Peters Preparaties: De route voor 2006!
Inhoudsopgave |
---|
Peters Preparaties: De route voor 2006! |
Pagina 2 |
De motor als pakezel
Assistentie kost tijd en het verliezen van tijd kan grote gevolgen met zich mee brengen. De professionele en fabrieksrijders hebben naast assistentie in het bivak ook nog een zogenaamde snelle assistentie in de wedstrijd. Dit betekent dat er een voertuig (auto of vrachtauto) in de wedstrijd mee rijdt met als doel om te assisteren en onderdelen te leveren aan de wedstrijd motor, wagen of vrachtwagen. Degen die zich deze service kunnen permitteren zullen nagenoeg altijd aankomen in Dakar of men moet een blessure oplopen. De kosten hiervan zijn echter voor de amateur zo hoog dat dit niet haalbaar is.
Als amateur in de Dakar ben je na vertrek uit het bivak op jezelf aangewezen en eigenlijk is dat ook zoals het voor iedereen zou moeten zijn. Wanneer er dus mechanische problemen optreden moet je dit met beperkte middelen proberen op te lossen. Tijdens mijn tweede rally in Egypte vloog mijn luchtfilter in brand door een verkeerd afgestelde klep. Ik heb toen van een poetslap een provisorisch luchtfilter gemaakt zodat ik mijn weg in de stoffige woestijn voort kon zetten en toch aan kon komen in het bivak. Kom je niet (op tijd) in het bivak dan lig je uit de rally en kun je naar huis.
Als motorrijder is de beschikbare ruimte voor reserveonderdelen zeer beperkt. Wanneer de motor goed wordt bekeken voor het vertrek zal u een aantal bijzondere dingen aan de motor zien. Ik zal deze zaken samen met u langslopen. Er worden een aantal grote tie-raps aan de voorvering bevestigd. Hiermee kan van alles worden vastgezet. Onder het stuur wordt op verschillende plaatsen een reserve koppeling en voorrem handel en versnellingspook bevestigd. Om de poten (buizen) van de voorvering wordt een hoeveelheid stevig nylon tape gedraaid dat dienst kan doen om iets vast te plakken. Om de standaard van de motor wordt een stuk ijzerdraad gedraaid. IJzerdraad is altijd gemakkelijk om bij je te hebben als er problemen zijn.
Aan het stuur is met een tie-rap een stuk reservewaterslang bevestigd en een klein fietspompje. Dit fietspompje is er voor als we de Bib-mouse (massieve binnenband) kapot rijden. Bij te hoge snelheden kan de Bib-mouse verpulveren en er helemaal uit lopen. Er wordt dan een normale binnenband geplaatst die we meenemen aan de binnenkant van de kuip. De binnenband is een tussenmaat die met enige moeite om zowel het voor- als het achterwiel past. In het bivak aangekomen kan dan een nieuw wiel worden gemonteerd.
Aan de achterkant van de motor zijn nog twee bandenklemmen gemonteerd, deze hebben we bij Bib-mouse niet nodig maar als we de reserveluchtband plaatsen hebben we deze wel nodig. Om het bandenverhaal af te ronden hebben we ook nog een paar zware bandenlichters en een bandenplaksetje bij ons om de band te (de)monteren en de luchtband eventueel te plakken.
In de kuip voor op de motor heb ik aan de binnenzijde een reserve gas- en koppelingskabel gemonteerd. Achter de kuip wordt een reserveluchtfilter meegenomen dat helemaal vacuüm in plastic is verpakt. Dit luchtfilter is voor het geval we met de motor in het water omvallen wanneer we door een rivier heen moeten. Onder het motorblok zit een aluminium carterbescherming. Aan de binnenzijde van deze plaat zitten ongeveer 15 reservespaken in diverse maten.
In de wielen bevinden zich in totaal 5 verschillende maten spaken. In de carterplaat zit een kleine ruimte voor gereedschap. Het gereedschap wordt speciaal uitgezocht. Uitsluitend die maten die nodig zijn worden meegenomen. Het gereedschap dat niet vaak nodig is gaat in de carterplaat, de rest in een heuptasje of achter op de motor in het tasje. Een stuk reservebenzineslang gaat mee om een leiding te repareren of om benzine af te tappen. De benzinetanks zijn met snelsluiters aangesloten op de brandstofslang. Deze gaan nog wel eens kapot dus ook hiervan gaat er minimaal één mee.
Reserveschakels worden aan het frame gemonteerd |
De motor wordt aangedreven door een kwalitatief zeer goede ketting. De ketting is echter zo sterk als de zwakste schakel. Breekt de ketting dan was dit de zwakste schakel in de organisatie. Hier is echter in voorzien door een stukje reserveketting met twee verbindingstukjes mee te nemen aan het frame. Om dit stukje te kunnen monteren is echter ook weer een kettingbreker nodig. Hiervoor wordt een zeer speciaal klein stuk gereedschap meegenomen. In het tasje achterop de motor wordt een aantal kleine onderdelen meegenomen zoals een reservebougie, zekeringen, een sortering boutjes en moertjes, een stuk sleepkabel, een poetslap enz.
In de jas neem ik verder nog een reserve blank glas mee voor mijn cross bril. Overdag rijd ik met een geel getint glas tegen de zon. ’s Avonds in het donker is dit echter zeer vervelend en moet eigenlijk met een blank glas worden gereden. Zoals u ziet moet er dus aan heel veel worden gedacht. Het lijkt wel of er aan alles is gedacht. Maar zoals de afgelopen twee jaar is gebleken kan er toch nog weer iets kapot gaan wat niet is voorzien.
Peter"s Factsheet:
- Naam: Peter Stijkel
- Leeftijd: 43 jaar
- Woonplaats: Harderwijk
- Werk: Bouwkundig schade expert
- Motor: Yamaha 450 2-trac met rally kit
- Ervaring: Motorcross, Enduro in binnen- en buitenland, 2x Egypte rally en 2x Dakar rally
- Doel: Uitrijden van de Dakar Rally
- Website: http://www.dutchorangeteam.nl