Erik's column: Sjoemelsoftware
Inmiddels gaan er ook vingers naar Renault, Mercedes, Opel, en nog een paar andere bedrijven. Is dit nieuw? Nee, zeker niet. Manipuleren van uitstoot was al uitgevonden toen software zijn intreden nog niet had gedaan in de automotive industrie. Als het niet alleen VW betreft maar ook andere, komt het dan ook in andere branches voor? Ik wil niemand bang maken, maar de vraag rijst wel of het bij motorfietsen ook het geval is. Laat ik hopen van niet, want eenzelfde schandaal zou de kop kunnen kosten voor de motorfabrikant die het wel doet. Immers ook een motorfiets heeft een verbrandingsmotor die aan emissie eisen moet voldoen.
In eerste instantie is men van een mengverhouding die wat aan de rijke kant was naar een armere afstelling gegaan. Dit allemaal om de CO uitstaat terug te dringen. Het nadeel van een armer mengsel is dat het schadelijke gas NOx de kop opsteekt, wat niet gewenst is. Hoe gaan we dit nu weer aanpakken, hoor ik ze al denken in Hamabolounchen. Waarna een of ander wizzkid met een subliem en eenvoudig antwoord komt, “daar schrijf ik wel effe een programmaatje voor”. Directie tevreden en cijfers gered.
Dat zou kunnen betekenen dat jouw nieuwe motorfiets bij de metingen lekker binnen de lijntjes aan het kleuren is, maar als je lekker buiten aan het spelen bent het ding niet meer aan de waardes voldoet. Kijk meneertje, als je de software op standje Eifel zet dan is hij lekker stil. Zetje je hem nu in standje India dan brult hij je oren van je hoofd en vliegen de straatstenen je om je oren. Nou meneer de dealer zet hem daar maar in want dat wil ik graag.
Vroeger, en dan heb ik het niet over de ijstijd, kon dat alleen maar als je ging rommelen met je sproeiers en gasnaalden in combinatie met een andere uitlaat. Later kon dat al door de chip te vervangen of door de, redelijk eenvoudige, software aan te laten passen of voor de gek te houden. Nu kan dat door een knop op je stuur in te drukken, wenst de klant hyper speed of gaat uw oma in het bejaarden centrum bezoeken. Zelfs een dealer kan niet dieper in de software dan dat hij zou willen, fabrikanten zorgen er wel voor dat niet alles toegankelijk is.
Er is geen hond meer die precies weet wat er voor een schimmige wereld leeft in je motorfiets. Niet dat ik de wereld wil verbeteren maar mocht ik per ongeluk gelijk krijgen dan krijgt de motorwereld wel een flinke klap te verduren. Een klap die nog erger is dan dat we allemaal nog steeds in journaal en kranten als motorclub worden neergezet.
Factsheet
Naam: Erik van Lent
Beroep: freelance motorjournalist, eenmanszaak voor keuring motorfietsen
Carrière in vogelvlucht:
Heeft zich door de jaren heen ontpopt als een manusje van alles. Begon zijn carrière als commercieel medewerker bij Prox (zuigers, drijfstangen, etc), werkte als chef magazijn bij een autobedrijf, om vervolgens de switch te maken naar (motor)monteur, waar hij als laatst werkzaam was als chef werkplaats. Daarnaast als freelance journalist werkzaam voor onder andere het door de ANWB uitgegeven Promotor.