Mark Blums Column: Motorbeheersing - het examen
De dag der waarheid
Ik moet mijn kennis en motorbeheersing laten zien aan iemand die dan, al dan niet, bevestigd dat ik de motorfiets goed onder controle heb. "s Ochtends ga ik gewoon naar mijn werk voor de afleiding, al weet ik dat ik toch met mijn gedachten bij het examen zit. Ik moet om 14:00 uur mijn oefeningen laten zien en ze gaven het advies om anderhalf uur eerder aanwezig te zijn zodat ik alvast lekker kan inrijden en misschien wel eerder je examen mocht afleggen. Dus om 12:00 uur nam ik de benen en reed vol goede moed (hopelijk voor de laatste keer) richting het parkeerterrein in Beverwijk.
Toen ik daar aan kwam zag ik dat iemand zijn examen aan het afleggen was. Hij was bezig met de langzame slalom en ik zag twee heren aandachtig kijken en overleggen. Eigenlijk was het niet anders dan simpelweg de oefeningen uitvoeren, alleen nu onder begeleiding van een examinator. Ik pakte zo spoedig mogelijk een motor om even warm te rijden en het gevoel weer terug te krijgen. Het ging vanaf het begin redelijk goed; de oefeningen zaten er nog goed in en ik had weinig problemen. Het enige waar ik mij aan begon te ergeren was dat de valbeugels van de motor erg los zaten en bij het optrekken voelde je de motor erg trillen. Normaal gesproken zou ik dat minder erg vinden maar nu... Het is wel het moment waarop je examen moet doen dus je wilt een motor die zonder problemen doet wat jij vraagt en niet voor (extra) afleiding zorgt!
Ik wisselde nog even van motor om te voelen of de andere beter te besturen was, maar deze was (ondanks het zelfde merk en type) totaal anders. De gashendel reageerde eerder, de koppeling pakte later op en voelde zwaarder aan en de snelheidsmeter deed het niet! Kort gezegd: ik zat al vrij snel weer op de eerste motor, deze was dan zo slecht nog niet.
Ik was (zoals ze al hadden voorspeld) veel eerder aan de beurt om mijn examen af te leggen. Om 13:35 uur was het mijn beurt en het begon met een standaard inleidend gesprekje. Mijn examinator, meneer Van Dalen, geeft van te voren aan om welke oefening het gaat en zegt daarbij ook nog waar ik op moet letten. Eigenlijk heel simpel dus, ik doe gewoon wat hij zegt. Omdat je door de (standaard) examenzenuwen toch wat eerder fouten maakt is het wel zo prettig dat je te horen krijgt waar je op moet letten bij iedere oefening.
Ik mag beginnen met het parkeren van mijn motor in de "garagebox", dus lopend met de motor aan de hand langs een deurtje, dan achteruit naar binnen rijden en op zijn standaard zetten. Als tweede mag ik een parkeervak inrijden, stilstaan, links en rechts kijken om vervolgens weg te rijden naar de kant die meneer Van Dalen aangeeft. Ook deze oefening is vrij eenvoudig uit te voeren en ik ga dan ook snel door naar de volgende test: "de vertragingsoefening". Lekker vlot optrekken tot 50km/h, ik ga iets sneller als ik door de poortjes ga, maar ik vervolg de vertraging en het doortrekken door de slalom goed dus ik mag direct door naar de volgende oefening. Dan mag ik de "langzame slalom" uitvoeren, deze gaat bijzonder soepel al blijft het vreemd dat je voor je uit moet kijken want ik willen mijn ogen toch iedere keer eventjes richting pion afglijden.
Ik mag wederom direct door naar de volgende test: "de uitwijkoefening". Daar ga ik weer: lekker snel optrekken tot 50 km/h en voorbij het poortje: gas los en links/rechts met die heupen! En zo stuur je de fiets voorbij het object. Dan mag ik door naar de oefening waar ik het meest voor vrees: "de noodstop" Ik rijd naar het beginpunt van deze oefening en ik haal nog een paar keer diep adem. Ik voel mijn hart iets harder kloppen in mijn keel, ik merk dat ik deze oefening veel moeilijker en spannender vind om te doen. Ik geef gas, ga op de noodstop af en wederom zit ik goed op snelheid ruim voordat ik de poortjes nader. Nu is het tijd en ik ga vol in de ankers! Ik heb geen idee of mijn achterwiel blokkeerde, maar ik stond wel erg snel stil. In ieder geval goed genoeg voor meneer Van Dalen want ik mag door naar de volgende test: "de gecontroleerde stop".
Ik ga naar het beginpunt van deze test en rijd meteen door want ik wil de goede remactie van net vast proberen te houden, nu alleen met terugschakelen. Ik zet mijn snelheid om in een goede stop, ik schakel terug maar ik maak een fout: ik zet mijn linker (schakel)voet aan de grond!
"Ja... deze doen wij even opnieuw" hoor ik een stem achter mij zeggen. Oké, een tweede kans, kom op nou, deze moet je goed kunnen uitvoeren! Ik sta weer aan de start en ga voor de laatste keer op de poortjes af maar helaas gaat ook deze remactie niet goed. Ik maak een goede korte stop, ik steun netjes op mijn rechter voet alleen slaat mijn motor af... "Rij maar terug en zet je motor maar aan de kant" hoor ik meneer Van Dalen roepen... Ik baal, hoe kun je nou een van de meest belangrijke oefeningen verpesten?! Ga naar binnen en krijg meteen het positieve bericht: "Prima in orde op je remoefening na" zegt meneer Van Dalen. Ik slaak een diepe zucht en ben bijzonder blij dat ik het heb gehaald. Met mijn gele papiertje op zak kan ik door naar mijn volgende missie: het behalen van mijn theoriecertificaat. Dit staat ook op korte termijn gepland, maar daar kom ik de volgende keer op terug.