GP China - MotoGP
Stoner Domineert
Casey Stoner: en dat is drie!
Trainingen
Afgelopen weekend streek het MotoGP circus neer in China voor de Sinopec great wall lubricants GP of China. Casey Stoner, die als leider in de tussenstand voor het wereldkampioenschap aan deze wedstrijd begon, wist zich echter niet voor de eerste startrij te kwalificeren. Pole position ging verrassend genoeg naar niemand minder dan Valentino Rossi, die met nog negen minuten op de klok een tijd van 1:58,424 wist neer te zetten. Waarmee de altijd florissante Italiaan maar liefst 0,891 seconden sneller was dan dé grote verrassing tijdens trainingen (en kwalificatie), John Hopkins op zijn GSV-R Rizla Suzuki. De sympathieke Amerikaan, die over twee weken zijn 24e verjaardag zal vieren, was vanaf de eerste training al voorin te vinden. Het lijkt erop dat de ontwikkeling van de rizla Suzuki zijn vruchten af begint te werpen.
Als derde (en laatste op de eerste startrij) getraind was de teamgenoot van Rossi, Colin Edwards. Casey Stoner, die tijdens de trainingen zijn visitekaartje (wederom) had afgegeven, moest genoegen nemen met een eerste plek vanaf de tweede startrij, waar hij zelf niet écht gelukkig mee zal zijn geweest. Het was namelijk zijn Ducati die er 10 minuten na aanvang van de kwalificatie de brui aan gaf. Terug in de pits ging de Australiër verder op zijn reservemachine, waar hij zich beduidend minder op z'n gemak mee voelde. Niet alle in instellingen van de eerste fiets bleken overgenomen te zijn op de reservefiets. Vanuit dat perspectief bekeken was de vierde startplaats van Stoner nog geeneens zo verkeerd.
Marco Melandri onderweg naar een zesde positie tijdens de kwalificatie. |
Minder verging het ex- 250cc wereldkampioen Olivier Jacque op de Kawasaki ZX-RR racer, hij wist zich namelijk niet voor de wedstrijd te kwalificeren. De 33-jarige Fransman, die dit weekend voor het eerst kon beschikken over het nieuwe motorblok, ging tijdens de tweede training hard onderuit in de laatste bocht voor het rechte stuk. Op het eerste gezicht leken de verwondingen aan zijn onderarm mee te vallen, maar na een bezoek aan de medische dienst werd er toch besloten om naar het ziekenhuis te gaan, alwaar hij operatie onderging aan zijn onderarm. Voorlopig moet hij dus thuis zitten om te herstellen, de kans is er dat hij zijn thuis Grand Prix op Le Mans moet laten schieten.
Eerder deze week maakte Ilmor GP bekend het MotoGP project voorlopig in afgeslankte vorm door te zetten, waardoor we helaas voorlopig niets meer zullen zien van dit team tijdens een MotoGP race weekend. Ook berichten we eerder deze week over de plannen van Ten Kate om mogelijk in 2008 te gaan deelnemen in de MotoGP, dit zou dan naast al hun Superbike en Supersport plannen moeten gaan gebeuren. Onlangs dook ook het gerucht op dat BMW mogelijk aast op een team in de MotoGP. Zou BMW dan met een offensief zijn begonnen om de sportiviteit te benadrukken? Twee weken terug deed er ook al sinds lange tijd een fabrieksteam van BMW mee aan de 24 uur van Le Mans. Jorge Martinez van het Aspar team (125cc en 250cc) is zeer te spreken over de resultaten van zijn rijders. Maar ook hij heeft een droom, hij hoopt ooit een team te hebben in de MotoGP. Volgens Martinez moet er nog veel gebeuren voordat hij in de MotoGP actief zal zijn, hij kon nog niet bevestigen of zijn plannen al in 2008 gerealiseerd kunnen zijn. En er was nog één klein nieuwtje, wie goed oplette tijdens de GP van Turkije heeft wellicht kunnen zien dat Alex Barros niet met zijn vertrouwde Shark helm reed. Had hij problemen met zijn Shark? Waren er geen helmen meer beschikbaar voor hem? Geen van beide was de oorzaak. Dit jaar heeft de broer van Alex Barros in Brazilie het importeurschap van AGV binnen gehaald. Waarom dan de overstap van Shark naar AGV? Omdat familiebanden in Brazilie belangrijker zijn dan een contractbreuk met gevolgen. Dat is de reden waarom Barros momenteel met een witte AGV helm rijdt.
