85e Dutch TT MotoGP: Rossi scoort eerste 2015 pole
Geen coureur die zoveel moeite heeft gehad met de nieuwe opzet van kwalificatie als Valentino Rossi, die zich sinds de introductie van het nieuwe systeem in 2013 slechts zeven keer op de eerste rij had gekwalificeerd, waarvan één keer op de pole position. Nu reed Rossi in 2013 nog op de niet competitieve Ducati Desmosedici, maar ook het afgelopen seizoen had Rossi met de YZR-M1 maar drie keer op de eerste rij gekwalificeerd.
Met de tactiek van teamgenoot Jorge Lorenzo om vanuit een bliksemstart de wedstrijd te controleren was Rossi er alles aan gelegen om zijn niveau in de kwalificatie te verbeteren, en had daar in zijn voorbereiding veel aandacht aan besteed. Dat Rossi in Assen over voldoende snelheid beschikte had de negenvoudig wereldkampioen al in beide ochtendsessies laten zijn, waar hij de snelste tijd op de klokken had gezet.
In de vierde, niet getimede, vrije training had The Doctor Marc Marquez nog voor moeten laten gaan, maar in de kwalificatie was Rossi een klasse apart. Rossi was als eerste de baan op gegaan en zette als eerste een tijd, gevolgd door Aleix Espargaro en Marc Marquez die beide onder de tijd van Rossi door wisten te duiken, met de wereldkampioen nog maar een fractie verwijderd van de 1’32’ers.
De tweede run liet zien hoe ontzettend competitief de MotoGP paddock momenteel is. Crutchlow, Iannone, Dovizioso, Smith, Pol en Aleix Espargaro en beide Repsol Honda coureurs Pedrosa en Marquez leken in de running voor de pole position, maar kwamen op de streep telkens nipt te kort. Met minder dan vijf minuten op de klok leek Aleix Espargaro voor een regelrechte sensatie te gaan zorgen door als eerste onder de 1’33-grens te duiken.
Dat was echter buiten Valentino Rossi gerekend, die in zijn tweede vliegende ronde een perfecte ronde reed, nog tweetiende seconde onder de tijd van de Suzuki coureur door wist te duiken en daarmee van de tiende plaats op de grid ineens op de pole position stond, nummer 61 in zijn indrukwekkende carrière. Marc Marquez scherpte nog wel zijn eigen tijd aan, maar bleef steken op de derde en laatste plaats van de eerste rij.
Rossi’s grootste rivaal op dit moment Jorge Lorenzo had geen goede kwalificatie. De winnaar van de afgelopen vier wedstrijden was hoogst ongebruikelijk als laatste de baan opgegaan en was in het eerste deel van het circuit behoorlijk snel, maar verspeelde die voorsprong telkens in de vierde sectie.
In zijn tweede run wist Lorenzo nog wel zijn eigen tijd aan te scherpen, maar viel desondanks terug van de tweede naar de achtste plaats, zijn slechtste kwalificatie sinds Assen vorig jaar, toen hij zich op de negende plaats had gekwalificeerd.
85e Dutch TT, kwalificatie MotoGP:
Q2 | ||||||
1 | Valentino ROSSI | ITA | Movistar Yamaha MotoGP | Yamaha | 1'32.627 | |
2 | Aleix ESPARGARO | SPA | Team SUZUKI ECSTAR | Suzuki | 1'32.858 | 0.231 / 0.231 |
3 | Marc MARQUEZ | SPA | Repsol Honda Team | Honda | 1'32.886 | 0.259 / 0.028 |
4 | Dani PEDROSA | SPA | Repsol Honda Team | Honda | 1'32.987 | 0.360 / 0.101 |
5 | Pol ESPARGARO | SPA | Monster Yamaha Tech 3 | Yamaha | 1'33.013 | 0.386 / 0.026 |
6 | Andrea IANNONE | ITA | Ducati Team | Ducati | 1'33.016 | 0.389 / 0.003 |
7 | Cal CRUTCHLOW | GBR | CWM LCR Honda | Honda | 1'33.028 | 0.401 / 0.012 |
8 | Jorge LORENZO | SPA | Movistar Yamaha MotoGP | Yamaha | 1'33.042 | 0.415 / 0.014 |
9 | Maverick VIÑALES | SPA | Team SUZUKI ECSTAR | Suzuki | 1'33.076 | 0.449 / 0.034 |
10 | Andrea DOVIZIOSO | ITA | Ducati Team | Ducati | 1'33.112 | 0.485 / 0.036 |
11 | Danilo PETRUCCI | ITA | Octo Pramac Racing | Ducati | 1'33.126 | 0.499 / 0.014 |
12 | Bradley SMITH | GBR | Monster Yamaha Tech 3 | Yamaha | 1'33.236 | 0.609 / 0.110 |
Q1 | ||||||
1 | Aleix ESPARGARO | SPA | Team SUZUKI ECSTAR | Suzuki | 1'33.380 | |
2 | Danilo PETRUCCI | ITA | Octo Pramac Racing | Ducati | 1'33.503 | 0.123 / 0.123 |
3 | Stefan BRADL | GER | Athinà Forward Racing | Yamaha Forward | 1'33.789 | 0.409 / 0.286 |
4 | Yonny HERNANDEZ | COL | Octo Pramac Racing | Ducati | 1'33.875 | 0.495 / 0.086 |
5 | Loris BAZ | FRA | Athinà Forward Racing | Yamaha Forward | 1'33.999 | 0.619 / 0.124 |
6 | Scott REDDING | GBR | EG 0,0 Marc VDS | Honda | 1'34.071 | 0.691 / 0.072 |
7 | Hector BARBERA | SPA | Avintia Racing | Ducati | 1'34.223 | 0.843 / 0.152 |
8 | Mike DI MEGLIO | FRA | Avintia Racing | Ducati | 1'34.289 | 0.909 / 0.066 |
9 | Eugene LAVERTY | IRL | Aspar MotoGP Team | Honda | 1'34.428 | 1.048 / 0.139 |
10 | Jack MILLER | AUS | CWM LCR Honda | Honda | 1'34.645 | 1.265 / 0.217 |
11 | Alvaro BAUTISTA | SPA | Aprilia Racing Team Gresini | Aprilia | 1'34.736 | 1.356 / 0.091 |
12 | Nicky HAYDEN | USA | Aspar MotoGP Team | Honda | 1'34.972 | 1.592 / 0.236 |
13 | Alex DE ANGELIS | RSM | E-Motion IodaRacing Team | ART | 1'35.189 | 1.809 / 0.217 |
14 | Marco MELANDRI | ITA | Aprilia Racing Team Gresini | Aprilia | 1'36.376 | 2.996 / 1.187 |