op Stoner aardig aan het opbouwen. Drie ronden lang gaat het gevecht op haren en snaren, tot Rossi in de 8e ronde definitief de leiding in handen weet te nemen. Vanaf dat moment gaat 'El Doctore' langzaam een voorsprong opbouwen op Stoner en Pedrosa.
Voor het eerst sinds de openingswedstrijd van Qatar wist de Australier zich in de kop van het veld te handhaven, totdat hij in de 21 ronde werd geplaagd door technische problemen en genoodzaakt was de pitstraat op te zoeken. De wereldkampioen kan in ieder geval geen gebrek aan doorzettingsvermogen worden ontzegd, gezien het feit dat hij de motor al duwend terug bij zijn pitbox wist te krijgen, om vervolgens over te stappen op zijn tweede fiets. Het mocht niet baten, Stoner eindigde de wedstrijd op een troosteloze 16e - en dus puntenloze - plaats, achter teamgenoot Marco Melandri, die ook niet bepaald een goed weekend doormaakte en al vroeg in de wedstrijd - als eerste - de overstap maakte op zijn tweede fiets.
Lorenzo (48) verbijt de pijn en weet Edwards (5) en Pedrosa (2) achter zich te houden.
Indrukwekkender nog als de overwinning van Rossi was de prestatie van Lorenzo, die ondanks een arsenaal aan blessures aan een indrukwekkende inhaalrace bezig was. De wereldkampioen 250cc, die tijdens de trainingen nog tot 3x toe hard van zijn Michelin Yamaha M1 was geworpen, had een matige start, verloor vijf plaatsen in de eerste ronde en kon zijn draai niet vinden op de Michelin M1, tot hij in de achtste ronde zijn ritme hervond. Een één ronde tijd wist de Spanjaard Hayden, Capirossi en Hopkins in te halen, om vervolgens met rasse schreden op Vermeulen in te lopen. Halverwege de wedstrijd weet hij zelfs naar de kop van het veld te rijden, om uiteindelijk op net iets minder dan vijf seconden achter Rossi als tweede de wedstrijd te beeindigen. Met 94 punten in de tussenstand is Lorenzo op dit moment de hoogst punten scorende rookie in vijf openingswedstrijden in de geschiedenis. Het Yamaha-feest werd door eerste startrij starter Colin Edwards compleet gemaakt, hij maakte een fantastisch weekend door en wist dankzij zijn constante rondetijden uiteindelijk als derde op het podium te komen.
Minder goed verging het in het middenveld zijn landgenoot John Hopkins, die de start van dit seizoen, geplaagd door blessures, ongetwijfeld anders had voorgesteld. Hopkins, die zijn beste wedstrijd van dit seizoen reed, was rondenlang in gevecht met Loris Capirossi, een gevecht dat niet alleen om de achtste plek maar nog meer nog om een gevecht met zijn oud-werkgever Suzuki ging. In een iets té enthousiaste uitremmanouvre dwong hij Capirossi in de 13e ronde van de baan, die daardoor twee plaatsen terugviel achter Dovisiozo. Hopkins, die in het begin van de wedstrijd vijf ronden lang nog Lorenzo achter zich had weten te houden, wist vervolgens verder naar voren te rijden en had zelfs uitzicht op een top 5 finish, tot in de 17e ronde zonder waarschuwing de ketting van zijn Kawasaki brak en hij noodgedwongen de wedstrijd moest staken.
Hopkins (21), hier nog in gevecht met Capirossi (65), voordat een gebroken ketting roet in het eten gooit.
Ondanks dat Pluvius halverwege de wedstrijd de hemelsluizen langzaam maar zeker opende en de baan plaatselijk nat begon te worden maakte geen enkele coureur - de fabrieks Ducati´s daargelaten - aanstalte om gebruik te maken van de `motorwissel-regel´. Vermeulen, die vorig jaar onder kletsnatte weersomstandigheden nog de wedstrijd wist te winnen - en daarbij de eerste overwinning van Suzuki in de MotoGP wist binnen te halen, was rondenlang in gevecht met Lorenzo om plaats vijf, om uiteindelijk op elf seconden achter Pedrosa op die vijfde plaats te eindigen, vlak voor Dovizioso, Capirossi en Hayden. Hiermee heeft de voormalig ten Kate Honda SBK coureur zijn beste notering van het seizoen gescoord.