Doorkomst in de eerste bocht. John Hopkins leidt voor voor Valentino Rossi en Colin Edwards. |
Met het doven van de lichten zijn het Valentino Rossi op Pole Position en John Hopkins die goed weg zijn. Maar het is John Hopkins die als eerste de bocht indraait, hij wordt gevolgd door Rossi en Stoner die een plaats winst weet te pakken. Achter hen in de tweede bocht is het Toni Elias die een cruciale fout maakt, hij tikt Nicky Hayden aan op zijn achterwiel en gaat onderuit. In zijn val neemt Elias ook nog eens Alex Barros mee. Hayden schiet rechtdoor, kan zijn weg vervolgen, maar valt hierdoor ver terug. Barros staat vast met zijn machine tussen Elias en zijn motor, ook hij kan zijn weg vervolgen maar moet dat met grote achterstand doen.
Rossi: I need a gun to stop Stoner |
Op het bochtige middenstuk neemt Rossi de leiding over, maar niet lang daarna weet Stoner de leiding over te nemen op het rechte stuk voorafgaand aan de hairpin. De Ducati van Stoner is gewoon veel sneller dan Rossi’s Yamaha M1 op de rechte stukken. Hopkins kan nu het tempo niet helemaal volgen en begint langzaam terug te vallen, Marco Melandri weet hier van te profiteren en neemt de derde positie over van Hopkins. Aangekomen bij de hairpin, welke erg lastig is omdat deze erg scherp en zeer langzaam is, tikt Melandri bij het aanremmen heel even tegen het achterwiel van Rossi.
John Hopkins:
Ik ben zó gelukkig met de afloop van deze race, ik draag mijn eerste podium dan ook op aan mijn vader. Voor zover het de race betreft, ik had een zeer goede start, maar werd al snel ingehaald door Marco Melandri en Dani Pedrosa. Ik raakte wat gefrustreerd omdat Casey Stoner en Valentino Rossi bij me vandaan reden. Door een paar agressieve inhaalacties op Dani en Marco kon ik eindelijk weer gaan jagen op de eerste twee. Vanaf dat moment moest ik proberen bij ze te blijven. Zij reden een ontzettend hoog tempo en ik kon er niet voorbij komen. In de laatste twee ronden dacht ik maar aan een ding: "breng die motor heel aan de finish op een derde positie". Ik was aan het bidden dat er niks mis zou gaan en het ging gelukkig niet mis, ik denk dat mijn vader op me neer keek. Ik kan ook niet wachten op de race in Le Mans, want dit smaakt naar meer.
Er ontstaat een kopgroep van zes rijders die allemaal aan het vechten zijn om de eerste positie. Daarachter, op positie zeven en acht, zijn het Loris Capirossi en Colin Edwards. Capirossi heeft een goede start gehad en is zes plaatsen geklommen in de eerste ronden, Edwards daarentegen heeft juist vijf plaatsen verloren. Nakano en Tamada gaan er af, bij het aanremmen verliest Tamada de controle over de motor en neemt in zijn val Nakano mee. De hairpin gaat een belangrijke rol spelen deze wedstrijd, Hopkins verremt zich en hier weet de Spanjaard Dani Pedrosa van te profiteren. De Puniet schiet door deze actie ook rechtdoor, maar Hopkins weet zich te herstellen en verwijst Pedrosa nog voor het rechte stuk een positie terug.
Valentino Rossi probeert binnendoor te komen bij Casey Stoner. |
Alex Barros heeft de aansluiting met het veld weer te pakken en ligt nu op positie vijftien. Hopkins is in gevecht met Melandri en weet zich weer terug te vechten naar de derde positie, maar Melandri zakt weer wat terug en Hopkins begint langzaam in te lopen op Stoner en Rossi. Rossi verremt zich in de hairpin in een poging de koppositie terug te pakken, wat weer positief is voor Hopkins die nu in het achterwiel van Rossi kruipt. Dani Pedrosa probeert het ook in de hairpin en schuift een plaatsje op ten opzichte van Marco Melandri. Zo halverwege de race is toch duidelijk dat Rossi heer en meester is in t1 en t2, maar zijn meerdere moet erkennen in Stoner op het lange rechte stuk. We hebben weer een kopgroep met drie rijders, Stoner, Rossi en Hopkins. Daarachter rijden Pedrosa, Melandri en de Puniet die op zes seconden van Melandri volgt. Op positie zeven vinden we Loris Capirossi en Chris Vermeulen.
