Zoeken

Peters Preparaties: Tweewiel aangedreven

16 november 2005

Meer over het bivak en 2-trac

In zijn vorige column gaf Dakar coureur Peter Stijkel aan dat de rally een zeer zware kan zijn. Niet alleen de coureurs hebben het zwaar, maar ook de assistentie wagens hebben het niet makkelijk. Zij ondersteunen de coureurs op hun barre tot van het Portugese Lissabon naar het Senegalese Dakar.

Er is aangegeven dat er rekening moet worden gehouden met het feit dat de assistentie te laat in het bivak kan zijn of zelf uit kan vallen. Tevens zijn er twee marathon etappes. Bij de marathonetappes zijn er geen assistentievoertuigen in het bivak aanwezig. In dat geval dien je je als motorrijder zelf te redden. Elk bivak bevindt zich op een vliegveld. Bij het woord vliegveld moet niet worden gedacht aan een soort Schiphol maar aan een zeer eenvoudig en stoffig vliegveld. De meeste vliegvelden zijn niet eens afgezet en je kan er dus gewoon over de landingsbaan lopen. Je moet zelf maar in de gaten houden of er een vliegtuig aankomt of vertrekt.

Elke motorrijder ontvangt na de technische en administratieve keuring in Lissabon een metalen kist van de organisatie. Deze kist kan naar eigen wens worden gevuld, alleen het gewicht is gemaximeerd. Het met de juiste spullen vullen van deze kist is zeer belangrijk. Indien de assistentie namelijk niet (op tijd) in het bivak verschijnt dan dien je het onderhoud aan de motor zelf te doen. Je persoonlijke spullen zijn dan niet aanwezig, die zitten namelijk in het assistentievoertuig.

In de kist dient dus gereedschap en onderdelen te zitten. Tevens moet hier een reservetent, slaapzak en matrasje in zitten. Het je zelf redden met deze kist kan voor één dag zijn of bij uitval van het assistentieteam voor de rest van de Rally. Een deel van de spullen zal vacuum worden verpakt om minimale ruimte in de kist in te nemen. Bij de marathonetappes is zowel de assistentie als de kist niet aanwezig. De dag voor de marathonetappe wordt een katoenen zak uitgereikt ter grootte van een pedaalemmerzak. Je mag deze zak naar eigen behoefte vullen. De meeste doen hier een slaapzak en een heel klein tentje in en als het kan nog wat aan gereedschap.

De motoren worden in het bivak in een parc fermé (afgesloten gebied) geplaatst. Na binnenkomst en plaatsing in het parc fermé is het niet meer toegestaan om bij de voertuigen te komen. De organisatie biedt de motorrijders ook de mogelijkheid om twee wielen mee te geven in het vliegtuig. De wielen dienen geheel gebruiksklaar in het vliegtuig te staan compleet met nieuwe banden, remschijven en dergelijke zodat een wielwissel snel kan worden uitgevoerd.

Op de foto ziet u een deel van de wielen welke speciaal voor Dakar zijn gemaakt. De naven zijn van Barron Engineering uit Harderwijk en de spaken en velgen zijn van Haan Wheels uit Schijndel. Waarschijnlijk zal ik de motor laten keuren met het 2-trac systeem maar van start gaan met alleen achterwielaandrijving. De planning is om pas voor de zandetappes in Zuid Marokko het 2-trac-systeem (tweewiel aandrijving) te monteren. Dit betekent dat er in totaal acht wielen mee moeten: twee keer een 2-trac voorwiel, drie keer een normaal voorwiel, drie keer een achterwiel. De wielen zijn als volgt verdeeld: twee in de motor, twee in het vliegtuig en vier in het assistentievoertuig. Mogelijk dat er nog twee extra wielen mee gaan in een snel assistentievoertuig tijdens de wedstrijd.

 U zult zich afvragen waarom ik deels met het 2-trac systeem zal rijden en deels met een normale achterwiel aangedreven motor. Een ander vraag die ik vaak krijg is of het systeem ook uitgeschakeld of verwijderd kan worden. Het feit dat ik van start zal gaan met alleen achterwielaandrijving heeft te maken met de ervaring van vorig jaar. In Europa en Marokko zijn de etappes vaak erg hard met veel stenen. Bij het rijden op stenen blijkt voorwiel het zwaar te verduren te hebben door het extra (onafgeveerde) gewicht. Dit heeft tot gevolg dat het stuur vaak bijna uit je handen slaat en de banden extra snel slijten. In het zand echter werkt het systeem perfect. In de woestijn in Mauretanië heeft het dus veel voordelen. Het effect kan worden vergeleken met het verschil in wegligging tussen een normale auto en een vierwiel aangedreven auto.

Het 2-trac systeem kan niet worden uitgeschakeld. Uitschakelen zou geen extra voordelen hebben. Het systeem verwijderen of plaatsen kan echter in circa 20 minuten worden uitgevoerd. Door de motor met het 2-trac systeem te laten keuren kan tijdens de rally worden besloten of er met een één- of tweewiel aangedreven motor wordt gereden. Hierdoor valt de motor echter wel in de Super Production klasse. Voor het totale klassement heeft dit echter geen gevolgen.

Groeten, Peter Stijkel

Peter"s Factsheet:

  • Naam: Peter Stijkel
  • Leeftijd: 43 jaar
  • Woonplaats: Harderwijk
  • Werk: Bouwkundig schade expert
  • Motor: Yamaha 450 2-trac met rally kit
  • Ervaring: Motorcross, Enduro in binnen- en buitenland, 2x Egypte rally en 2x Dakar rally
  • Doel: Uitrijden van de Dakar Rally
  • Website: http://www.dutchorangeteam.nl