Zoeken

GP Australië - 250cc

16 oktober 2007

aus-lorenzo.jpg

Lorenzo was op Phillip Island weer een klasse apart.

Na twee wisselvallige trainingsdagen stond Jorge Lorenzo afgetekend op de polepositie, zijn negende dit seizoen. Hij was bijna één seconde sneller dan tweede man Hector Barbera, 0.886 sec. om precies te zijn, en dat is veel. Opvallend daarbij was dat de topsnelheid van de Fortuna Aprilia maar 4 km/u hoger lag dan van de Zonsgshen Team of China Aprilia van laatste man Ho Wan Chow, 265.3 km/u tegen 261.3 km/u. De hoogste topsnelheid werd behaald door Thomas Lüthi op zijn Emmi - Café Latte Aprilia, 270.2 km/u. Maar met een hoge topsnelheid alleen redt je het natuurlijk ook niet. Overigens werden er in de warm-up hele andere

topsnelheden

behaald met een opvallende lage topsnelheid voor Lüthi.  

Net als zijn 'collega' Stoner nam Jorge Lorenzo vanaf de start het heft in handen en stond de leiding niet meer af. Met een voorsprong van bijna twintig seconden kwam hij als overwinnaar over de streep, zijn negende overwinning dit seizoen. Was dit het dan? Ja en nee. Lorenzo buiten beschouwing gelaten, en natuurlijk doe je hem daar te kort mee want hij zette wel een prestatie van formaat neer op het Australische circuit, was de kwartliterrace er één om van te smullen, met name het gevecht om de tweede plaats!

Al direct na de start was het einde oefening voor Hector Barbera, die zich graag in dit gevecht om de tweede plaats had willen mengen. In de Honda-corner ging hij rechtdoor, de uitloopstrook op. Machinepech wierp hem al vroeg uit de wedstrijd. Een ronde later volgde Mika Kallio, die twee weken eerder de race op Motegi nog won, zijn voorbeeld alleen op een totaal andere manier. Middels een onvervalste highsider werd hij van zijn Red Bull KTM geworpen. Alvaró Bautista werkte zich in diezelfde Honda-corner langs Andrea Dovizioso en vormde samen met Dovizioso, De Angelis, Shuhei Aoyama, Lüthi en Simoncelli de achtervolgende groep.

aus-bau-dovi-aoy-lut-sim.jpg
In gevecht voor de tweede plaats; Bautista, Dovizioso, H. Aoyama (beiden verscholen), Lüthi en Simon.

aus-lut-dovi.jpg

Lüthi ging zelfs het duel met Dovizioso aan.

Deze achtervolgende groep zou gedurende de race nog wel wat veranderen van samenstelling. Eerst was daar het terugvallen van Marco Simoncelli in de vijfde ronde. Een ronde later wist Shuhei Aoyama zich na 'Lukey heights' naar de tweede plaats te werken maar na een halve ronde werd ook hij er bijna middels een highsider in de Honda-corner afgegooid en nam Dovizioso weer de leiding in deze groep. Vervolgens wisten Julian Simon (Repsol Honda) en Hiroshi Aoyama (Red Bull KTM) aan te sluiten bij de groep en mengden zich in het gevecht voor de tweede plaats.

Met nog tien ronden te gaan leken Alvaró Bautista en Thomas Lüthi zich los te maken uit de groep en zo naar de twee andere podiumplaatsen te rijden. Maar twee ronden later was de groep van vijf coureurs weer bij elkaar en vonden er behoorlijk wat positiewisselingen plaats! Vijf ronden voor het einde ging Thomas Lüthi aan de leiding in deze groep en zag het er naar uit dat de Zwitser zijn eerste podiumplaats zou gaan behalen.

aus-shuaoy-deang.jpg

De Angelis werd, na een goed begin, achter S. Aoyama negende.

Maar in de laatste ronden miste zijn Aprilia iedere keer wat snelheid en viel hij weer terug in de groep. Het viel gewoon niet te voorspellen wie de twee andere podiumplaatsen zouden gaan behalen, maar toen in de laatste ronde Bautista en Dovizioso als tweede en derde richting start/finish gingen was wel duidelijk dat de achtervolgers hier geen antwoord meer op hadden. Lüthi werd zelfs net voor de streep nog voorbij geblazen door Hiroshi Aoyama en werd vijfde. Julian Simon had wat moeten lossen en pakte de zesde plaats. De afstand tot zevende man Simoncelli was opgelopen tot bijna elf seconden.

De achtste tot en met tiende plaats waren voor Shuhei Aoyama, (de ver terug gevallen) De Angelis en Takahashi. Locatelli, Cluzel, Abraham, Espargaro en Heidolf pakten ook nog punten. Doordat Andrea Dovizioso als derde eindigde is de wereldtitel in de kwartliterklasse dus nog niet vergeven. met 45 punten voorsprong mag Jorge Lorenzo het op Sepang, Maleisië, weer proberen. Andrea Dovizioso zal dit uit alle macht willen voorkomen.

aus-lorenzo-fiets.jpg

Jorge Lorenzo 'fietste ze allemaal naar huis!'.

Voor de volledige uitslag en tussenstand.

Andrea Dovizioso:

Lorenzo was niet te achterhalen, ik hoopte tóch de tweede plaats te pakken. Maar Bautista versloeg me met een paar duizendsten van een seconde voorsprong. Ik vind het jammer want ieder puntje is er één voor ons met nog twee races te gaan. Lorenzo heeft het nog niet gewonnen en we kunnen er nog steeds voor vechten, dat motiveert me. Om eerlijk te zijn, als we naar Maleisië hadden moeten afreizen met de titel vergeven dan was ik gedemoraliseerd geweest. Het wordt natuurlijk wel erg moeilijk om 45 punten goed te maken. 

Het zal zeker een zware taak worden om, zoals het hele seizoen, als enige Honda coureur tegen de Aprilia armada te vechten, maar Dovizioso wil niet van opgeven weten en dat is maar goed ook! Het geeft de toeschouwers zéker iets om naar uit te kijken.

Volgende race: 21 oktober, Sepang, Maleisië!

Foto's: apriliaracing