Minder verging het voormalig wereldkampioen Nicky Hayden, die zijn draai maar niet lijkt te kunnen vinden op de RCV212. Na een goede start moest de Amerikaan, die ironisch genoeg de meeste testkilometers van alle Honda coureurs wegzet, al snel prijsgeven op de kopgroep, terwijl teamgenoot Pedrosa zich vanaf het begin van de wedstrijd met de kop van het veld bleef bemoeien. De Amerikaan ondervond ook nu problemen met aanremmen en insturen van de RCV. Ook Pedrosa moest echter aan de kop van het veld prijsgeven en eindigde voor het eerst dit seizoen, dankzij enkele brutale acties van zowel Lorenzo als Edwards, buiten het podium.
Shinya Nakano en thuisrijder Randy de Puniet, beide rijdend op een `klanten´ Honda maakten de top tien compleet.
Voor het eerst dit seizoen, een 1-2-3 voor Yamaha.
Uitslag:
Naam | Nat. | Team | Tijd | verschil | |
1 | Valentino ROSSI | ITA | Fiat Yamaha Team | 44'30.799 | |
2 | Jorge LORENZO | SPA | Fiat Yamaha Team | 44'35.796 | 4.997 |
3 | Colin EDWARDS | USA | Tech 3 Yamaha | 44'37.604 | 6.805 |
4 | Dani PEDROSA | SPA | Repsol Honda Team | 44'40.956 | 10.157 |
5 | Chris VERMEULEN | AUS | Rizla Suzuki MotoGP | 44'52.561 | 21.762 |
6 | Andrea DOVIZIOSO | ITA | JiR Team Scot MotoGP | 44'53.194 | 22.395 |
7 | Loris CAPIROSSI | ITA | Rizla Suzuki MotoGP | 44'58.605 | 27.806 |
8 | Nicky HAYDEN | USA | Repsol Honda Team | 44'58.794 | 27.995 |
9 | Randy DE PUNIET | FRA | LCR Honda MotoGP | 45'00.143 | 29.344 |
10 | Shinya NAKANO | JPN | San Carlo Honda Gresini | 45'01.621 | 30.822 |
11 | Toni ELIAS | SPA | Alice Team | 45'05.953 | 35.154 |
12 | Alex DE ANGELIS | RSM | San Carlo Honda Gresini | 45'07.015 | 36.216 |
13 | Sylvain GUINTOLI | FRA | Alice Team | 45'22.837 | 52.038 |
14 | Anthony WEST | AUS | Kawasaki Racing Team | 46'00.106 | 1'29.307 |
15 | Marco MELANDRI | ITA | Ducati Marlboro Team | 46'10.422 | 1 Lap |
16 | Casey STONER | AUS | Ducati Marlboro Team | 44'47.085 | 2 Lap |
DNF: | |||||
John HOPKINS | USA | Kawasaki Racing Team | 25'36.029 | 12 Lap | |
James TOSELAND | GBR | Tech 3 Yamaha | 3'19.828 | 26 Lap |
Tussenstand:
Pos. | Rider | Nation | Team | Points |
1 | Valentino ROSSI | ITA | Fiat Yamaha Team | 97 |
2 | Jorge LORENZO | SPA | Fiat Yamaha Team | 94 |
3 | Dani PEDROSA | SPA | Repsol Honda Team | 94 |
4 | Casey STONER | AUS | Ducati Marlboro Team | 56 |
5 | Colin EDWARDS | USA | Tech 3 Yamaha | 47 |
6 | Loris CAPIROSSI | ITA | Rizla Suzuki MotoGP | 42 |
7 | Nicky HAYDEN | USA | Repsol Honda Team | 37 |
8 | Andrea DOVIZIOSO | ITA | JiR Team Scot MotoGP | 36 |
9 | James TOSELAND | GBR | Tech 3 Yamaha | 33 |
10 | Shinya NAKANO | JPN | San Carlo Honda Gresini | 28 |
11 | John HOPKINS | USA | Kawasaki Racing Team | 26 |
12 | Chris VERMEULEN | AUS | Rizla Suzuki MotoGP | 25 |
13 | Marco MELANDRI | ITA | Ducati Marlboro Team | 24 |
14 | Toni ELIAS | SPA | Alice Team | 20 |
15 | Randy DE PUNIET | FRA | LCR Honda MotoGP | 18 |
16 | Alex DE ANGELIS | RSM | San Carlo Honda Gresini | 11 |
17 | Sylvain GUINTOLI | FRA | Alice Team | 7 |
18 | Anthony WEST | AUS | Kawasaki Racing Team | 5 |
Volgende wedstrijd: 1 juni, Mugello Italie.