Zoeken

Zwitserse precisie: GG Quadster McLaren

30 november 2010

Begin onder motorrijders een gesprek over vierwielers en tien tegen een dat je met pek en veren wordt afgevoerd. Dat er echter wel degelijk vierwielers zijn die over voldoende 'motor-DNA' beschikken leerde ons deze GG Quadster, die wij het afgelopen weekend bij toeval bij motordealer Vos Oss tegen het lijf liepen.

GG Quadster McLaren

De GG Quadster werd ontwikkeld door het Zwitserse GG Technik, dat in 1983 werd opgericht door mechanisch engineer Walter Grüter. De eerste tien jaar richtte Grüter zich voornamelijk op verkoop van Europese motorfietsen (met name Moto Guzzi, BMW en Ducati). In 1994 ging het bedrijf zich specialiseren en was het eerste zijspan, de GG Duetto, een feit. GG Quadster McLarenNaast het zijspan, waarvan er in vijf jaar tijd meer dan dertig over de toonbank gingen, werden door de Zwitsers ook motorspecials ontwikkeld als de GG Spartaco (op basis van een Moto Guzzi) en de GG Cruso Classic en GG Cruso Sport (op basis van een BMW boxer).

De grote doorbraak van de Zwitsers kwam echter in 2004, toen men zich nóg verder ging specialiseren en de eerste vierwieler, de GG Quad, werd gelanceerd. Duizenden  manuren waren in het project gaan zitten, en met succes. Van de GG Quad, die door Grüter werd gekarakteriseerd als 'Toy for Boys', werden tot op heden meer dan 200 units wereldwijd verkocht. De GG Quad werd, net als de Gruso cruiser, aangedreven door een BMW boxermotor.

Omdat er vraag was naar meer vermogen werd in 2006 gestart met de ontwikkeling van een nieuwe Quad, die door een K1200S viercilinder werd aangedreven. Een jaar later was de homologatie voor Duitsland en Europa een feit en konden de eerste GG Quadsters in september 2007 worden uitgeleverd. Om het product goed onder de aandacht te brengen werd een wereldwijd netwerk van importeurs en dealers opgezet, en reisde Grüter de wereld rond om op internationale beurzen in Europa, Japan, Rusland, het Midden Oosten en de Verenigde Staten zijn producten aan het grote publiek te tonen.

GG Quadster McLaren

De GG Quadster wordt zoals gezegd aangedreven door een BMW K1200S motor die goed is voor een vermogen van 175 pk bij 9.250 toeren en een koppel van 140 Nm bij 8.250 toeren per minuut. Tel daarbij op dat de quad wordt opgegeven voor een GG Quadster McLarenGG Quadster McLarendrooggewicht van slechts 390 kilo en je weet dat je hier met serieus leuk speelgoed te maken hebt. De Quadster, die volgens de Zwitsers goed moet zijn voor een topsnelheid van 210 km/u, beschikt verder over een zesversnellingsbak én achteruit versnelling. Nog niet spannend genoeg? De Quadster weet binnen zeven seconden (6,9 om exact te zijn) de 200 km/u aan te tikken.

Het frame van de Quadster werd geheel in eigen huis ontwikkeld en beschikt over vier onafhankelijk afgeveerde wielen met Wilbers compleet instelbare schokdempers die in een aluminium Trapez dwarsliggerconstructie zijn opgehangen. De wielen zijn gefabriceerd uit gesmeed aluminium en hebben de niet misselijke maatvoering 205/40-17 voor en 245/35-18 achter, remmen doet de Quadster door middel van 270 mm zwevend opgehangen remschijven.

GG Quadster McLaren

Goedkoop zijn deze producten van Zwitserse makelij echter niet, voor een standaard Quadster moet al snel zo'n € 40.000 excl. B.T.W. en BPM worden neergelegd, hetgeen na belastingen een verkoopprijs van ongeveer € 55.000 betekend. GG Quadster McLarenGG Quadster McLarenDeze McLaren doet daar met een prijskaartje van € 65.000 nog een flinke schep bovenop, maar daar krijg je dan wel een Quadster voor terug die van a tot z onderhanden is genomen. Zo werd deze McLaren uitvoering ontwikkeld voor de directeur van de Nederlandse importeur Funwheelz, die invalide is en de Quadster daar op liet aanpassen.

Zo is de Quadster McLaren voorzien van volledige handbediening, zoals de duimrem die op de rechter stuurhelft is gemonteerd, en is de standaard versnellingsbak aangevuld met een automatische transmissie. De linker 'side-skirt' werd aangepast om een rolstoel in op te bergen en is tevens voorzien van een opklapbaar bankje, waardoor de invalide bestuurder via dat bankje geheel zelfstandig kan plaatsnemen op de Quadster en vervolgens zijn rolstoel kan opbergen.

De Quadster Mc Laren is inmiddels in bezit van een kant van de Brabantse motordeakel Vos Oss, die zich in de korte tijd dat ze bestaan wist te specialiseren in 'aparte' drie- en vierwielers als het Canadese Can-Am, waarvoor zij ongeveer 80% van de verkoop van trikes als de Can-Am Spider voor hun rekening nemen. Het zou ons niet verbazen als daar in de toekomst ook deze Zwitserse GG Roadster aan toe kan worden gevoegd.

GG Quadster McLaren