Zoeken

Eriks column: XR-96-61

19 maart 2012
Ingewijden weet het al, slaapkoppen daar gelaten natuurlijk, dat de branche te kampen heeft met diverse problemen. Een hapklare oplossing is er deze keer niet want het probleem komt van meerdere kanten tegelijk. Mede dankzij de één richting politiek van de fabrikanten wordt het probleem alleen nog maar groter. Nieuwe goedkope motoren worden op de markt gebracht om de fabrieken maar te kunnen laten draaien. Deze modellen moeten echter concurreren met de nieuwe overjarige modellen waarvan er nog duizenden her en der staan opgeslagen in depots.

Dit is natuurlijk leuk voor de consument die op zoek is naar een hagelnieuw exemplaar. Maar als je ook nog met een inruiler komt gaat het al fout. Die is namelijk niets meer waard want het verschil tussen nieuwprijs en occasionprijs komt wel erg dicht bij elkaar. Gevolg: jij pijn in je hand omdat je niets meer krijgt voor je gebruikte fiets en de dealer een blauw oog omdat jouw arm plots uitschoot. Tweedehands moet er dus afgewaardeerd gaan worden, hum waar heb ik die term eerder gezien. Dat houdt meteen in dat er totaal geen budget meer is om nog maar enig onderhoud te plegen aan die gebruikte fiets in de showroom waar je nou net je oog op hebt laten vallen.

Die rekening wordt dus doorgeschoven naar jou, de consument. Precies dat krijg ik te zien, zowel particulier als zakelijk aangeboden, bij de motoren die de laatste tijd worden geadverteerd. Ik geef meteen toe dat de prijzen ook knap aan het dalen zijn en dat het daarom aantrekkelijk lijkt om over te stappen naar een andere fiets maar houd er wel rekening mee dat je voor verrassingen kunt komen te staan. Kon er voorheen nog wel een bandje vanaf, nu komt er al snel een grote beurt om de hoek kijken incl. banden, remmen, ketting & tandwielen, etc. Onderhoudskosten tussen de €1.000 en € 2.000 zijn geen uitzondering meer. Heb je geluk en kun je met een beetje korting nog een voorbandje erbij bedingen dan gaat de montage weer fout.

Zo kwam er iemand rechtstreeks vanaf de dealer naar me toe en constateerde ik dat het gehele voorwiel tijdens de bandenwissel omgedraaid gemonteerd was. Dit mag echt niet gebeuren jongens. Bij een ander kom ik tegen dat de motor al een kenteken had terwijl het frame nog kaal in de fabriek heeft gestaan. Zelfs importeurs werken niet mee aan een oplossing voor een probleem. Zo ben ik een quad tegen gekomen waarbij de rechter wielophanging deels was afgebroken. En nee, de beste man was er niet mee tegen een stoeprand aangereden. Navraag leert dat het bij deze modellen wel vaker spontaan afbreekt.

Overigens het kenteken hierboven is van een XT500. Het ding staat te koop in Bergen. Het verhaal eromheen klopt van geen kanten. Verkeerde aankoop van de huidige eigenaar geweest en mag nu voor hetzelfde geld weer weg. Totale restauratie is de enige oplossing waarbij de kosten hoogst waarschijnlijk hoger zullen zijn dan dat deze motor ooit waard gaat worden.

Erik_van_Lent.jpgFactsheet

Naam: Erik van Lent

Beroep: freelance motorjournalist, eenmanszaak voor keuring motorfietsen

Carrière in vogelvlucht:
Heeft zich door de jaren heen ontpopt als een manusje van alles. Begon zijn carrière als commercieel medewerker bij Prox (zuigers, drijfstangen, etc), werkte als chef magazijn bij een autobedrijf, om vervolgens de switch te maken naar (motor)monteur, waar hij als laatst werkzaam was als chef werkplaats. Daarnaast als freelance journalist werkzaam voor onder andere het door de ANWB uitgegeven Promotor.