Zoeken

Erik's column: Tellerstanden

15 augustus 2016
Rommelen met kilometerstanden op tellers wordt nog voornamelijk toegeschreven aan malafide bedrijven. Echter is het werkterrein ook al verschoven naar de particulier bij jou in de straat, zo werd mij door een oplettende motorrijder duidelijk gemaakt die een complete uitleg over het ‘aanpassen’ van de tellerstand voor een Honda ST1100 Pan European tegen kwam op notabene het forum van de ST1100-ST1300.

Ene Dennis laat stap voor stap met fotootjes en duidelijk uitleg zien hoe je een teller demonteert, uit elkaar haalt en de stand aangepast kan worden zonder dat hierbij het teller mechaniek kapot wordt gemaakt. Zonder problemen helpt hij ene Gerry om de stand aan te passen aan het werkelijk gereden aantal kilometers. Tevens maakt hij melding dat hij nog een teller heeft liggen, zodat hij een nog uitgebreidere tutorial kan maken.

Ik twijfel niet dat dit met de beste bedoelingen wordt gedaan, om alle forumleden even op de hoogte te brengen zodat zij dat voortaan allemaal zelf kunnen doen. Immers, de tellers van een Pan European zijn niet de meest betrouwbare onderdelen van de motor, dat weet iedereen toch wel dat die Honda dingen niet te vertrouwen zijn. Omdat die ST’s zo onbetrouwbaar zijn en bijna nooit hoge kilometerstanden halen hebben ze daar dus iets op gevonden. MTeller terugdraaienen instrueert elkaar om de standen op te voeren zodat het lijkt of een ST1100 en ST1300 heel erg betrouwbaar is, ja zelfs in geval van een digitale teller is de stand ook te manipuleren.

Trap er dus niet in mensen, want die hoge standen moeten in werkelijkheid veel lager zijn. Gelukkig trappen ze in hun eigen slimmigheden, want verderop in het forum wordt er melding gemaakt van een ST1100, met kenteken MR-VX-77, die naar verluid een afwijkende stand op de teller heeft. Naar het schijnt heeft de vorige eigenaar hem verkocht met 159.000 km. en is de fiets later gespot op een verkoopsite met slechts 68.000 km. Die man heeft natuurlijk gewoon even de tellerstand aangepast naar de werkelijk gereden kilometers, foei meneer niet meer doen hoor want daarmee haal je de reputatie van de Pan danig onderuit.

Ik heb het wel eens vaker gezegd dat het volgens mij simpel moet zijn om dit soort praktijken een halt toe te soepen, maar er zijn twee redenen waarom het niet gebeurt. Allereerst neemt de overheid ons niet serieus omdat we in verhouding een te kleine groep zijn om maatregelen voor te nemen. Om wet en regelgeving op te tuigen zijn de kosten te hoog en te baten te laag, een vergelijkbaar verhaal gaat ook op voor een APK voor motoren. Daarnaast beuren verzekeraars simpelweg meer geld beuren voor een wrak met kenteken etc. dan zonder kenteken, frame en teller. Zodra dingen alleen maar geld gaan kosten is niemand bereid om er iets aan te doen.

U bent bij deze weer gewaarschuwd.

Erik_van_Lent.jpgFactsheet

Naam: Erik van Lent

Beroep: freelance motorjournalist, eenmanszaak voor keuring motorfietsen

Carrière in vogelvlucht:
Heeft zich door de jaren heen ontpopt als een manusje van alles. Begon zijn carrière als commercieel medewerker bij Prox (zuigers, drijfstangen, etc), werkte als chef magazijn bij een autobedrijf, om vervolgens de switch te maken naar (motor)monteur, waar hij als laatst werkzaam was als chef werkplaats. Daarnaast als freelance journalist werkzaam voor onder andere het door de ANWB uitgegeven Promotor.