Zoeken

Nieuwe vering

30 juni 2011

0019

Wat doe je, zoals in mijn geval, als er een schokdemper van je motor lek is? Dan heb je grofweg 3 opties:
-Met een beetje surfen en wat bellen kun je ergens een gebruikt exemplaar op de kop tikken met het risico dat deze binnen korte tijd weer lek is.
-Ga naar de dealer bestel een nieuwe en kijk vooral niet naar het bedrag wat afgeschreven word van je rekening.
-Of je laat hem reviseren, mits dat mogelijk is met jou demper. Is het hydraulische gedeelte van de demper open te schroeven dan zal het in de meeste gevallen geen probleem zijn om deze weer op te frissen. De laatste optie lijkt de beste maar er kleeft wel een risico aan, zo vertelt Edgar van HK-suspension te Tiel me . De meeste dempers zijn namelijk inwendig ook al versleten waardoor een revisie geen nut meer heeft en er geadviseerd word om een compleet nieuwe demper te kopen, dat doet weer au in de portemonnee. Bij de meeste modellen worden er namelijk aluminium demperhuizen gebruikt die in de loop der tijd ovaal worden van binnen. En aangezien een demperzuiger rond is houd je dus last van inwendige lekkage. Het is dus raadzaam om in zo’n geval meteen een kwalitatief betere demperunit aan te schaffen met een staal huis, die slijten namelijk minder snel en zijn altijd weer te reviseren met een overmaat. Mocht de demper bij demontage niet meer te reviseren zijn dan worden de demontagekosten uiteraard niet in rekening gebracht.

Kosten

0015
Een complete set zoals de klant die aanlevert en weer terugkrijgt

Nu we toch over centen praten wil je natuurlijk weten op welk huishoudelijk departement er extra bezuinigd moet gaan worden.
Revisie mono demper alle merken & modellen € 175,-
Revisie set stereo schokdempers € 295,-
Service conventionele voorvork zonder cartridge € 125,-
Service set stereo schokdempers € 220,-
Service schokdemper Ohlins/WP € 125,-

Merken dempers

Zoals je ziet doen ze bij HK-suspension ook in de topmerken op vering en dempers. Ze zijn importeur van Wilbers schokdempers, Eibach veren, Marzochhi voorvorken en officieel service centre voor Ohlins schokdempers. Buiten het onderhouden en reviseren van dempers kun je ook heel goed bij ze terecht voor het verbeteren van de veren. Is vaak wel nodig daar de meeste motoren met een net iets te slappe veren de fabrieken uitrollen.

0013
Het slachtoffer, met daarvoor de verschillende mogelijkheden, van (relatief) goedkoop tot volledig bling

00020003
...van eenvoudig en niet verstelbaar tot remote reservoirs en high- en lowspeed verstelling, alles kan
00140001

Op maat gemaakt

Stel je dus hoge eisen aan de wegligging dan kun je voor een complete aanpassing op vering en demping gebied gaan. In een persoonlijk gesprek word er gekeken naar je rijstijl, gewicht, en nog wat andere zaken. Daaruit word een op maat gemaakte oplossing aangedragen die resulteert in speciaal voor jou gemaakte veren en dempers. Elk voordeel heeft zijn nadeel heeft ooit een groot filosoof gezegd want dat kost natuurlijk wel een paar knaken maar dan heb je ook wel het summum op suspension gebied te pakken.

00360039
Van enigzins compact geheel tot verzameling onderdelen in enkele seconden... en ze krijgen het nog weer correct in elkaar ook. Zoveel onderdelen zitten er dus in een beetje schokbreker. Zou je van buiten ook niet zeggen

Periodiek onderhoud

0045Persoonlijk heb ik ook meteen mijn voorvork laten servicen door die jongens van HK. Mijn wens was om meteen iets meer progressie te krijgen in de vork en dat is gelukt. Er bleek al een set progressieve voorvorkveren van WP in te zitten die op zich nog goed waren. Doormiddel van dempingplaatjes te vervangen of aan te passen kan er nog heel wat bereikt worden. Echter bleek de olie gewoon aan het eind van zijn Latijn te zijn. Net als de olie in je blok of versnellingsbak is ook de olie in schokdempers aan slijtage onderhevig. Daarom verdient het aanbeveling om regelmatig de dempers te laten servicen.

00280021
Dit soort zaken zie je dus zomaar niet; slijtage aan de binnenkant van de vorkpoot. Ook dat heeft invloed op een juiste werking van het geheel. Rechts een setje progressieve binnenveren

Wil je meer weten? Klik dan eens op www.hk-service.nl of kom langs in Tiel voor een gratis suspension test om te kijken of er nog ruimte voor verbeteringen zijn aan je eigen fiets.