GP Amerika - MotoGP
Stoner wint vanaf pole Down under way up
Voor de eerste keer dit seizoen wist de van polepositie vertrokken rijder ook de hoogste trede van het podium te bereiken. Die eer was weggelegd voor Casey Stoner die onbedreigd naar de zege wist te rijden. De Australiër kwam geen moment in de problemen en reed sneller dan wie dan ook op de baan, het ronderecord van vorig jaar werd met zeven tienden van een seconde aangescherpt! Zou de nieuwe asfaltlaag, waar de coureurs onderling nogal uiteenlopende meningen over hadden, dan toch geholpen hebben?
Stoner voorbij de finishvlag die in stijl gezwaaid wordt.
Tijdens de warm-up reed Stoner een tijd die sneller was dan zijn poletijd en maakte daarmee meteen duidelijk wat zijn bedoeling was voor de race. De beide Rizla-Suzuki coureurs waren, afgezien van Stoner, sneller dan de rest van het veld en Marco Melandri liet de warm-up aan zich voorbij gaan om zodoende zijn enkel nog wat meer rusten te gunnen.
Bij de start was het Dani Pedrosa die erg goed van zijn plek kwam, maar het was Stoner die als eerste de bocht uit kwam. Hij werd gevolgd door Dani Pedrosa, Chris Vermeulen en Valentino Rossi. In die eerste bocht ging het meteen al mis voor John Hopkins want hij kwam in aanraking met Nicky Hayden en ging onderuit. Hayden viel terug naar een achtiende plek door zijn aanvaring met Hopkins waardoor Roger Lee op de twaalfde plek de beste Hayden was.
Het hele veld richting de eerste bocht
Onder leiding van Casey Stoner namen Dani Pedrosa en Chris Vermeulen afstand van de rest van het veld dat werd aangevoerd door Valentino Rossi. Het lukte Stoner om in een paar ronden nog iets verder uit te lopen. Om niet teveel op Stoner te verliezen moest Chris Vermeulen snel voorbij aan Pedrosa wat hem lukte in de laatste bocht voor start/finish. Qua rondetijden deed Vermeulen niet veel onder voor Stoner en lange tijd waren de landgenoten de snelsten op de baan met tijden onder de 1'23. Dani Pedrosa moest een klein beetje toegeven op Chris Vermeulen, terwijl achter hem Valentino Rossi op wat meer afstand zat. Achter Rossi was Marco Melandri, die voorbij was gegaan aan Colin Edwards, aan zijn opmars begonnen. Loris Capirossi had toen zijn Marlboro-Ducati al in de pitstraat gezet, einde oefening voor hem. Een onwelwillende bak die vaststond in de tweede versnelling bleek de spelbreker.
Op het moment dat Vermeulen zijn voorsprong op Pedrosa aan het uitbouwen was zag Melandri kans om aan te klampen bij Rossi. Na een aantal ronden kon Rossi niets anders doen dan lijdzaam toezien dat hij langzamer was dan zijn landgenoot op de Gresini-Honda. Melandri had duidelijk het goede ritme te pakken, ondanks zijn blessures, en reed al gauw naar Pedrosa toe. Beide heren wilden niet voor elkaar onderdoen en Melandri moest hard zijn best doen om een inhaalactie te kunnen plaatsen. Op een punt dat Pedrosa het niet verwachtte zette de Italiaan zijn motor binnendoor en lag toen op koers voor een podiumplek.
Maar liefst zeven coureurs waren in gevecht om de zesde plek. Reden de coureurs op de eerste vijf plaatsen redelijk op zichzelf, daarachter was een treintje onstaan en konden er nog wat inhaalacties verwacht worden. Anthony West liet duidelijk zien dat hij zich meer thuisvoelt op zijn MotoGP machine dan op een 250cc motor. In deze groep die in gevecht was voor plek zes wist hij zich door twee mooie inhaalacties naar voren te rijden en als zevende over de finish te komen. Colin Edwards zakte nog verder terug en werd ook nog ingehaald door wildcard-rijder Roger Lee Hayden die hiermee de beste Amerikaan op eigen bodem werd.
Dani Pedrosa had wat meer problemen met zijn banden dan Valentino Rossi waardoor hij moest toezien dat Rossi hem passeerde en zo de vierde plek voor zich opeiste. Marco Melandri pakte knap een derde podiumplek achter de beide Australiërs waarvan Chris Vermeulen liet zien dat de Suzuki een goede motor is en dat hij zelf op een droge baan ook mee kan komen.
Met een mooie tweede plaats sloot hij het weekend af en gaf een extra 'down under' tintje aan het podium.
Chris Vermeulen:
Ik ben echt superblij dat ik op het podium sta hier op Laguna Seca. Vorig jaar zat het tempo er ook goed in, maar pakte de race toch anders uit. Ons weekend is redelijk probleemloos geweest. De Bridgestone banden deden het prima en alleen Casey en ik konden in het begin goede rondetijden neerzetten. Jammer genoeg kon ik hem niet de hele race volgen maar ik ben blij met mijn tweede plaats. Hopelijk volgen er nog meer van dit soort uitslagen.
