Zoeken

GP China, Shanghai: MotoGP

6 mei 2008

Valentino Rossi wint weer, Jorge Lorenzo verbijt pijn

Shanghai-circuit 

Shanghai-circuitlayout

Vroeg in de eerste vrije training, op vrijdag, werd Jorge Lorenzo middels een onvervalste highsider van zijn FIAT Yamaha geworpen en landde daarbij hard op zijn knieën, maar ook zijn enkels kregen een flinke tik te verwerken. Te hard in de eerste ronde na het monteren van nieuwe Michelins, én een kleine wheely bij het uitkomen van de bocht daarvoor, zorgden ervoor dat de volgende bocht niet goed ging en de jonge Spanjaard (net hersteld van een operatie aan zijn rechter onderarm) maakte op een harde manier kennis met het vallen met een MotoGP machine. Na onderzoek in het ziekenhuis van Shanghai luidde de diagnose; een breuk in de linker enkel en een kneuzing van de rechter. Lorenzo, die een vijftiende tijd had neergezet, kwam niet in actie tijdens de tweede vrije training.
In de derde vrije training, op zaterdagmorgen, reed hij wel (Lorenzo kwam niet van de machine maar bleef de gedurende de trainingen op de machine!) en was hij in staat een veertiende tijd te realiseren. In de kwalificatie kwam hij zelfs tot een verbazingwekkende vierde tijd. Dat ging niet zonder slag of stoot want in de laatste boch voor start/finish was hij de FIAT Yamaha bijna kwijt en leek het meer op rodeo rit dan op racen. Met veel geluk bleef hij op de wielen en kwam weer in het zadel terecht, maar het was duidelijk aan zijn lichaamstaal te zien dat dit óók hem even teveel was! Waar een ieder wel een polepositie had verwacht van Stoner, Pedrosa of zeker Rossi kwam die uiteindelijk verrassend in handen van Colin Edwards die er met de Tech3 Yamaha een 1' 58.139 uitperste.

 start MotoGP race

Bij de start van de warm-up ronde, op een natte baan vanwege regen in de nacht en ochtend, sloeg het noodlot nogmaals toe voor Jorge Lorenzo. Hij liet de machine afslaan en moest worden aangeduwd want lopen ging écht niet! Gelukkig verliep de start van de race beter want Lorenzo wist zijn vierde plaats vast te houden. Kopstart was er voor Casey Stoner die direct aanvallen van Colin Edwards moest pareren. Dat lukt maar ten dele want Edwards wist toch de leiding (over) te nemen voor Stoner, Rossi, Pedrosa, Lorenzo, Hayden en de verrassend goed gestartte Melandri die vanaf de twaalfde startplek naar de zevende was doorgestoten.

De eerste ronden verliepen rommelig doordat de één na de ander zich verremde in de eerste bocht na start/finish of de hairpin na het lange rechte stuk.De eerste was Casey Stoner die aan de leiding rijdend wijd ging in de eerste rechter na start/finish, maar hij verloor geen plaats, althans voor even want Dani Pedrosa wist hem niet veel verder alsnog voorbij te steken en de leiding over te nemen. Een ronde later, op het lange rechte stuk, was het Valentino Rossi die zijn machine naar de tweede plaats 'stak' maar zich direct verremde in de hairpin en daardoor terug viel naar plaats drie. Vier op kop

Op start/finish nam hij toch de tweede plaats over terwijl Nicky Hayden voorbij ging aan Jorge Lorenzo die daardoor zesde was. Daarachter werd hard gevochten tussen Andrea Dovizioso, Loris Capirossi, en Marco Melandri. De Italiaan die het in de eerste drie races knap moeilijk had leek het lek boven te hebben en draaide ineens mee in de top zes.


Jorge Lorenzo zal met die pijnlijke enkels niet lekker op zijn machine hebben gezeten want in de vierde ronde verwees ook Loris Capirossi hem een plek terug, terwijl aan de kop van het veld de teamgenoot van Lorenzo, Valentino Rossi, samen met Dani Pedrosa (voorafgaand aan de grand prix van China stonden de twee samen aan de leiding van het klassement) wat wegliep. Colin Edwards kon op enige afstand nog steeds volgen op de derde plaats met daarachter Casey Stoner en Nicky Hayden op vier en vijf. Op het lange rechte eind kwam in de vijfde ronde Valentino Rossi, door Dani Pedrosa te passeren,  naar de leiding om die daarna niet meer af te staan. Ondanks dat de veelvoudig grand prix winnaar zich een ronde later óók verremde in de hairpin. Minder geluk hadden Colin Edwards, die nadat hij zich eveneens verremd had terugviel naar de zevende plaats achter Marco Melandri, en Loris Capirossi die vanaf een tiende plaats zijn race moest vervolgen.

