Zoeken

Eriks Column: R1-10-0R

27 juli 2010

Tussen twee strijdende partijen belanden is nooit leuk. Er wordt vaak met modder gegooid naar elkaar en beweringen over en weer moeten op een weegschaaltje worden gewogen. Bij een conflict zetten beide partijen bijna altijd redelijk snel de hakken in het zand en raken in een impasse waar ze zonder hulp van derden niet meer uit komen.

Je zou dan mogen verwachten dat een bemiddelende derde partij zijn best gaat doen om tot een, voor ieders aanvaardbaarheid, compromis te komen. De Bovag heeft binnen de gelederen een geschillencommissie waar consumenten, die in een conflict zijn geraakt met een deelnemer van de Bovag, hun beklag kunnen doen. Zelf stuur ik daar regelmatig mensen naar toe met de gedachte dat de Bovag ze verder zal helpen. 9-3-10c.JPGZo ook Dhr. Wassenaar met zijn BMW R1100R. Hij heeft de motor bij een Motoport filiaal in Friesland gekocht en is er niet tevreden mee. Niet geheel onterecht overigens want er mankeert nogal wat aan. Zo is de achterremschijf versleten, lekt er olie uit het cardanhuis, doet de stuurdemper niets meer, heeft de dynamo moeite om zelfs de 13,8 volt te halen en heeft de motor schade gehad waarbij de linker aanslagnok voor het stuur van de kroonplaat is afgebroken.

Buiten deze gebreken is de lijst nog langer maar dit zijn zo’n beetje de hoofdpunten. Wanneer hij Motoport hiermee confronteert zijn zij nog bereid om tot reparatie over te gaan. Echter niet alles maar slechts een gedeelte van de problemen worden opgelost. Hierdoor raakt Dhr. Wassenaar ontstemd en is een geschil/conflict geboren. Hij schrijft op een gegeven moment zelfs de directie van het hoofdkantoor van Motoport aan om tot een bemiddeling te komen. Ondertussen is ook de Bovag geschillencommissie al aangeschreven maar die doen niets zolang Motoport nog niet definitief de handboek in de ring heeft gegooid. Dhr. Wassenaar is echter al lang zijn geduld verloren als er ook nog een antwoord komt van het hoofdkantoor van Motoport, waarin staat te lezen dat er alleen op het technische gedeelte van de motor garantie is verleend en daarom geen verdere reparatie zal volgen aan de motor. Bovendien verwijzen zij hem naar de Geschillencommissie van de Bovag, waarschijnlijk in de hoop dat er van die kant geen medewerking verleent zal gaan worden.

Ondertussen gaan de verwijten over en weer. De een vindt de ander lastig terwijl de ander de een van oplichting beticht. Met uitspraken als “gebreken welke bij aankoop waarneembaar zijn niet voor herstel op basis van garantie in aanmerking komen” en “mede hierdoor lag de prijs ver onder de normale verkoopprijs dus ik ga niet vervangen” vind ik de conclusie van Motoport nogal kort door de bocht. Immers niet iedereen beschikt over voldoende kennis om gebreken te constateren. Dat er altijd een oorzaak is waarom een motor een lager prijs heeft t.o.v. een vergelijkbaar model mag duidelijk zijn maar om dan meteen geen garantie meer te geven vind ik te ver gaan.

Dan de Bovag maar weer eens gebeld hoe het zit. Zij weten me te melden dat als er geen klachten over een bedrijf binnen komen zij er ook niets aan gaan doen. Hierbij roep ik iedereen op om eventuele geschillen met een bedrijf over een motorfiets direct naar de Bovag te sturen zodat er in ieder geval klachten over dat bedrijf binnen komen. Dhr. Wassenaar is er inmiddels helemaal klaar mee en heeft zijn motor ingeruild voor een andere.

Erik_van_Lent.jpgFactsheet

Naam: Erik van Lent

Beroep: freelance motorjournalist, eenmanszaak voor keuring motorfietsen

Carrière in vogelvlucht:
Heeft zich door de jaren heen ontpopt als een manusje van alles. Begon zijn carrière als commercieel medewerker bij Prox (zuigers, drijfstangen, etc), werkte als chef magazijn bij een autobedrijf, om vervolgens de switch te maken naar (motor)monteur, waar hij als laatst werkzaam was als chef werkplaats. Daarnaast als freelance journalist werkzaam voor onder andere het door de ANWB uitgegeven Promotor.