Zoeken

Ducati ook tweede testdag dominant op Red Bull Ring

21 juli 2016
De tweede en afsluitende testdag van de privé test op de Red Bull Ring heeft Ducati opnieuw gedomineerd. De twee Andrea’s uit het Ducati fabrieksteam waren samen met Casey Stoner als enigen in staat om rondetijden in de 1’23 te realiseren. Het Yamaha fabrieksteam wist de achterstand tot net iets minder dan een seconde terug te brengen.

Andrea Iannone

Dat de Red Bull Ring, zoals het nabij Spielberg gelegen 4,3 lang circuit tegenwoordig officieel heet, de Ducati’s goed gezind is heeft de tweedaagse privé test deze week wel aangetoond: beide dagen stonden maar liefst vier Ducati’s in de top vijf. Volgens de coureurs, die unaniem erg gecharmeerd zijn van het circuit, is de Red Bull Ring totaal anders dan de meeste circuits, omdat het slechts 10 bochten heeft, waar dat aantal meestal rond de 15 ligt.

Hierdoor is acceleratie, topsnelheid en stabiliteit bij het aanremmen voor de bocht van cruciaal belang en juist op die drie punten is de Ducati Desmosedici ongenaakbaar. En niet alleen de meest recente versie, ook de oude GP14.2 waarmee Hector Barbera rijdt was sneller dan de Yamaha’s van Valentino Rossi en Jorge Lorenzo, die allebei de tweede dag een klein beetje van hun achterstand op de snelle fabrieks-Ducati’s wisten af te snoepen.

Snelste man op de tweede dag was Andrea Iannone, die in de ochtendsessie maar liefst negentiende seconde van zijn tijd van dinsdag wist af te snoepen. Iannone had zich de tweede dag vooral op afstelling van motor geconcentreerd, waar hij de eerste dag een nieuw frame had uitgeprobeerd. Zijn tijd van 1’23.240 is omgerekend een indrukwekkende gemiddelde snelheid van 187 km/u, wat het snelle karakter van de Red Bull Ring nog eens extra onderstreept. De Red Bull Ring is daarmee het snelste circuit op de MotoGP kalander.

Ook tweede man Andrea Dovizioso, die de eerste dag de snelste tijd op de klokken had gezet, gebruikte de tweede dag om de afstelling van de Desmosedici te finetunen ter voorbereiding op de race die het weekend van 12 augustus zal worden verreden. Casey Stoner moest de machine delen met Michele Pirro en reed voornamelijk korte runs om zoveel mogelijk zaken met elkaar te kunnen vergelijken. Voor het eerst in vier jaar ging Stoner tegen het eind van de middag met zachte banden de baan op om er een snelle tijd uit te persen en ging in bocht 6 onderuit.

Hoewel de meeste coureurs hun zorgen uiten over het snelle slijtagepatroon van de banden die Michelin voor de tweedaagse test had meegenomen reed Andrea Iannone 25 ronden met een band, waar de race over 28 ronden zal worden verreden. Volgens Iannone kende de band wel een terugval in performance, maar zou 28 ronden geen enkel probleem zijn geweest.

Het Yamaha fabrieksteam wist de tweede dag de eigen tijden behoorlijk te verbeteren, maar waren niet opgewassen tegen de oppermachtige Ducati’s. Doordat de baan meer grip had was de ideale lijn breder geworden, waardoor het mogelijk was andere lijnen te rijden die beter bij de M1 passen. Daarnaast hadden zowel Rossi als Lorenzo de setup van de machine aangepast. Na een teleurstellend optreden in Assen en op de Sachsenring was Lorenzo nu slechts een fractie langzamer dan z’n teamgenoot en verklaarde na afloop zijn zelfvertrouwen weer helemaal terug te hebben gevonden.

Lorenzo zei ook enorm onder de indruk van het optreden van Casey Stoner te zijn geweest. “Stoner heeft al drieënhalf jaar geen MotoGP race gereden en ook dit jaar heeft hij maar een paar keer op de Desmosedici gereden. Ondanks dat is hij op het niveau van Iannone en Dovizioso, en dat is verbazingwekkend. Maar dat is niets nieuws onder de zon, het talent van Casey is onvoorstelbaar,” aldus de wereldkampioen.

Ook bij het Suzuki fabrieksteam werden snellere tijden genoteerd. Vinales bleef de snelste van de twee en snoepte viertiende van zijn tijd van dinsdag af, terwijl Aleix Espargaro zijn eigen tijd met bijna zeventiende verbeterde en nu slechts eentiende langzamer was dan z’n teamgenoot. Scott Redding, de eerste dag nog goed voor derde tijd, verbeterde de tweede dag maar met eentiende van een seconde en viel daardoor terug naar de negende plaats.

Het Aprilia testteam reed als enige team zonder transponders. Beide testrijders Mike di Meglio en Sam Lowes, die volgend jaar met de RS-GP in de MotoGP zijn debuut zal gaan maken, werden de tweede dag vergezeld door Alvaro Bautista. Als gevolg van de blessure die hij in zijn thuiswedstrijd had opgelopen moest Bradl voor de test verstek laten gaan.

MotoGP privé test Red Bull Ring, tijden dag 2:
1. Andrea IANNONE – Ducati - 1’23.240
2. Andrea DOVIZIOSO – Ducati - 1’23.680
3. Casey STONER – Ducati - 1’23.865
4. Hector BARBERA – Ducati - 1’24.091
5. Valentino ROSSI – Yamaha - 1’24.169
6. Jorge LORENZO – Yamaha - 1’24.194
7. Maverick VIÑALES – Suzuki - 1’24.208
8. Aleix ESPARGARÓ – Suzuki - 1’24.335
9. Scott REDDING – Ducati - 1’24.375
10. Yonni HERNANDEZ – Ducati - 1’24.396
11. Cal CRUTCHLOW – Honda - 1’24.455
12. Eugene LAVERTY – Ducati - 1’24.497
13. Jack MILLER – Honda - 1’24.049
14. Danilo PETRUCCI – Ducati - 1’24.602
15. Tito RABAT – Honda - 1’24.760
16. Michele PIRRO – Ducati - 1’25.139
17. Mika KALLIO – KTM - 1’25.191
18. Tom LUTHI – KTM - 1’25.705
19. Loris BAZ – Ducati - 1’25.994