Zoeken

Mark Blums column: Motorbeheersing - dag 1

1 mei 2006

Een goed begin...

Ik kijk direct naar het weer: het ziet er nat uit, een beetje wind, niet echt het weer waar je vrolijk van wordt zeg maar... Toch heb ik er ontzettend veel zin in, dus met de juiste spulletjes in de kofferbak rijd ik richting Beverwijk. Hier is een van de parkeerterreinen van de Bazaar speciaal voor de motoropleiding gereserveerd. Om 7:50 uur ben ik gearriveerd, ik zie een man de nodige pionnen uitzetten over het hele terrein, sommige figuren die hij uitzet komen mij al bekend voor. Ik stap uit en wissel van schoeisel, deze motorlaarzen heb ik kort na mijn 'intest ' aangeschaft samen met een setje handschoenen.


Mijn instructeur voor vandaag is Klaas en hij begint rustig met zijn verhaal. Allereerst loopt hij de motor nog eens helemaal met ons door, waar is dat ook alweer voor? Wat is dit? En meer van dat soort vragen. Het begint met een paar rondjes warmrijden met de motor. Iedereen kiest een motor, choke open, starten en rijden. Ik stap mijn motor, choke open... choke? Dat heb ik weer, mijn chokehendeltje is afgebroken! Klaas weet dit en steekt zijn hand ergens onder mijn zadel en na wat gefrummel vraagt hij mij om te starten, dit gaat probleem- loos. De opwarmrondjes met de motor zijn toch even wennen want het is een poosje geleden sinds ik de 'intest' heb gedaan.

We beginnen met stapvoets rijden en dit gaat vreemd genoeg voor geen meter! We staan met zijn vieren naast elkaar en ik ben een paar keer achter elkaar koploper, wat niet de bedoeling is want je moet proberen als laatste over de lijn te rijden. Na een poosje oefenen gaat het al een stuk beter al blijf ik met mijn evenwicht stoeien. Daarna doen we, naar Klaas zijn zeggen, een 'ganzenloop'. Hij loopt voorop en wij tuffen er stapvoets als kuikens achteraan. Aan de kleur van de motorfiets kan het niet liggen, deze zijn immers geel. Daarna volgt meteen een lastige oefening, de rustige slalom. De pionen staan met een tussenruimte van drie meter van elkaar en hier moeten wij stapvoets doorheen. Dit is echt lastig en aan het begin gaan de pionnen dan ook links en rechts om. In tegenstelling tot wat ik doe moet ik juist niet naar de pionnen kijken maar recht naar voren. "Kijk naar de horizon' en de pionnen dan?


Deze zie je en hier reageer je dan ook op als je maar voor je blijft kijken en dus rechtdoor blijft rijden. Inderdaad, na een aantal keren gaat ook deze oefening wat makkelijker aanvoelen. Een soortgelijke oefening maar dan met meer ruimte is de snelle slalom, de pionnen hebben dan een afstand van acht meter. Hier kun je met een hogere snelheid doorheen sturen, dit vind ik dan ook makkelijker te doen en heb ik sneller onder de knie.

Kort hierop gaan we door naar de halve draai. Heel vreemd... de draai naar links gaat goed maar naar rechts draaien daar bak ik echt niks van! Meerdere keren rijd ik bruut over de pion heen! Het heeft allemaal met mijn kijkgedrag te maken, ik kijk niet waar ik heen wil maar ik kijk waar ik niet heen wil en rij dus juist over de pionnen heen. Ook hier weer geldt dat na een aantal keren oefenen ook deze oefening beter gaat aanvoelen.

Dan komt een oefening waar ik een beetje tegenop zie: heel hard remmen! De angst dat mijn voorwiel blokkeert en wegglijdt is toch echt wel aanwezig en ik zie mij in gedachten dan ook al door de lucht vliegen. Klaas doet deze oefening een aantal keer voor en zoals hij het doet ziet het er niet zo moeilijk uit. Toch, als ik zelf met de opgegeven snelheid de pionnen nader voel ik een lichte angst door mij heen gaan, ik rem dan ook nog lang niet maximaal. Na flink oefenen moet ik er voor zorgen dat ik contact blijf houden met het zadel, jeetje... wat heeft die motor een stopkracht!

Vlak voor het einde van de middag rijden we met zijn alle een een route die alle oefeningen bevat die wij die dag hebben geoefend. Deze route doen we een aantal keer achter elkaar om alles nog even goed te onthouden en aan te voelen. Ook het parkeren van de motor in de 'garagebox' word niet vergeten en we eindigen dan ook met de motor aan de hand lopend door de straat om vervolgens de motor achteruit de box in te rijden en deze op zijn standaard te zetten. De eerste zes oefeningen zitten er op, naar mijn idee een goed begin. Ik heb nu al zin in de volgende keer!