Rossi-PedrosaValentino Rossi en Dani Pedrosa liepen steeds verder weg van de concurrentie en goed halverwege de race hadden ze een voorsprong van maar liefst 8 seconden op derde man Casey Stoner. Om de vierde plaats werd gestreden door Melandri, Dovizioso, Edwards en Lorenzo. De tweede Repsol Honda van Nicky Hayden ging lang niet zo goed rond als die van Pedrosa en gaandeweg de race verloor Hayden plaatsen. Zelfs Edwards en de geblesseerde Lorenzo waren hem al voorbij gegaan en de wereldkampioen van 2006 reed op dat moment in de race op een teleurstellende achtste plek rond.

Echter, tegen het eind van de wedstrijd wist de Amerikaan zichzelf en de Honda wat te hervinden en klom hij nog op naar een zesde plaats. Ook Jorge Lorenzo leek nog wat kracht over te hebben en passeerde achtereenvolgens Edwards, Dovizioso (die behoorlijk terugviel door ..?) en Melandri om alsnog als vierde te eindigen! Melandri-Dovi-EdwDe tegenstand van Dani Pedrosa bleef beperkt tot het wat dichterbij komen aan Valentino Rossi, door het zetten van een snelste ronde, maar de vijfvoudig wereldkampioen pareerde deze aanval door in de achttiende ronde een ronderecord van 1' 58.273 neer te zetten. Hierdoor kwam Valentino Rossi sinds zeven races (de 'magere'?) weer eens als winnaar over de streep, hij bleef Dani Pedrosa bijna vier seconden voor. Casey Stoner werd weliswaar derde maar keek tegen een acterstand aan van bijna zestien(!) seconden. Het was overigens de eerste overwinning van een Yamaha op Bridgestones.

Valentino Rossi:
Na zeven races is het een goed gevoel weer te winnen, ik ben zeer blij! Dit is een zeer belangrijk resultaat voor ons want ik was van start tot finish in staat om te rijden zoals ik wilde en dat ontzettend gaaf. Het gevecht met Pedrosa was mooi en om tegen het eind nog steeds 1' 59 te rijden was ongelooflijk. We hoopten dat het niet zou regenen dus 'smorgens waren we behoorlijk teleurgesteld. Daarna droogde het op en baden we dat het helemaal zou opdrogen, we hadden dus geluk! We wisselden laat van banden en maakten, samen met Bridgestone, de juiste keuze. Mijn banden hielden het de hele race vol. De vier winnaars in evenzoveel races toont aan hoe sterk het kampioenschap is. Lorenzo reed een wereldrace, met zijn blessures, dus was het een goede dag voor het hele team. 

Op de vierde plaats eindigde de jarige Jorge Lorenzo, hij werd 21, en voor hem voelde dit als een overwinning.

Jorge Lorenzo:
Zonder twijfel, dit resultaat voelde als een overwinning voor mij. Ik kon me niet voorstellen dat ik na mijn val op vrijdagmorgen nog zou starten. Zaterdag ging het wat beter, en nu reed ik niet alleen, ik kon zelfs racen en genoot er van! Ik had wel veel pijn maar met hulp vanuit de Clinica Mobile was ik in staat om te rijden, dus dank daarvoor. Eerste verloor ik een aantal plaatsen maar toen ik een goed ritme had gevonden was ik in staat om me terug te vechten. Van mijn armen heb ik geen last gehad dus die operatie mag succesvol worden genoemd. Mijn 21ste verjaardag is een feest!

Edw-Hay-LorNa terugkeer in Spanje is Jorge Lorenzo nogmaals onderzocht in het Dexeus instituut in Barcelona waar werd geconstateerd dat hij óók zijn rechter enkel had gebroken! Of dit al was van de vrijdagmorgen crash of zijn uitstapje in de kwalificatie (waarbij hij zijn pijnlijke rechter enkel even moest gebruiken) is niet duidelijk. Ook de gewrichtsbanden in zijn linker enkel zijn gescheurd. Lorenzo zal niet worden geopereerd aan deze breuken maar zit voorlopig wél in een rolstoel zodat zijn enkels zo min mogelijk zullen bewegen en kunnen rusten. EdwardsMaandag wordt er weer gekeken naar de kwetsuren en er moet rekening mee worden gehouden dat hij, ondanks dat hij in China wel reed, niet aan de start zal verschijnen van de Franse grand prix op het circuit van Le Mans op 18 mei.

