Dorna voegt extra Factory 2 klasse toe aan MotoGP
Het reglement leek op voorhand erg overzichtelijk en eenvoudig te zijn. De drie deelnemende fabrieken Honda, Yamaha en Ducati zouden als Factory team deelnemen aan de MotoGP, terwijl als vervanging van de CRT klasse een nieuwe Open klasse zou worden geïntroduceerd. Het verschil tussen Factory en Open zat 'm in de software voor de ECU, het aantal motorblokken dat per seizoen mag worden gebruikt, de inhoud van de benzinetank en de banden die door Bridgestone beschikbaar worden gesteld.
Bij de Factory teams is geen beperking gesteld voor wat betreft de software van de Marelli Magneti ECU, die door de fabrieken zelf mag worden geschreven. In ruil voor de eigen geschreven software voor de verder wel standaard ECU is bij de Factory inschrijving de benzinevoorraad tot 20 liter beperkt en mogen slechts 5 verzegelde motorblokken per seizoen worden gebruikt.
De Open inschrijvingen rijden met de door Marelli ontwikkelde standaard software, maar mogen daarentegen 24 liter benzine meenemen en 12 niet verzegelde motorblokken per seizoen gebruiken. Ook heeft Bridgestone voor de Open klasse nog een extra zachte achterband ontwikkeld.
Iedereen leek zich in het nieuwe reglement te kunnen vinden, tot Ducati na afloop van de tweede Sepang wintertest besloot om voor de Open inschrijving te gaan, omdat dit Ducati de ruimte geeft het motorblok gedurende het seizoen door te ontwikkelen. Marelli had bovendien nieuwe software beschikbaar gesteld, die het in de praktijk verdomd goed bleek te doen.
Cal Crutchlow verklaarde met de Open versie net zo snel te zijn geweest en tijdens de Bridgestone bandentest op Phillip Island werd door Andrea Dovizioso de hoogste topsnelheid genoteerd. En dan was er nog die ene Aleix Espargaro, die tijdens de test in Sepang met de Open M1 - wat in feite de Yamaha YZR-M1 fabrieksfiets van twee jaar geleden is - amper voor de gevestigde orde onderdeed.
En dát is natuurlijk op voorhand nooit de bedoeling geweest. Hoewel Dorna's grote baas Ezpeleta een fervent voorstander van een standaard Open raceklasse is, zijn de regels momenteel vooral bedoeld om het gat tussen de fabrieksteams en de voorheen CRT teams kleiner te maken. Niet dat een Open inschrijving de fabrieken het nakijken zou gaan geven.
Nu zou je kunnen stellen, dan stappen Honda en Yamaha toch ook over naar de Open klasse, maar daar zit 'm nou net de kneep. Honda MotoGP's grote baas Shuhei Nakamoto is namelijk een fel tegenstander van het gebruik van een standaard ECU en heeft zelfs gedreigd dat Honda zich uit de MotoGP zal terugtrekken als een standaard ECU met standaard software verplicht wordt gesteld.
Dus moest op de valreep een compromis worden bedacht, wat door Dorna tot Factory 2 is gedoopt. Wie te veel succes als Open inschrijving heeft gehad stroomt automatisch door naar Factory 2, waarbij de benzinevoorraad op 22,5 liter is gezet en nog maar 9 motorblokken mogen worden gebruikt. Een Factory 2 status wordt toegewezen wanneer onder droge omstandigheden 1 overwinning, 2 2e plaatsen of 3 3e plaatsen worden gescoord.