Valentino Rossi:
Ik heb vandaag ontzettend genoten, het was een geweldige race en een super gevecht. Mijn Yamaha deed het fantastisch tot aan het einde. We wisten dat dit circuit lastig is voor ons zou zijn. Dat we dus voor 100 procent met Stoner in gevecht konden voor de volledige race was een geweldig gevoel. Natuurlijk is het geen overwinning, maar ik denk dat een tweede positie hier voor ons geen slecht resultaat is. Ik wilde niet opgeven en rustig aan mijn tweede positie behouden, ik wilde hem voorbij en dat lukte soms maar ik verloor het steeds op het rechte stuk. Bij het aanremmen van de hairpin maakte ik een fout, door een hobbel in de weg moest ik mijn rem even loslaten en schoot rechtdoor buiten de baan. Dat was jammer, maar je rijdt ronde na ronde op je limiet en dan kan dit soms gebeuren, dit is nou racen. Maar goed, ik mocht niet opgeven en had ook een leuk gevecht met John Hopkins om de tweede positie.
Rossi zit te azen op een punt waar hij Stoner voorbij kan gaan. Hij moet voor Stoner zien te komen aan het einde van het rechte stuk, maar dat is een lastige opgave. De Ducati heeft dan ook de hoogste topsnelheid van 333km/h. Toch probeert Rossi een aanval bij de hairpin op Stoner. In de slipstream van Stoner bereid Rossi zijn aanval voor, maar mist zijn rempunt, weet nog net Stoner te ontwijken, maar schiet wel rechtdoor. Hopkins profiteert en neemt de tweede positie over van de Italiaan.
Marco Melandri weet Dani Pedrosa voor te blijven. |
Met nog maar zes ronden te gaan heeft Stoner een comfortabele voorsprong met Hopkins als buffer, Rossi zit al wel weer aan het achterwiel van Hopkins bij het ingaan van de hairpin. Eenzaam en alleen rijdt Carlos Checa voor Edwards en Hayden op het circuit zijn ronden. Bijna drie seconden bedraagt inmiddels de voorsprong voor Stoner na de mislukte actie van Rossi in de hairpin. Verder op zijn het de Puniet, Capirossi en Vermeulen die in gevecht zijn voor plaats zes. Met nog twee ronden te gaan plaatst Capirossi een aanval bij de Puniet en neemt de zesde positie over van de Kawasaki rijder. De laatste ronde loopt en Stoner loopt weer iets uit op Rossi en Hopkins. Hopkins kan het gat niet meer dicht rijden en ziet Rossi langzaam maar zeker wegrijden. De Amerikaan doet de laatste wedstrijden goed mee voorin het veld.
Casey Stoner:
Wanneer iemand mij vorig jaar had verteld dat ik rond deze periode in het seizoen al drie overwinningen zou hebben behaald, dan had ik hem heel hard uitgelachen. Maar goed, het was weer een perfecte dag. Het wedstrijdtempo was weer enorm snel, vooral op de rechte stukken waren we sneller dan iedereen. We konden weer het voordeel van onze snelheid benutten, waardoor ik steeds voorin kon blijven rijden met onze ronde tijden. Het enige punt waar we wat moeite hadden was bij de hairpin, hier kon ik niet zo snel draaien en hebben we lang aan een goede set-up moeten werken. Tijdens de race heb ik me op ronden tijden geconcentreerd, deze waren niet eens zo eenvoudig om te rijden, maar het ging wel redelijk goed. Aan het einde van de race toen de brandstof tanks leger werden, leek het wel alsof de grip van de Bridgestone band alleen maar beter werd. Ik verwachte een heftig gevecht tussen Valentino en mezelf, maar na zijn foutje kon ik de race gecontroleerd uitrijden.
Met 19000 toeren rijdt Stoner met een riante voorsprong op de hairpin af, zonder problemen kan hij achterom kijken waar Rossi zit. Rossi zit meer dan twee seconde achter Stoner, die viert zijn overwinning door met een fraaie wheely de finish te passeren. Rossi wordt tweede, door zijn foutje in bij het aanremmen van de hairpin kon hij er niet meer bij komen. Suzuki en Hopkins hebben het goed voor elkaar en eindelijk heeft Hopkins nu een keer een podium positie. Vermeulen is zevende geworden en heeft in de laatste ronde de Puniet nog ingehaald. Alex Barros wordt veertiende voor Kenny Roberts, ondanks de crash in de eerste ronde weet de Braziliaan toch nog twee punten te pakken.
Hier kun je de volledige uitslag bekijken.
Casey Stoner een terechte winnaar. |
Fotos: ducaticorsepress/yamaharacing/gresinihonda