Zoeken

Eriks Column: MX-DN-09

3 december 2012
De motor en ook automarkt zoals we die nu kennen staat op het punt om compleet te veranderen. De meeste dinosaurussen weten het nog niet of ontkennen dat, maar her en der kom ik toch een enkeling tegen bij wie het al is doorgedrongen. Dit zijn ook meestal de mensen die nu nog keihard tegen een muur van onbegrip aan lopen, ik ben daar zo een van, maar ik ben ervan overtuigd dat onze tijd nog wel komt.

De eerste tekenen zijn er namelijk al. Kijk maar naar de toenemende handel van particulieren onderling die ten kosten gaat van de regulieren handelaar. Zelfs op nieuw is bijna niets meer te verdienen. Ik voorzie dat in de toekomst internet ingeschakeld gaat worden als verkoopkanaal voor nieuwe motoren, en auto’s, net zoals dat met 2ehands is gebeurd. Het succes verhaal daar is natuurlijk Marktplaats.nl die de spelers op de occasion markt compleet heeft afgetroefd. Klagende handelaren zijn al lang een gepasseerd station, die dino’s zijn niet alleen met uitsterven bedreigd maar zijn net als de dodo’s met zelfdestructie bezig.

Natuurlijk is de strijd om de gunst van de klant op internet een zege voor de consument. Buiten al de positieve kanten zijn er ook negatieve te noemen. Een daarvan is de kwaliteit van het aangeboden product, ik schrijf daar regelmatig een stukkie over om iedereen te waarschuwen niet elk verhaal voor zoete speculaas te nemen. 100 1387cWie slim is krijgt lekkers wie dom is de troep. Ooh lieve Sint Nicolaas wat heb ik nu weer onder mijn schoen hangen? Door de schoorsteen komt een BMW K1300S vallen welke particulier in Maarheeze wordt aangeboden. Het betreft een Nederlandse fiets van 2010 met maar 22.081 km. op de teller.

Verdacht punt nr. 1 is al dat de motor niet in de schuur staat maar ervoor, zodat ik niet kan zien dat er nog meer motoren binnen staan. In eerste instantie ziet de motor er nog netjes uit, zoals bijna altijd het geval is. Echter zie ik al snel aan de voorkant dat het mis is. Bovenste fuseekogel is helemaal verrot waardoor de overgespoten voorvork een paar centimeter speling heeft op de grond. Bouten van zowel de remschijven als de remtangen zijn rot gedraaid. Diverse kuipdelen zijn overgespoten terwijl het deksel voor de accu en de onderkuip vervangen zijn. De oliekoeler, die in de onderkuip hangt, is flink ingedeukt aan de onderkant. Het mag duidelijk zijn dat dit een schade motor is geweest.

Daarbij is de van ESA voorziene voorste schokdemper ook nog eens lek, dat grapje gaat je al snel € 1.800,- kosten. Maar wat mij no het meest verbaasd is dat er een Engelse koplampunit is gemonteerd. Zal wel iets met prijs te maken hebben gehad. Zet dit ding maar weer op het dek Sinterklaas en probeer hem maar aan een blinde Spanjaard te verkopen. Dan neem ik de aanbieding van de Kerstman wel. Daar stond een K1300S in Hilversum onder de boom die wel eerlijk en netjes is. Netjes in de garage en geen schade alleen maar wat onderhoud nodig om hem weer tip top te krijgen. Fijne feestdagen allemaal. U bent bij deze weer gewaarschuwd.

Erik_van_Lent.jpgFactsheet

Naam: Erik van Lent

Beroep: freelance motorjournalist, eenmanszaak voor keuring motorfietsen

Carrière in vogelvlucht:
Heeft zich door de jaren heen ontpopt als een manusje van alles. Begon zijn carrière als commercieel medewerker bij Prox (zuigers, drijfstangen, etc), werkte als chef magazijn bij een autobedrijf, om vervolgens de switch te maken naar (motor)monteur, waar hij als laatst werkzaam was als chef werkplaats. Daarnaast als freelance journalist werkzaam voor onder andere het door de ANWB uitgegeven Promotor.