Eriks column: XR-58-76
Voor me ligt een stapel papier van 18 pagina’s dik. Waaronder een drie pagina tellend proces verbaal waarin aangifte wordt gedaan van oplichting, valsheid in geschriften en van verduistering. In een begeleidende brief wordt beschreven wat er allemaal mis is gegaan.
Edwin heeft bij een Motorbedrijf een Yamaha XT500 uit 1976 gekocht voor € 750,- en maakt afspraken over het verbouwen van de motor voor een slordige € 4.099,25. De volgende zaken zijn volgens Edwin niet uitgevoerd. Poedercoating frame kleur zwart, klopt oude lak is nog aanwezig. Afsluitbare tankdop, klopt ook zit een normale schroefdop op. Aluminium carterbescherming merk Kedo, zit nu alleen een omgebogen stuk aluminium onder. Kettingbescherming van Kedo, welke ketting bescherming? Rood stuur, is geel ook goed? Grotere steps, nee die van 1976 zijn nog goed genoeg. Instrumentenpaneel van Kedo, wat is er mis met de originele tellers?
Revisie van het motorblok, onmogelijk want de oude pakkingen zitten er overal nog tussen. Conclusie, motorblok is niet gereviseerd. Bovendien bleken kort na ophalen van de motor de volgende klachten te ontstaan. Veel gebruikte onderdelen bleken 2ehands te zijn en niet nieuw zoals afgesproken en betaald. Verlichting schakelaar blijkt dusdanig slecht te zijn dat er water in komt wat resulteert in kortsluiting. De gemonteerde Acerbis benzinetank blijkt met behulp van een op het frame gelaste moer met schuimrubber en een kunststof hechtstip te zijn bevestigd. Bagagedrager is scheef gemonteerd net als het achterspatbord en het zadel. Resultaat: bagagedrager drukt in het zadel.
Mijn eigen bevinding daar bovenop is dat er tijdens het kickstarten constant op de uitlaat getrapt wordt. Uitlaat is ook niet helemaal meer origineel en ziet er bovendien nog eens niet uit ook. Tussen de aansluiting van het zadel met de benzinetank zit een gat waar je met een beetje oefenen zo een frikadel doorheen kunt gooien. Getuigd niet echt van vakmanschap als je het mij zou vragen. Juli 2008 blijkt de motor regelmatig uit te vallen tijdens het rijden. Het gebeurde echter ook dat de motor op hol sloeg. Dit wordt onder garantie hersteld. Na reparatie blijkt de Yamaha weer in zijn oude fouten te vervallen met als bijkomend probleem dat de 5e versnelling vaak niet in te schakelen is.
Edwin heeft er inmiddels geen vertrouwen meer in en stelt voor om de XT in te ruilen voor een BMW R100GS die bij de leverancier in de winkel staat. Maar dan krijgt hij te horen dat zijn XT500 in de ogen van de verkoper geen klap meer waard is. En dat terwijl de handelaar zelf de Yamaha van Edwin heeft klaar gemaakt en aan hem verkocht heeft. Edwin besluit door te rijden maar in oktober 2008, op een rit richting zeeland, gaat het helemaal mis. Herhaaldelijk valt de motor stil en brand bovendien de lichtschakelaar door. De XT wordt bij een hobbyclub van 2CV liefhebbers neergezet waarop Edwin de thuisreis met het openbaar vervoer aanvangt.
Inmiddels is de Yamaha opgehaald en staat reeds bij een ander motorbedrijf. De gedroomde vakantie valt voor Edwin in duigen.
Factsheet
Naam: Erik van Lent
Beroep: freelance motorjournalist, eenmanszaak voor keuring motorfietsen
Carrière in vogelvlucht:
Heeft zich door de jaren heen ontpopt als een manusje van alles. Begon zijn carrière als commercieel medewerker bij Prox (zuigers, drijfstangen, etc), werkte als chef magazijn bij een autobedrijf, om vervolgens de switch te maken naar (motor)monteur, waar hij als laatst werkzaam was als chef werkplaats. Daarnaast als freelance journalist werkzaam voor onder andere het door de ANWB uitgegeven Promotor.