Zoeken

GP Duitsland - 250cc

17 juli 2007

Oranje boven, KTM pakt dubbel op Sachsenring.

Sachsenring_250cc_1.jpg
De laatste meters tot aan de finish vlag

Met temperaturen boven de 30 graden heeft KTM op de Duitse Sachsenring een dubbele zege in de kwartliter klasse geboekt. De zwaar bevochten overwinning van Hiroshi Aoyama was de eerste dit jaar voor KTM en meteen de eerste dubbel voor het Oostenrijkse merk. In totaal de derde overwinning sinds KTM actief is in de kwartliter klasse. Voor Hiroshi Aoyama heeft het dertien races geduurd voor dat hij eindelijk weer op de hoogste trede van het podium mocht staan.

Hiroshi Aoyama:

Ik ging vol vertrouwen van start en had er direct een goed gevoel bij. De race verliep goed, en op het laatste kon ik De Angelis nog pakken. Toen ik over de finishlijn kwam, was het alsof er een zware last van me afviel.

Sachsenring_250cc_2.jpg
In de eerste bocht ging het niet lekker voor Lorenzo en verliest hier toch kostbare plaatsen.

Ook tijdens de kwalificatie was er toch al enig oranje vuurwerk te bespeuren. De Finse KTM rijder Mika Kallio wist zich voor het eerst in de kwartliter klasse op pole position te kwalificeren, een enorme opsteker voor de 24 jarige Fin. Andrea Dovizioso kwalificeerde zich als tweede met iets meer dan tweetiende van een seconde achter Kallio. Alex De Angelis had zich als derde gekwalificeerd en Jorge Lorenzo als vierde. De als zesde geplaatste Hiroshi Aoyama had wel de hoogste topsnelheid en liet iets meer dan 245 keiharde kilometers noteren.

Tijdens een zinderende race zowel van de warmte als van de actie op de baan, wist Andrea Dovizioso met een kopstart het veld aan te voeren voor Kallio, De Angelis en Aoyama. Jorge Lorenzo wist zijn vierde positie niet goed te benutten en viel terug tot positie acht. Tot nu toe zijn alle overwinningen van de Spanjaard allemaal begonnen vanaf de pole position, dus 'op papier' zag het er niet al te positief uit. Niet lang na de start weet Alex De Angelis de koppositie over te nemen van Dovizioso en domineert de rest van de wedstrijd.

Sachsenring_250cc_3.jpg
Het lukte Hector Barbera steeds weer om zich te verremmen in bocht 1 en weer in te voegen.

Andrea Dovizioso:

Voor de race voelde me goed voor de race. Ik had tijdens de kwalificatie geen probleem met mijn voorband, maar tijdens de race had ik na 4 ronden al problemen en helemaal in linkerbochten begon hij sterk te glijden. Ik kon niet zo agressief rijden als dat ik normaal rijd, helaas kon ik dus vandaag niet voor overwinning vechten. Tot overmaat van ramp werd mijn motor te warm waardoor ik vermogen verloor. Mijn resultaat is niet zo slecht, Lorenzo is niet zo veel uitgelopen met zijn vierde positie. Helaas is Brno niet een dergelijk geschikt circuit voor ons als het snelle Sachsenring circuit.

Sachsenring_250cc_4.jpg
De Angelis in leidende positie nadat hij Dovizioso was gepasseerd.

Net na de kopgroep was het Hector Barbera die als een kamikaze piloot ronde na ronde de eerste bocht in dook. Tijdens het insturen kwam Barbera te hard en te krap in de eerste bocht waardoor hij continue de bocht te wijd nam. Het mag eigenlijk een wonder genoemd worden dat de rijder van het Toth Aprilia team niemand heeft getorpedeerd, laat staan zich zelf in de die bocht geëlimineerd te hebben. Menigmaal werden Kallio, Aoyama en Dovizioso, door de belachelijke inhaalactie’s van Barbera naar buiten gedrukt. Uiteindelijk trok Barbera aan het kortste eind, kon aan het einde van de race de kopgroep niet meer volgen en zakte langzaam terug.

