Ducati kiest voor Open optie MotoGP
Het gerucht ging al lange tijd dat Ducati de Factory status van het MotoGP fabrieksteam wilde inruilen voor de Open klasse, die dit seizoen de CRT klasse opvolgt. Ducati ontkende de geruchten niet, maar zei nog geen beslissing te hebben genomen. Dat zou pas gebeuren op de laatste dag van de deadline voor inschrijving, 28 februari.
Het verschil tussen de Factory en Open klasse zit 'm in vier zaken: elektronica, tankinhoud, motorblokken en banden. Zowel de Factory als de Open klasse zijn verplicht met de Magneti Marelli ECU te rijden, voor de Open klasse komt daar nog een verplichte Dorna software bij. De Factory machines mogen gebruik maken van zelf ontwikkelde software.
Daar staat tegenover dat Open machines meer benzine mogen meenemen, 24 liter ten opzichte van de 20 liter voor de Factory machines. Ook mogen per seizoen meer motorblokken worden verbruikt (Open: 12, Factory: 5), maar belangrijker nog dat dat aantal is dat in de Open klasse het motorblok gedurende het seizoen mag worden doorontwikkeld, waar dat bij de Factory optie niet toegestaan is. Tot slot heeft Bridgestone voor de Open klasse een andere achterband ontwikkeld, die een zachter compound heeft.
Na zorgvuldig beide opties te hebben afgewogen is Ducati tot de conclusie gekomen dat de Open klasse op dit moment de beste optie is, met het oog op wat nodig is om de GP14 gedurende het seizoen verder door te ontwikkelen. De tweede Sepang wintertest verliep voor fabrieksrijders Andrea Dovizioso en Cal Crutchlow erg positief. Door beide coureurs werd zowel de Factory als de Open machine getest, maar Dovizioso gaf wel toe zijn snelste tijd (0.068 langzamer dan de snelste tijd van Rossi/Pedrosa) met de Factory machine te hebben gezet.
Luigi Dall'Inga, Ducati Corse General Manager:
We hebben het nieuwe technische reglement nauwkeurig bestudeerd en zijn tot de conclusie gekomen dat in de huidige situatie de Open optie de meest interessante voor Ducati is. Dit jaar zullen we de motoren gedurende het seizoen moeten blijven doorontwikkelen om onze positie te verbeteren, en de Factory optie lijkt daarvoor te beperkend te zijn. We zijn ervan overtuigd dat het elektronicapakket dat door Magneti Marelli en Dorna wordt aangeleverd van goede kwaliteit is en het juiste management van alle belangrijke functies van de motor heeft.