Peters Preparaties: Niet alleen op pad
Vereiste 2: Assistentie
Cor is druk bezig met de preparatie van de auto. De auto wordt totaal omgebouwd. Dit betekent dat de auto onder andere wordt voorzien van een rolkooi, andere vering, grotere dieseltank, motortuning, racestoelen, een inbouw in de laadruimte en een bagagebox op het dak. Achter de voorstoelen is ruimte voor de reservemotorblokken en ander klein materiaal en de extra dieseltank wordt in de laadruimte ingebouwd. Tevens worden kunststof kratten meegenomen met de reserveonderdelen, persoonlijke spullen, banden, wielen, aggregaat, compressor, eten enz. enz.
Op de huif wordt een bagagebox geplaatst voor de lichte spullen zoals de tentjes, slaapmatjes en slaapzakken. Op het dak van de wagen komen drie reservewielen voor de auto en banden voor de motoren. In eerste instantie leek de ruimte erg beperkt voor drie motorrijders maar door een vernuftig systeem blijkt de ruimte zeer goed te worden benut en voldoende te zijn.
Aan de Mitsubishi L200 wordt met man en macht geklust |
In de huif wordt een volledig uittrekbare plaat aangebracht waarop de kratten met spullen zullen worden geplaatst. Door het uitschuiven van deze plaat is het mogelijk om alle kratten goed bereikbaar te maken zonder dat de wagen geheel leeg moet worden gemaakt. Via de kleppen aan de zijkant van de huif zijn de wielen, banden, aggregaat, verlichting, compressor en dergelijke goed bereikbaar. Wanneer de auto klaar is dan zal ik u een aantal foto's tonen.
De wagen zal worden bemand door Herman Buitenhuis uit Amersfoort en Richard Nolten uit Leiden. Herman heeft veel technische kennis en is al een groot aantal keren als monteur mee geweest naar Dakar. Door Herman zijn Dakar ervaring weet hij perfect hoe allee voorbereidingen moeten worden getroffen en waar tijdens de Rally rekening mee moet worden gehouden. Tijdens de Rally moet hij een aantal dagen vooruit denken. De vervanging van banden en andere onderdelen kan soms technisch nog niet noodzakelijk zijn maar organisatorisch wel omdat de volgende dag(en) er geen assistentie mogelijk is of omdat de kans groot is dat de assistentie te laat binnen komt in het bivak.
Herman zal tijdens de Rally onderhoud plegen aan mijn motor en de motor van Jaap v.d. Kooy. Ondanks de enorme Dakarervaring moet Herman ook nog een aantal dingen leren. Herman heeft enorm veel ervaring met KTM motoren en slechts beperkte ervaring met Yamaha motoren.
Om mijn Gebben-Yamaha goed te leren kennen is deze samen met Herman gedemonteerd en wordt deze ook deels weer samen gemonteerd. Het motorblok is door Herman samen met Ewout Grevengoed (mijn monteur tijdens Dakar 2005) gereviseerd. Het leuke is dat Herman met de dag enthousiaster wordt over de Gebben-Yamaha. Richard Nolten zal de auto besturen, voor Richard is dit zijn eerste Dakar. Samen met de ervaren Herman vormt hij een perfect team. Richard zal in principe het onderhoud van de motor van Cor voor zijn rekening nemen.
Ook assistentiewagens hebben het zwaar tijdens de Dakar Rally |
Voor het assistentieteam kan de Rally ook enorm zwaar zijn. Als er voldoende tijd is zullen Herman en Richard het kampement opbouwen. Als de assistentie echter laat binnen komt zullen zij in de nachtelijke uren moeten sleutelen aan de motoren. Het wisselen van de banden met bib-mouse (massieve binnen banden) wordt in het bivak verzorgd door Euromaster. De wielen kunnen daar worden afgegeven en na een uur weer worden opgehaald. Een prima service van Euromaster want een band met Bib-mouse wisselen is geen pretje.
De assistentie rijdt een ander route dan de deelnemers aan de Rally. Dit heeft tot gevolg dat er na het vertrek uit het bivak geen assistentie meer kan worden verleend. Vanaf het vertrek ben je als motorrijder dus op je zelf aangewezen. Op dit moment zijn er besprekingen met een sponsor/andere deelnemer om te kijken of er nog mogelijkheden zijn om ook na het vertrek uit het bivak eventueel onderdelen te kunnen krijgen. Ook daarover houd ik u op de hoogte. Tevens dient er rekening mee te worden gehouden dat de assistentie eventueel met pech komt te staan, uitvalt of niet op tijd in het bivak aanwezig is.
Ook zal er één of twee dagen gepland geen assistentie aanwezig zijn. Er zijn dan dus geen onderdelen, tentjes, slaapzakken, persoonlijke spullen, monteurhanden en dergelijke voor handen. De sponsorwerving verloopt volgens planning. Met een aantal subsponsors en sponsors lopen nog besprekingen. Op korte termijn zullen de namen van de subsponsors bekend moeten zijn in verband met het maken van kleding en de vermeldingen op de motor.
De Yamaha is volledig gedemonteerd |
De Gebben-Yamaha begint weer een beetje op een motor te lijken. Op onze site heeft u de foto kunnen zien van de geheel gedemonteerde motor. Alle noodzakelijk onderdelen zijn binnen en het spuitwerk is weer perfect verzorgd door spuiterij Van Winkoop uit Ermelo.
Groeten, Peter Stijkel
Peter"s Factsheet:
- Naam: Peter Stijkel
- Leeftijd: 43 jaar
- Woonplaats: Harderwijk
- Werk: Bouwkundig schade expert
- Motor: Yamaha 450 2-trac met rally kit
- Ervaring: Motorcross, Enduro in binnen- en buitenland, 2x Egypte rally en 2x Dakar rally
- Doel: Uitrijden van de Dakar Rally
- Website: http://www.dutchorangeteam.nl