Sachsenring_250cc_5.jpg
Treintje rijden met Aoyama, Dovizioso, Kallio en Barbera

De honderdduizend aanwezige toeschouwers kregen bij de kwartliter klasse een ware thriller voor geschoteld. Mika Kallio wist Dovizioso te verschalken en stoomde op naar een derde positie, niet lang daarna pakte Lorenzo op een gelijke manier de vierde positie af van Dovizioso. Hiroshi Aoyama was de hele wedstrijd bezig met een indrukwekkende opmars, maar tijdens de laatste vijf ronden kwam deze tot een ware climax die zelfs de beste scenario schrijver niet had kunnen bedenken. In een rechtstreeks duel met Alex De Angelis vocht Aoyama om de vierkante centimeter. Met nog een halve ronde te gaan, werd De Angelis aan de binnenzijde onder aan de heuvel in de dubbele linker bocht ingehaald door Aoyama. Alsof dat nog niet genoeg was voor De Angelis, ging hij iets te wijd in de laatste bocht voor start finish. Kallio rook bloed en zette 'm er tussen, waardoor hij, met nog een paar honderd meter tot de finish te gaan, zich van de tweede positie wist te verzekeren.

Sachsenring_250cc_6.jpg
Met een flinke burnout viert Hiroshi Aoyama zijn overwinning in Duitsland.

Mika Kallio

Het is geweldig om weer op het podium te staan, nadat ik uit de 125cc ben gekomen. Ik moest een aantal keren in de eerste bocht wijd gaan om te voorkomen dat Barbera me raakte. Hij remde daar constant te laat, en dat heeft me een paar plaatsen gekost die ik wel weer heb weten terug te pakken. In de laatste bocht wist ik De Angelis te pakken. Er was een gat en ik zette mijn motor daar direct in, hij deed alleen niet de deur dicht, waardoor ik er makkelijk langs kon komen. Als we een ronde langer hadden gereden had ik misschien wel mijn teamgenoot kunnen pakken en eerste geworden zijn.

De 25 jarige Japanner Hiroshi Aoyama schrijft zijn vierde kwartliter overwinning op zijn naam, teamgenoot Mika Kallio weet zijn pole position niet te verzilveren maar mag absoluut tevreden zijn met het behaalde resultaat. Als derde geëindigd is de toch wel zwaar balende Alex De Angelis, terwijl Jorge Lorenzo toch tevreden mag zijn met zijn vierde positie.

Sachsenring_250cc_7.jpg
KTM viert met een champagne douche op het podium een feestje

Helaas zijn er ook heren geweest die het einde van de finish niet gezien hebben. Dan Linfoot die met een redelijk spectaculaire schuiver boven aan de heuvel er af ging, Julian Simon die de in de weg werd gezeten door een achterblijver en daardoor zijn motor moest neerleggen. Verder gingen ook nog Eugene Laverty, Karel Abraham, Efren Vazquez, Alvaro Bautista en Thomas Walter onderuit. Met mechanische pech moesten Imre Toth, Alvaro Molina en Joshua Sommer het opgeven.

De volledige uitslag kan je hier vinden.

Julian Simon

De start was redelijk normaal, niet super maar wel voldoende. In de vierde ronde raakte ik in gevecht met een paar anderen om ze te passeren. Ik haalde er twee in en zat toen in het leidende groepje. De banden waren niet super maar de motor op zich deed het prima. Ergens in een bocht kwam ik een achterblijver tegen die ik wou inhalen. Juist op het moment dat ik er voorbij ging, ging hij ineens naar de binnenkant van de baan, ik moest de motor nog platter gooien en ging onderuit. Erg jammer, maar dit soort dingen kunnen met racen gebeuren.

Sachsenring_250cc_8.jpg

Volgende race, 19 augustus, Brno Tsjechie!

Foto's: apriliaracing/hondaproimages/ktmpress