Ducati - 25 januari eerste test met Casey Stoner
Het is inmiddels bijna tien jaar geleden dat Casey Stoner de eerste en tot nu toe enige wereldtitel voor Ducati in de MotoGP in de wacht wist te slepen. Daarna ging het langzaam bergaf en zelfs de komst van Valentino Rossi bood geen soelaas, waardoor tot drastische maatregelen moest worden overgegaan.
Eind 2013 werd MotoGP goeroe Gigi Dall’Inga bij Aprilia weggekocht, die de schone taak kreeg als hoofd van de Ducati Corse raceafdeling Ducati weer naar de top in de MotoGP te krijgen. In het meerjarenplan moest eerst van Desmodedici weer een winnende machine worden gemaakt, Casey Stoner tijdens de 2017 wintertest in Sepangom daarna in handen van een wereldkampioen weer een gooi naar de felbegeerde wereldtitel te kunnen doen.
In zijn eerste jaar zette Dall’Inga vooral de communicatie tussen de engineers van de Ducati Corse raceafdeling in Borgo Panigale en het raceteam weer op de rails, veel van de engineers bleken nog nooit een voet in de paddock te hebben gezet en stonden daardoor mijlenver van de praktijk.
Tweeënhalf jaar later konden de eerste vruchten worden geplukt, toen op de Red Bull Ring in Zeltweg Andrea Iannone Ducati haar de eerste overwinning sinds Phillip Island 2010 gaf. Met Andrea Dovizioso op de tweede plaats was het zelfs de eerste 1-2 voor Ducati sinds Phillip Island 2007, in Sepang schreef DesmoDovi de tweede overwinning voor Ducati bij.
Met het aantrekken van Jorge Lorenzo zal Ducati ongetwijfeld weer een stap in de richting van de wereldtitel worden gezet, maar daar staat tegenover dat de rode armada het komende seizoen het zonder de winglets zal moeten doen, die vanaf 2017 verboden zijn. En van alle teams was Ducati daar het verst in gegaan.
Volgens Ducati Teammanager Davide Tardozzi waren de winglets vanuit het oogpunt van veiligheid ontwikkeld en is het des te ironischer dat ze vanaf 2017 verboden zijn. Dankzij de winglets was de machine stabieler op het rechte stuk en bij het aanremmen voor de bocht, en hielpen bovendien om bij het uitaccelereren wheelies te onderdrukken.
“Het feit dat iedereen ons kopieerde bevestigt dit. Zelfs de coureurs die de vleugels als onzin betitelden hebben nu erkend hoeveel kleiner de stabiliteit bij het remmen zonder vleugels is. We willen benadrukken dat het verbod de veiligheid niet ten vergroot, maar juist verkleint. In Valencia reed Lorenzo al met een kuip waarbij de winglet was vervangen door een windtunnelIn Sepang zullen we vanaf 25 januari met onze testrijders Casey Stoner en Michele Pirro een vergelijkingstest tussen de oude en nieuwe kuip gaan doen. Buiten dat zullen er geen grote verschillen aan de kuipen te zien zijn.”
“Helaas is de nieuwe regel nog niet helder, de definitieve beslissing moet door MotoGP Technisch Directeur Danny Aldrige nog worden genomen,” aldus Tardozzi tegenover de Italiaanse collega’s van GPone. “We gaan nu proberen een compromis te vinden, want als de machine zonder vleugels net zo zou accelereren als met, dan waren ze echt zinloos geweest.”
Met Ducati traditioneel sterk in de eerste drie races van het seizoen (Qatar, Argentinië en Texas) zal in Jerez moeten blijken in hoeverre ‘geen winglets’ voor Ducati een nadeel is. Volgens Tardozzi zal Jerez een echte beproeving zijn, omdat Ducati het daar altijd moeilijk heeft gehad.