Rob Hakvoorts column: Wennen in het achterveld
Strubbelen in Assen
Het hele circus reisde af naar het nieuwe TT circuit in Assen. Waar, zoals de meeste van jullie zullen weten, voorheen een nationaal en een internationaal circuit was is dat nu samengevoegd tot 1 circuit. Vrijdag avond vertrokken we en zaterdag om 11:00 was de eerste kwalificatie training. De baan op en het eerste gedeelte is erg technisch geworden. Ik vind het wel een leuk stuk. Er zit echt van alles wat in. Natuurlijk de nieuwe eerste bocht, een stuk met hoge snelheid, uitrem mogelijkheden en langzame bochten. Eigenlijk is er maar één bocht die me (net als vele anderen, heb ik begrepen) niet ligt; de vernieuwde Strubben. Daar hebben de ontwerpers even misgeschoten. Het is een overhaakse linkerbocht die met de huidige motoren bijna niet te doen is. Je komt met hoge snelheid aan en krijgt de 170 kilo zware machine bijna de hoek niet om. Nu werkt in de heel korte bochten mijn lange lichaam ook nog een beetje tegen want werk dat allemaal maar eens weg, die lange stelten!
© Rojo Fotografie |
Trainingen
De eerste training verloopt redelijk, nog niet naar me zin. Ik kan moeilijk hard remmen en insturen. De motor voelt instabiel en wil de bocht niet makkelijk invallen. Er moet dus nog het 1 en ander aan het rijwiel gedeelte worden veranderd. We rijden overigens samen met de Damen Leathers SV Cup (voormalig Vobiscup). Die jongens sturen hard, maar wat is het levensgevaarlijk om daar samen mee te rijden. Het rechte stuk richting de Stekkenwal waar eerst de knikken zaten is nu vol in 6 en daar haal je met zo ' n 600 een beste top. Daar schieten de Damen Leather SV Cup motoren toch echt wat te kort.
Na de 2e training werd overigens wijs besloten om in ieder geval de wedstrijd niet samen te starten! Heel goed... We worden afgevlagd en ik rijd de uitloop ronde rustig uit. Bij de combinatie Mandeveen-Duikersloot beging de motor echter te haperen en te stotteren! Eh... Laten we het maar op benzine toevoer problemen houden! Om nou te zeggen dat ik domweg zonder benzine stond staat zo slordig! Maar goed, ik sluit af met een 16e trainingstijd.
Na de nodige aanpassingen in de vering, rijhoogte en een nieuw set rubber vertrekken we voor training 2. De aanpassingen die we hebben uitgevoerd voelen gelijk goed aan. Mijn motor stuurt makkelijker de bochten in en voelt stabieler met hard remmen en insturen. Ik rijd 1,5 seconde van mijn tijd af van vanmorgen en mag vanmiddag in de wedstrijd vertrekken vanaf positie 14. Nog niet helemaal wat ik had gehoopt, namelijk de top 10, maar misschien dat ik in de wedstrijd nog wat goed kan maken het veld zit namelijk redelijk dicht bij elkaar.
© Rojo Fotografie |
Race
We voeren nog een kleine aanpassing aan het rijwiel gedeelte uit en zijn er klaar voor... Om 16:30 was het zo ver. Slechts één opwarmronde en gelijk van start. Ik sta aan de buitenkant van de baan en dat is niet mijn favoriete positie. Ik sta liever aan de binnenkant. Ten eerste kun je daar makkelijker passeren en ten tweede wordt je niet meegenomen als er een mede coureur onderuit gaat.
Ik ben redelijk goed weg en weet het voorwiel aan de grond te houden. We duiken met ze alle voor de eerste keer de eerste harde rechterbocht in. Ik kom in het verkeer terecht en word naar buiten geduwd. Ik kom op de curbstones en moet even van mijn gas af. Hierdoor verlies ik wat posities maar die maak ik weer goed in de volgende harde rechter. Een andere coureur komt daar naast me maar ik hou de deur dicht en houd mijn positie vast. Ik kom door op een 16e plaats.
Dan kom ik in gevecht met de coureur voor me. Marco Smoes, vorig jaar toch meestal wel rond de top 5 in deze klasse. Ik ga hem voorbij en aan het einde van het rechte stuk passeert hij mij weer. Ik blijf een ronde achter hem om te kijken waar ik sneller ben. Ik merk met hard remmen dat de laatste aanpassingen in de vering niet helemaal de goede uitwerking hebben. Ik heb teveel druk op mijn voorwiel en hij wordt onstabiel met extreem hard remmen. Bij het uitkomen van de Ramshoek (de snelste bocht van het circuit vol in 5) kruip ik bij Marco in zijn achterwiel. Ik zet hem er met remmen voor de GT bocht naast en ga er langs. Nu kan ik ook makkelijk bij hem weg rijden. De rest van de wedstrijd is redelijk eenzaam.
© Rojo Fotografie |
Door het gevecht met Marco van de rondes ervoor is het gat naar het groepje voor me te groot. Daar strijden 3 man voor de 10e plaats. Ik kom als 14e over de streep en heb weer 1,3 seconden van mijn tijd afgereden. Ik pak weer 2 punten voor het kampioenschap en mag niet ontevreden zijn. Ik had gehoopt op een top 10 positie maar ben toch redelijk te spreken over de wedstrijd. De opbouw was goed en ronde op ronde gingen de tijden naar beneden. Ik begin weer wat meer 'feeling' in de motor te krijgen en kan nu door middel van de aanpassingen in het rijwielgedeelte winst boeken.
De eerst volgende wedstrijd is over 2 weken op het circuit van Assen. Ik zal dan gaan rijden op mijn vernieuwde Supermono GRC Yamaha machine. Die is er ook weer helemaal klaar voor. Het motorblok is grondig aangepast. We hebben een titanium drijfstang gemonteerd en een 'raptor' krukas. Dit betekend dat de motor nog iets meer vermogen krijgt en vooral veel sneller op gang is. Uit tests is ook nog eens gebleken dat hij een stuk betrouwbaarder word. Daarnaast hebben we een ander type ontsteking gemonteerd, zonder vliegwiel. Hoe minder erop zit, hoe minder er stuk kan gaan We gaan strijden op Assen voor het Europees Kampioenschap en ik zet in op wederom een top 10 klassering. Ik heb er onwijs veel zin in! Ik hou jullie op de hoogte!
Sportieve groet, Rob Hakvoort
Rob"s Factsheet:
- Leeftijd: 21 jaar
- Gewicht: 69 kilo
- Burgelijke staat: Vrijgezel
- Hobbies: Sporten, motorrace, auto"s en motoren
- Favoriete circuit: Spa Francorchamps en Assen
- Doelstelling 2006: Strijden voor podiumplaatsen in zowel Superstock600 als Supermono
De carriëre van Rob Hakvoort in vogelvlucht:
- 2005: Supermono, Yamaha TZ - 3e in het eindklassement ONK
- 2004: Supermono, Yamaha TZ - 3e in het eindklassement ONK
- 2003: Supermono, Yamaha TZ - 2e in het eindklassement ONK
Website: www.robhakvoortracing.nl