Tim's Column: Cartagena
Cartagena
Eindelijk is het zover het seizoen kan beginnen. De winter heeft me al weer te lang geduurd dus ik sta te trappelen om van start te gaan in de ONK600. Als voorbereiding op het seizoen 2011 gaan we testen in Spanje op het circuit te Cartagena. Nu we twee motoren hebben betekend dat dus ook twee keer zoveel stress om alle voor elkaar te krijgen. Twee maanden geleden zijn we begonnen om alles in de avonduren klaar te maken. De maandag voor het vertrek blijkt dat motor 1 het niet doet en de andere motor draait ook niet lekker. Giga veel paniek dus want over een paar dagen, vrijdag, moeten we onderweg. Gelukkig worden alle problemen vrij snel opgelost.
Het is zover we vertrekken richting zon en circuit. Bij het wegrijden met de kar achter de vrachtwagen blijkt dat een van de banden van de aanhanger lek is. Lekker geregeld dus. Gelukkig treft mij geen blaam want de vrachtwagen is iemand anders zijn verantwoording. De reis gaat verder probleemloos. Hoewel onze vaste chauffeur op het laatst toch nog even de weg kwijt raakt, de postduif.
Zoals een voetballer opgewonden kan raken van de geur van vers gras word ik dat van de geur van rubber op asfalt. Heerlijk. Het bloed giert door mijn aderen en ik kan niet langer wachten om het asfalt onveilig te maken. Starten maar. Het eerste rondje voelt meteen lekker aan, of er geen winterstop is geweest. De eerste twee dagen worden voornamelijk gebruikt om de set-up wat te verbeteren. Dag drie en vier worden er wedstrijden gereden waarbij er ook een IDM rijder mee deed, echte competitie dus. Zit ik lekker achter hem te pushen gaat die op zijn kokosnoot. Helaas met twee vingers in mijn neus gewonnen. Helaas is de raceleiding een ander mening toebedeelt. Zij besluiten, naar aanleiding van mijn rondetijden, dat ik te snel ben en dus in hun ogen een “profie”ben. Ben je een keer lekker aan het vegen beslist een of andere bobo dat ik te snel ben.
Gelukkig kan ik me een dag later met een gozer op een S1000RR meten. Het regent hard dus ideale omstandigheden voor mij. Dit keer lukt het me net niet om te winnen maar we zijn veel wijzer geworden over de regen set-up. Ons pa heeft ook nog wat geleerd over het opzetten van de voortent van de vrachtwagen. Mensen die het circuit van Cartagena een klein beetje kennen weten dat het daar nogal heuvelachtig is en dat er bij hevige regen nogal wat water vanuit de hellingen naar beneden komt. Zet dus nooit de vrachtwagen inclusief voortent vlak bij de helling neer want dan loopt alles vol met water. Bedankt pap, het was heerlijk zwemmen.
Onze rijsmurf is niet zo slim en rijd nog met een tim tim. Daarbij wil hij de tolwegen vermijden maar realiseert zich niet dat we dan over binnenwegen naar huis moeten. Gevolg dat we tussen de skiërs in de Pyreneeën komen te rijden. Daar komen geen vrachtwagens behalve die van ons dus. Altijd fijn zonder sneeuwkettingen. Gelukkig hoeven we dit seizoen niet meer zo ver weg.
Tim van Ooijen begon zijn racecarrière in de minibikes. Na enkele jaren de kleine racemotoren te hebben gereden maakt de Alphenaar in 2008 de opstap naar de 125cc juniorcup.
In 2010 maakt Tim de overstap naar de 600cc Supercup, die hij met één overwinning, een tweede en een derde plaats als 4e in de eindstand weet af te sluiten.
Na het afgelopen seizoen al enkele wildcards te hebben bemachtigd maakt Tim dit seizoen als vaste starter zijn debuut in het ONK Dutch Supersport kampioenschap.
De perikelen van Tim's nog prille racecarrière zijn met regelmaat hier op Motorfreaks te lezen.