Aprilia en Marco Melandri uit elkaar
Het is een publiek geheim dat het niet zo goed boterde tussen Marco Melandri en Aprilia, dat de voormalig MotoGP vice-wereldkampioen weer het ticket terug naar de MotoGP wist te verschaffen. De prestaties van Melandri waren vanaf de eerste kennismaking beneden alle peil, wat niet bepaald positief was voor de sfeer binnen het Gresini team.
Melandri had veel kritiek op de Aprilia RS en achtte de machine verantwoordelijk voor zijn slechte prestaties. Aprilia kwam constant met vernieuwingen, die bij diens teamgenoot Alvara Bautista wel goed uit bleken te pakken. Het verschil tussen beide coureurs was in Assen gênant, Melandri was in de kwalificatie bijna anderhalve seconde langzamer dan z’n teamgenoot.
Dat moet Aprilia ook niet zijn ontgaan en is besloten ‘in gemeenschappelijk overleg’ de samenwerking per direct te beëindigen en dus geen gebruik meer te maken van de diensten van de Italiaan. Ongetwijfeld een pijnlijke en dure beslissing voor Aprilia, dat Melandri strikt genomen dwong om naar de MotoGP te gaan, doordat Aprilia het officiële WK Superbike fabrieksteam beëindigde. Met het nieuwe contract was een bedrag van 800.000 euro gemoeid.
Het ligt in de lijn der verwachtingen dat Melandri in het team nu door testrijder Michael Laverty zal worden vervangen, hoewel de Brit wel een contract met Tyco BMW heeft voor het Brits Superbike kampioenschap. Tussen beide raceseries is overlap, waardoor wat een kink in de kabel van die deal zou kunnen zijn. Als mogelijk andere rijder wordt ook Alex de Angelis genoemd, hoewel die bij het Ioda Team onder contract is.
Voor 2016 zou Melandri al een deal met Yamaha, waarmee hij al vice-wereldkampioen in het WK Superbike werd, hebben beklonken.
Update: Aprilia heeft inmiddels bekend gemaakt dat Michael Laverty inderdaad de plek van Marco Melandri heeft ingenomen.