Vier en een halve seconde achter Lorenzo kwam Marco Melandri over de finish. De Italiaan, die vooraf natuurlijk veel meer veracht had van de overstap naar het Marlboro Ducati team, ston na de eerste vrije training nog op de laatste plaats, vertrok van de twaalfde en scoort nu dus ineens een knappe vijfde plaats vóór Hayden, Edwards, Elias, Capirossi, Nakano en Dovizioso die door bandenproblemen moest toezien hoe hij wegviel uit de subtop. Teambaas Livio Suppo zei al dat het een kwestie van tijd zou zijn en lijkt nu dan ook gelijk te krijgen.

Livio Suppo: - Ducati MotoGP Project leader -
Dit was een mooie teamprestatie, met onze twee coureurs in de top vijf en drie Ducati's bij de eerste acht. Na twee moeilijke races is dit echt een opluchting. Jammer genoeg was Casey niet in staat om net zo snel rond te gaan als in de training, voornamelijk door het verschil in temperatuur waardoor we een gok moesten nemen voor wat betreft de bandenkeus, dus ook al is een podiumplek een mooi resultaat het is niet waar we op hoopten. Vooral het gat met de winnaar was te groot. Maar samen met het harde werken van onze monteurs en de samenwerkingh met Bridgestone gaat het ons lukken om in het vervolg net zo te presteren als hier in de trainingen. We zijn ook zeer blij met Marco (Melandri; red.) die een ongelooflijke stap vooruit heeft gemaakt. Ik heb altijd gezegd dat we ons vertrouwen in hem niet hadden verloren en ik ben er zeker van dat zijn seizoen hier is gestart.

Hopper-WestGeen overstap dus van Melandri naar Kawasaki, zoals de laatste tijd werd gesuggereerd? Daar zou hij de dit seizoen tegenvallende Anthony West gaan vervangen. West kende wederom geen gelukkig weekend en kwam na zich als dertiende te hebben gekwalificeerd uiteindelijk als zeventiende, en laatste, over de finish. Hij had, in tegenstelling tot vele anderen, gehoopt op de voorspelde regen maar die was al in de nacht gevallen. Teamgenoot John Hopkins reed zijn 100ste grand prix op het circuit waar hij vorig jaar nog als derde eindigde. Na een stijgende lijn (Hopkins werd een keer 12de, 7de en 5de) mag zijn veertiende plaats gerust een teleurstelling worden genoemd. Achter Dovizioso werd James Toseland twaalfde. Na twee zesde en een achtste plaats was ook de twaalfde voor Toseland niet waar hij op gerekend had.


James Toseland:
Ik wil niet finishen als twaalfde maar in mijn eerste seizoen kunnen zulke resultaten voorkomen. Ik had het hele weekend al wat problemen met de afstelling en dat hielp me niet echt bij het leren van de baan. De start was redelijk maar met deze afstelling viel het in de race gewoon tegen. We wilden in de ochtend nog wat proberen maar vanwege de regen lukte dat niet en dus moesten we gokken voor de race. Ik had maar een klein probleem maar dat was wel het verschil tussen een top acht finish of deze twaalfde plek. Bij het remmen ging de gewichtsverplaatsing te snel waardoor bij het insturen de achterkant ging glijden en ik de machine niet in de juiste richting kon zetten. Ik wachtte daarna te lang voordat ik het gas er weer op kon zetten. De 800cc MotoGP machines hebben nu eenmaal niet zoveel koppel dus moet je een hoge bochtsnelheid aanhouden. Als je dan moet vechten om je machine de bocht in te krijgen en je die snelheid niet kunt vasthouden begin je niets. Dus bocht in en uit was niets en ik was langzaam in het midden van de bocht én bij het uitkomen waardoor ik zomaar een seconde per ronde verloor. En tegen dit soort jongens is dat véél. Dat is ook het nadeel van de baan niet kennen. Het team heeft daar hard aan gewerkt en ik zal proberen dat terug te betalen met een goed resultaat in Frankrijk.

Hopper-100taartVoor Chris Vermeulen zat de race er snel op. Na zes ronden kwam de Australiër binnen met problemen aan de koppeling van zijn Rizla Suzuki. 


 

Voor de volledige uitslag: Klik.


Voor de tussenstand in het kampioenschap: Klik.

Volgende race: Le Mans, Frankrijk, 18 mei!

Foto's: ducaticorsepress/tech3yamaha/krtracing