Ducati domineert eerste testdag MotoGP Red Bull Ring
De Red Bull Ring is deze week toneel van een privé test van de MotoGP, ter voorbereiding op de eerste wedstrijd die op 12 augustus hier zal worden verreden. Niet alle teams waren voor deze test naar Oostenrijk afgereisd, het Repsol Honda team was de grote afwezige. Wel aanwezig was het Red Bull KTM MotoGP team, dat zich voor het eerst met de andere merken kon mengen. Het Aprilia MotoGP team was aanwezig met beide testrijders Sam Lowes en Mike di Meglio, maar reed zonder transponders.
Aan het eind van de eerste testdag prijkte de naam van Andrea Dovizioso bovenaan, met een tijd van 1:23.764 had de Ducati fabriekscoureur als enige een tijd in de 1:23 gezet. Strikt genomen was Jack Miller in het laatste uur nog sneller geweest, maar die tijd werd hem afgenomen vanwege ‘exceeding track limits’. In de top vijf waren vier Ducati’s terug te vinden, Dovizioso werd gevolgd door Andrea Iannone, Scott Redding en Ducati testrijder Casey Stoner.
Na afloop van de eerste dag herhaalde Stoner nog eens dat hij alleen bij Ducati testwerk doet en dat hij over drie weken zeker niet op de startgrid te verwachten is. Stoner deed voor Ducati veel testwerk met en zonder winglets, die vanaf volgend jaar verboden zijn. De Desmosedici GP is de krachtigste machine van de paddock en heeft daarmee de sterkste wheelie-neiging. Stoner experimenteerde met elektronica en setup om de wheelie-neiging te reduceren.
De tweevoudig MotoGP wereldkampioen was vol lof over de ligging van het circuit dat midden in de natuur is aangelegd, waardoor het voelt alsof je in een schilderij van Anton Pieck zit. Wel merkte hij op dat sommige bochten niet voor motoren zijn aangelegd, waarbij hij voornamelijk refereerde naar bocht 1 en bocht 3, de twee bochten die na aanpassing van het circuit in 1996 (het circuit werd van 5,8 kilometer naar 4,3 kilometer ingekort) zijn de twee rechte stukken met elkaar zijn gaan verbinden.
Bocht 3, de bocht waar Nico Rosberg zijn teamgenoot Lewis Hamilton enkele weken geleden buiten de baan duwde, is volgens Stoner bovendien voor motoren onveilig, vanwege de grote strook asfalt die buiten de baan ligt en voor auto’s misschien goed is, maar niet voor motoren omdat de snelheid er niet uit wordt gehaald. Volgens Critici was het noodlottige ongeval van Louis Salom in Catalunya anders afgelopen als er geen asfalt maar een gridbak naast de baan was geweest.
Andrea Dovizioso bevestigde dat de Red Bull Ring erg goed is voor de Desmosedici GP. Het circuit vraagt om een sterke motor vanwege de acceleratie na bocht 1 en bocht 3, de krappe rechterbochten die omhoog lopen, en het lange rechte stuk waar topsnelheden van boven de 310 kilometer per uur werden gehaald. Wel zette hij een vraagteken bij de banden die Michelin voor de test had meegenomen. Volgens de 30-jarige Italiaan waren de banden zeker niet goed genoeg om hier over drie weken een race van 28 ronden mee te rijden. Bij Danilo Petrucci zaten na 15 ronden al beangstigende gaten in het loopvlak.
Bij Suzuki klaagden beide coureurs over het gebrek aan vermogen, de Red Bull Ring is een stop-and-go circuit en acceleratie is niet het sterke punt van de GSX-RR. Desondanks wist Maverick Vinales er een vijfde tijd uit te persen, op achttiende seconde van Dovizioso. Teamgenoot Aleix Espargaro was nog eens een halve seconde langzamer, maar zat slechts vierhonderdste seconde achter Valentino Rossi. De negenvoudig wereldkampioen was vol lof over het circuit, dat vanwege de hoge snelheid onderscheidend is ten opzichte van andere circuits.
De combinatie krappe bochten met sterke acceleratie bergop en snelle bochten bergaf maakt de baan volgens Rossi erg uitdagend, maar helaas ligt de Yamaha YZR-M1 dit circuit niet. Topsnelheid is normaal gesproken al het zwakke punt van de M1 en op de Red Bull Ring wordt dit probleem vanwege het omhoog lopende rechte stuk nog eens extra vergroot. Rossi had ook enkele kritische noten te kraken: de uitloopzone in bocht 3, maar erger vond hij die van bocht 7 en de laatste bocht voor start/finish, die te kort zijn.
MotoGP test Red Bull Ring, tijden 19-07:
1. Andrea Dovizioso, Ducati, 1.23,764 min
2. Andrea Iannone, Ducati, 1.24,347
3. Scott Redding, Ducati, 1.24,461
4. Casey Stoner, Ducati, 1.24,502
5. Maverick Viñales, Suzuki, 1.24,595
6. Hector Barbera, Ducati, 1.24,649
7. Eugene Laverty, Ducati, 1.24,751
8. Danilo Petrucci, Ducati, 1.24,992
9. Valentino Rossi, Yamaha, 1.25,054
10. Aleix Espargaró, Suzuki, 1.25,099
11. Yonny Hernandez, Ducati, 1.25,171
12. Jorge Lorenzo, Yamaha, 1.25,175
13. Jack Miller, Honda, 1.25,345
14. Cal Crutchlow, Honda, 1.25,438
15. Loris Baz, Ducati, 1.25,994
16. Mika Kallio, KTM, 1.26.056
17. Tito Rabat, Honda, 1.26,195
18. Tom Lüthi, KTM, 1.26,405