Zoeken

Lee Johnston rijdt Isle of Man TT op ex-Hayden Fireblade

11 januari 2017
Na de afgelopen twee jaar de Isle of Man TT met BMW te hebben geracet is Lee Johnston weer naar Honda overgestapt. En wel voor Jackson Racing, dat de beschikking heeft over de 2016 Ten Kate World Superbike racer van Nicky Hayden.

Mocht de naam Lee Johnston je onbekend in de oren klinken, dat kan. De 27-jarige Ier heeft nog niet de palmares van een Michael Dunlop of John McGuinness, maar wist in zijn debuutjaar 2012 wel meteen de TT Privateer’s Trophy mee naar huis te nemen. 

Na drie jaar met Honda te hebben geracet switchte Johnston in 2015 naar BMW en behaalde zijn eerste podium, een derde plaats in de Superstock TT. Met een snelste rondetijd van 130.851 mijl per uur mag Johnston zich inmiddels ook scharen bij de 130 mph+ club. 

In 2014 won Johnston de 350cc Classic TT, maar afgelopen jaar sloeg de pechduivel toe en lag zijn seizoen volledig in duigen na een crash tijdens de Scarborough Spring Cup in april, waar hij ernstig beenletsel opliep. Desondanks wist Johnston het nog wel tot de top tien te schoppen in de Isle of Man TT, met twee zesde plaatsen in de Supersport TT als beste resultaat.

Aan het eind van het afgelopen seizoen vond zijn East Coast Racing team het echter mooi geweest en zette een punt achter de road racing motorsport, waardoor Johnston zijn zitje voor 2017 ineens was kwijtgeraakt. Dankzij de nieuwe deal met Jackson Racing krijgt Johnston de compleet nieuwe Fireblade SP2 in standaard trim ter beschikking, maar heeft van het team ook de optie gekregen om te switchen naar de 2016 racer waarmee Nicky in Maleisië naar zijn eerste overwinning in het WK Superbike reed, mocht hij geen goede setup kunnen vinden met de nieuwe Fireblade SP2. 

Jackson Racing heeft enorm veel ervaring in de TT, grote namen als John McGuinness, Steve Mercer, Ian Lougher, Conor Cummins en Mark Miller reden eerder voor het team. Johnston Voormalig houder van het Manx Grand Prix absoluut ronderecord Alan Jackson junior geeft opnieuw leiding aan het team, dat naast de Isle of Man TT ook deel aan de North West 200, Ulster Grand Prix en Macau Grand Prix deelneemt. 


Die linkse heeft Jackson Racing bij Ten Kate los weten te peuteren, voor als de nieuwe SP2 't toch niet helemaal is

Lee Johnston
Ik wilde weer voorin meerijden, wedstrijden winnen en ik denk dat deze machine hiervoor het best is geschikt. Ik had veel aanbiedingen voor dit seizoen en uiteindelijk zijn het de kleine dingen geweest die de deal hebben bezegeld. We krijgen ondersteuning van Honda maar met Alen en zijn team kan ik mijn eigen keuze wat betreft kit maken, mijn eigen mensen meenemen en mijn eigen sponsoren behouden. 

Ik was de afgelopen week bij Ten Kate in Nederland en zij zijn er super op gebrand om weer terug naar de TT te gaan. Honda bouwt geen slechte motoren en als de standaard versie al goed is zullen we daarmee rijden, maar realistisch gezien zal ik eerst een Supersport TT moeten winnen voordat ik een Superbike race kan winnen. Ik heb het zonderecord op een 600 in de North West en de Ulster Grand Prix en heb veel wedstrijden gewonnen, maar dat heb ik tijdens de TT nog niet in klinkende munt om kunnen zetten. Ik ben gemotiveerder dan ooit en wil alleen maar meer wedstrijden winnen dan in 2016.


Alan Jackson
We zijn niet geschrokken van de uitdaging en hebben in het verleden al toprijders als John McGuinness, James Hillier, Ian Lougher en Chris Palmer op onze motoren gehad, dus kijken we uit naar Lee’s eerste test op de nieuwe machines in maart. Met Lee op onze motoren denken we een sterk team te hebben met veel potentie en gaan graag het gesprek aan met potentiële sponsoren en individuen die met ons in zee willen gaan.