RFID Technologie: intelligente chip voor de motorband
Lag tot op heden de ontwikkeling van het magische zwarte rubber vooral op levensduur, stuureigenschappen en grip door toepassing van verschillende gordeltechnieken en rubbercompounds, naar de toekomst zullen ook computerchips hun intrede gaan doen in de motorband. Dunlop is hiertoe als leverancier voor de Moto2 en Moto3 een overeenkomst aangegaan met Dorna, om vanaf seizoen 2014 een intelligente chip in de racebanden te gaan verwerken.
Sleutelpunt van deze RFID Technologie is een kleine 1 centimeter grote chip, die op de assemblagelijn in Dunlop's fabriek in Birmingham, Engeland, zal worden geïmplementeerd en die is geprogrammeerd met een unieke code waarmee de band kan worden geïdentificeerd, waardoor automatisch het type en de afmeting evenals de unieke code kan worden uitgelezen. De technologie wordt al sinds 2011 in Engeland toegepast in het MSA British Touring Car Championchip, dat met Dunlop banden rijdt en waar de banden automatisch worden ingescand zodra een auto de pitstraat binnenrijdt. Ook in het FIA European Truck Racing Championship wordt de techniek al toegepast door Goodyear, die de racebanden van de trucks eveneens van RFID chip heeft voorzien. In navolging van auto's en trucks zal deze technologie door Dunlop nu ook bij motorfietsen worden toegepast.
Tony Duffy, Dunlop Operations Manager:
Als je kijkt naar de belangrijke introducties in de wegrace motorsport over de afgelopen jaren, zoals de restrictie van het aantal cilinders en versnellingen in 1967 en de introductie van carbon remmen in 1988, dan geloven we heilig dat deze technologie aan die lijst zal worden toegevoegd als een van de meest significante introducties in de wegrace geschiedenis.
Om te beginnen zal de RFID technologie een groot voordeel zijn om er zeker van te zijn dat geen enkele band wordt gemist en we kunnen de Moto2 en Moto3 teams een accurate datalog van de activiteit van elke band aanbieden. Hoewel het momenteel alleen nog maar mogelijk is om de identiteit van de band uit te lezen zal het in de toekomst mogelijk worden om de chip dynamisch te maken, waardoor realtime monitoring van verschillende parameters mogelijk wordt en de rijder een scala aan informatie wordt aangeboden.
De aftrap van deze RFID technologie vond enkele weken geleden plaats tijdens de officiële Dorna wintertest van de Moto3 en Moto2 op het Spaanse circuit van Jerez, door Tech 3 Moto2 coureur Danny Kent. Vanaf seizoen 2014 zullen alle Dunlop banden in de Moto2 en Moto3 van deze chip zijn voorzien, hoelang het duurt voordat de chips intelligent gaan worden heeft Dunlop geen uitspraken over gedaan, maar dat zal zeker niet lang op zich laten wachten.