Mark Blums column: Motorbeheersing - dag 2
De volgende 6...
Eerst mogen we tijdens het warmrijden van de motor zelf een aantal oefeningen uitzetten met de pionnen. Naast de oefeningen die wij al hebben gedaan worden ook de volgende zes oefeningen uitgezet. We beginnen even met ons geheugen op te frissen door de eerste zes van de vorige keer te herhalen en, geloof mij, het was nodig ook! Het begon niet helemaal lekker, het is toch weer even wennen. Je moet weer het 'gevoel ' terug krijgen, dit gebeurde gelukkig binnen korte tijd en de oefeningen gingen al snel weer wat makkelijker aanvoelen.
Oké , we gaan een nieuwe oefening aan het geheel toevoegen: de vertragings- oefening! Deze is als laatste aan het programma toegevoegd. De bedoeling is om van stilstand tot 50km te accelereren tot in zijn derde versnelling, na het passeren van een poortje direct af te remmen naar 30km, terug te schakelen om vervolgens met een trekkende motor een snelle slalom te maken. Het lastige ten opzichte van de meeste andere oefeningen is dat je meerdere handelingen snel achter elkaar moet doen en dat is even wennnen maar wel leuk om te doen.
Dan gaan we een 'noodstop' maken, bijna gelijk als die van vorige keer alleen nu hoeven we niet terug te schakelen en als het achterwiel blokkeerd dan is dat niet heel erg. Gewoon vol in de ankers! Elke keer als ik deze stop maak dan hoor ik mijn achterkant slippen en voel hem lichtjes zoeken naar grip, ook de geur van het rubber komt over mijn schouders heenwaaien en dat spreekt ook boekdelen. Kort daarna gaan we over in de precisiestop, dit leek me de makkelijkste oefening. Je hoeft immers niet vol in de ankers, gewoon geleidelijk afremmen met een langere remweg en eindigen met je voorwiel tussen twee pionnen. Makkie toch? Nou mooi niet! Of ik sta 40 cm te vroeg stil of ik ga 20 cm te ver door. Iedere keer is er wel iets. Dus deze oefening viel mij een beetje tegen en met één juiste uitvoering gingen we al door naar de volgende oefening: de uitwijkoefening.
Deze oefening is gewoon ontzettend gaaf om te doen, met een snelheid van 50km door een poortje en dan gas los en direct uitwijken naar links en weer terug naar je eigen weghelft. Dat deze oefening ook met hogere snelheden is uit te voeren ontdekte ik al snel en dat maakt deze oefening alleen maar leuker om te doen! We gingen door naar de volgende situatie: een parkeervak in en uitrijden. Klaas schetst de situatie en vraag wie het als eerste wil proberen. Deze jongen zou dat klusje wel even klaren... Wat zullen de anderen gelachen hebben onder hun helm toen ze mij zagen wegrijden. Wijdbeens en met een slepende voet in de bocht kwam ik het parkeervak uitrijden... niet echt best! Dat viel dus even tegen maar het is ook gewoon een kwestie van een aantal keer doen en dat zit het er ook ingebakken.
Daana volgt het maken van een 'achtje' en gezien de afmeting van het veldje waarin je hem moet kunnen maken zou dit nog wel eens lastig kunnen worden. Toch is deze oefening heel goed te doen als je de smaak te pakken hebt. Een probleem waar bijna iedereen tegenaan loopt is dat de bocht naar links wel goed gaat maar naar rechts niet. De meeste (ook ik) schieten te ver door en rijden het veldje uit, Oorzaak volgens Klaas: 'we zetten de tweede bocht te vroeg in en maken geen gebruik van de ruimte die beschikbaar is'. Ook het kijkgedrag is van groot belang tijdens deze oefening, en eenmaal onder de knie is het heel makkelijk uit te voeren. Hij heeft wederom gelijk! Uiteraard sluiten we de dag af met een aaneenschakeling van alle oefenigen die we hebben geleerd, deze rondes doen we een aantal keer achter elkaar. Dus alle twaalf de oefeningen hebben we nu gehad en mijn laatste dag zullen we gaan gebruiken om de puntjes op de i te zetten en eventuele moeilijkheden nog even door te nemen. Naar mijn gevoel is dag dag positief verlopen al heb ik de derde dag nog echt wel nodig...