Erik's column: Tellerstanden II
Een andere ST1100 rijder helpen met het aanpassen van de stand die bij het motorblok hoort, omdat er is een ander motorblok in zijn ST was gemonteerd, dat was volgens de maker de reden van de video. Het gaat hier dus niet om crimineel gedrag. Hij was zich er echter niet van bewust dat het bij wet verboden is, sinds begin van dit jaar, om standen aan te passen of te veranderen. Naar aanleiding van ons gesprek besloot hij het stuk van het Pan European forum af te halen, om geen crimineel gedrag uit te lokken in de toekomst.
Dit vind ik een hele goede actie die veel lof verdient aan zowel de schrijver als het forum, chapeau heren. Mijn intentie was om te attenderen op het faciliteren van een strafbare handeling en niet specifiek bedoelt tegen de Pan European, was het op een ander forum gebeurd dan had er een ander merk/model bij gestaan. Alle aanpassingen die men wil doen aan een teller zijn in beginsel verboden en aan strikte regels gebonden. Aanpassingen mogen alleen door aangewezen bedrijven worden gedaan.
Tevens komt er alweer een nieuw bericht binnen van een ST1300 rijder die melding maakt van de motor met kenteken 32-MB-XR. Deze motor is na een schade total loss verklaard en de verwachting was dat deze in onderdelen zou worden verkocht. Echter is het wrak door een bedrijf opgekocht en met “lichte rijdbare schade” weer doorverkocht, terwijl kenners het geheel hadden afgedaan als een zeer aanzienlijke schade. Inmiddels staat het ding op Marktplaats te koop bij een particulier.
Op het alerte Pan European forum houdt het de gemoederen druk bezig. De oude eigenaar weet zelfs te melden dat het frame en motorblok een tik hebben gehad en dat de voorvork krom stond als een banaan. Verderop is te lezen dat wanneer de motor op Marktplaats staat de oud eigenaar ook weet te vermelden dat dat wel zijn oude motor is maar dat de complete teller partij is vervangen. Zijn oude teller gaf namelijk de afstand in mijlen aan maar er zat ook een versnellingsindicator in die er nu niet meer op zit.
Hoe het ook zit, de handel in schade motoren is groot en alom aanwezig, ik heb dat vaker in columns gemeld. Wees dus op je hoede bij het kopen van een ander motorfiets.
U bent bij deze weer gewaarschuwd.
Factsheet
Naam: Erik van Lent
Beroep: freelance motorjournalist, eenmanszaak voor keuring motorfietsen
Carrière in vogelvlucht:
Heeft zich door de jaren heen ontpopt als een manusje van alles. Begon zijn carrière als commercieel medewerker bij Prox (zuigers, drijfstangen, etc), werkte als chef magazijn bij een autobedrijf, om vervolgens de switch te maken naar (motor)monteur, waar hij als laatst werkzaam was als chef werkplaats. Daarnaast als freelance journalist werkzaam voor onder andere het door de ANWB uitgegeven Promotor.