Aprilia met Gresini vanaf 2015 in MotoGP
In de paddock ging al langere tijd het gerucht dat Fausto Gresini met Aprilia in zee zou gaan. Gresini verloor Go&Fun als hoofdsponsor van het team en kreeg daardoor het budget niet rond om de RC213V machine het komende seizoen te leasen. Honda had een deadline gesteld op de Silverstone Grand Prix, waarop door Gresini uitstel tot Misano werd gevraagd.
Alleen dat uitstel van Gresini was voor insiders een bevestiging van de overeenkomst die Gresini al met Aprilia zou zijn aangegaan. Voor Aprilia zou de bekendmaking niet op een betere plaats kunnen zijn dan het eigen thuiscircuit en voor eigen publiek.
De deal tussen Gresini en Aprilia is zonder meer een win/win situatie. Gresini gaat er in status op vooruit als officieel fabrieksteam en een prototype racer voor beide coureurs, waar de afgelopen jaren Gresini met één prototype en één CRT/Open racer aan de start stond.
Voor Aprilia maakt het vooral financieel een enorm verschil. Door met Gresini in zee te gaan hoeven geen startplaatsen te worden opgekocht, terwijl Gresini als bestaand MotoGP team de kosten voor banden en transport krijgt vergoed.
De overeenkomst tussen Gresini en Aprilia geldt voor vier jaar, wat inhoudt dat Gresini tot 2018 als officieel fabrieksteam van Aprilia aan de startgrid zal staan. Welke coureurs er voor het team zullen gaan rijden is nog niet bekend, maar in de paddock worden de namen van Alvaro Bautista en Marco Melandri genoemd.
Roberto Colaninno, Piaggio Group CEO:
We hebben besloten ons debuut een jaar naar voren te schuiven, omdat de technische en competitieve vaardigheden van Aprilia Racing absoluut top zijn. De groei die we in het WK Superbike hebben doorgemaakt, waar sinds het debuutjaar 2009 vijf wereldtitels zijn behaald, is hier een perfect voorbeeld van.
Aprilia is sinds 2005 in handen van de Piaggio Group, en in minder dan tien jaar heeft Aprilia 26 van de in totaal 52 wereldtitels behaald. Aanvullend hierop zijn er nog 4 wereldtitels: Marco Simoncelli’s 250cc wereldkampioenschap met Gilera en drie 125cc wereldtitels op een Derbi, dat eveneens onderdeel van de Piaggio Group is en waarmee een jonge Marc Marquez zijn eerste wereldtitel won.