Zijn teamgenoot John Hopkins had geen best weekend, en dat voor eigen publiek. Had hij het in de kwalificatie aan de stok met Carlos Checa, in de race kwam hij in aanvaring met wereldkampioen Nicky Hayden. Gelukkig kon hij de pits nog bereiken waar de crew ervoor zorgde dat hij verder kon. Met een vijftiende plek, en dus één punt, bleef hij alleen Chaz Davies voor die zelf een achterstand van drie ronden opliep doordat er een stuk van zijn achtertandwiel was afgebroken!
Chaz Davies:
Ik weet zeker dat ik elfde of twaalfde had kunnen worden want ik liep snel in op de jongens voor me. Maar toen ik de 'Corkscrew' in ging voelde ik een behoorlijke vibratie vanaf de achterband en het bleek dat het achtertandwiel gebroken was. Het moet zwak geweest zijn want eerst dacht ik dat het kwam door een steen of zoiets doordat ik in de zesde ronde de 'Corkscrew' mistte en buiten de baan raakte. Maar daar had het niets mee te maken. Ik ging weer de baan op en reed mijn beste ronden, dus ik had makkelijk in de punten kunnen rijden. De machine was ongelooflijk in de race. Hij bleef zó constant. Maar het was fysiek zeer zwaar en tegen het eind van de race kreeg ik behoorlijke kramp in mijn benen. Je kunt niet zomaar op deze dingen springen zonder een behoorlijke fysieke voorbereiding. Ik ben blij dat ik de kans kreeg. Het is een wild weekend geweest en ik hoop écht dat ik op enig moment in de toekomst nog zo'n kans krijg!
Het Kawasaki Racing Team deed niet alleen goede zaken met Anthony West en Roger Lee Hayden, ook Randy de Puniet reed een prima wedstrijd en eindigde als zesde waarmee alle drie de coureurs van Kawasaki in de top tien eindigden.
Roger Lee Hayden:
Ik heb een goede race gereden. Ik had geen beste start omdat ik wat traag reageerde toen de lichten uitgingen. Jammer genoeg haalde Barros me in de allerlaatste bocht in, maar een top tien resultaat is prima en ik heb er veel van geleerd. Ik heb genoten van de motor en ook al was het een druk weekend, het was een fantastische ervaring die ik voor geen goud had willen missen. Gelukkig kreeg ik deze kans en ik wil het hele team bedanken voor hun inzet.
John Hopkins reed alvast..Oh nee, dit is Roger Lee Hayden!
Het Tech3-Yamaha team beleefde hun beste raceweekend. De met Dunlop rijdende Makoto Tamada en Sylvain Guintoli konden tot dusver dit seizoen nog geen potten breken, alleen in de Franse regen behaalden ze een redelijke negende en tiende plaats. Maar de achtste van Makoto Tamada afgelopen zondag was er één die hoop gaf en het zou mooi zijn voor het team als dit zich doorzet na de zomerstop.
Casey Stoner had natuurlijk een prima weekend en nam de leiding in het kampioenschap nog steviger in handen. Zijn grootste concurrent Valentino Rossi kreeg wederom een gevoelige tik te verwerken en zag zijn achterstand groter worden.
Casey Stoner:
Dit is mijn beste raceweekend ooit. We hadden ook al een best weekend vorige week op de Sachsenring, maar daar ging de race minder goed. Vandaag was alles perfect, de banden, de motor, alles werkte het hele weekend naar behoren. We waren het hele weekend snel en konden dat doortrekken in de race. Ook hebben we een eind gemaakt aan een lange periode waarin de polesitter niet als eerste finishte. Aan het begin van de race zat ik in de 1'22 omdat ik wilde zien wie me kon volgen. Ik reed weg van Dani (Pedrosa, red.) en toen haalde Chris (Vermeulen, red.) hem in en begon jacht op mij te maken. Ik besloot nog iets harder te gaan rijden om zodoende een kleine voorsprong te kunnen behouden. Chris was erg snel maar door mijn bandenkeuze kon ik blijven pushen tot het einde van de race. Ik wist dat we de goede setup hadden en als alles zonder problemen zou verlopen was er niets aan de hand, en dat bleek.
Grip problemen weerhielden de "Texas Tornado" van een goede uitslag in zijn thuis grand prix.
Valentino Rossi:
Het was ongelooflijk teleurstellend voor me. Door de banden leek het wel alsof ik in een andere race reed. Het team en ik hebben hard gewerkt, vooral na de crash van gisteren, om het maximale uit de motor te halen met de gegeven omstandigheden. Zonder grip was het helaas onmogelijk aan kop mee te rijden. Ik reed zo goed als ik kon en was blij dat ik Pedrosa kon passeren. Melandri kon ik niet meer achterhalen. Ik baal van afgelopen weekend want daar waren de banden goed en heb ik kansen laten liggen om wat punten goed te maken. Het lijkt erop dat de banden dit seizoen een belangrijke rol spelen, jammer genoeg voor de fans en het spektakel. We geven nog niet op, er zijn nog zeven races te rijden, maar we weten dat Stoner ijzersterk is en dat het moeilijk gaat worden. We hebben nu even vakantie en daarna staan we er weer in Brno om te vechten voor wat we waard zijn.
Volgende race: 19 augustus, Brno Tjechië!