Zoeken

Eriks column: MV-XT-23

30 november 2009

Ik zie het. Ik kan het aanraken. Ik kan er zelfs mee rijden. Maar toch is het niet wat het is. Nu hoor ik iedereen denken, is die van Lent soms aan de pillen of ander soort drugs? Nee dat ben ik niet. Maar wat ik zie is er wel en tegelijk ook weer niet.

Het verhaal begint al dubieus wanneer Berry, de potentiële koper, contact met me opneemt om een afspraak te maken. Hij heeft interesse in een particulier aangeboden BMW R1150RT van 2004 welke recent geïmporteerd is in Nederland. De BMW heeft 3.000 kilometers gereden maar de tellerstand wijst 6.000 km aan. Uitleg van de verkoper is dat hij de kilometerstand, met behulp van een boormachine, een stukje vooruit heeft geholpen om bij import een aanslag van 19% BTW door de fiscus te ontwijken. Dit op zich is al een strafbaar feit en verwerpelijk bovendien, maar geeft meteen aan dat hij zoveel mogelijk geld aan de motor wil verdienen.

Berry heeft het gevoel dat het allemaal te mooi is om waar te zijn en wil het zekere voor het onzekere. Als de hij de waarheid heeft gesproken over de kilometerstand dan verwacht ik een welhaast nieuwe BMW aan te treffen. Bij aankomst staat de rood/bruine BMW R1150RT al te glimmen in een waterig zonnetje. Technisch lijkt het allemaal dik voor elkaar te zijn en voldoet de BMW aan de verwachtingen qua kilometerstand. Op een paar kleine dingetjes na dan. Zo is de rechter spiegelkap beschadigd, zijn de remvloeistoffen aan vervanging toe, 000_1516c.jpgzit er een kleine slinger in de rechter voorremschijf en verdenk ik de schokdemper aan de voorkant ervan dat deze lekt. Sporen van schade kan ik zo snel niet ontdekken dus gaat de duim omhoog. Wanneer ik de verkoper naar zijn kentekenpapieren vraag blijkt hij deze niet meegenomen te hebben. Kan gebeuren en is gelukkig via internet ook te controleren.

Als ik het framenummer controleer stuit ik op een, voor BMW, afwijkend nummer waarvan de beginletters TP zijn. Gelukkig vind ik elders op de BMW een sticker met de laatste zeven posities van het framenummer waaraan ik kan herlijden dat het hier om een BMW R1150RT gaat. Eenmaal terug op kantoor toch maar even via het RDW het kenteken opgevraagd. Dan komt er bij de merk omschrijving naar boven dat het een HEINEMANN betreft. Deze BMW is dus geen BMW. Navraag bij BMW Nederland levert niets op, zijn kennen het framenummer niet en het merk HEINEMANN al helemaal niet. Dan maar even Googelen en ja hoor daar komt wat meer informatie boven drijven.

De website van het bedrijf HEINEMANN is niet te bereiken maar op Duitse forums is er wel wat te lezen over HEINEMANN, TP framenummers en BMW’s die geen BMW’s zijn. Zodra er in Duitsland een frame word vervangen komt de TUV om er een nummer in te slaan, zoals hier het RDW dat doet. Word dit gedaan door een officiële dealer dan mag het oude framenummer er weer ingeslagen worden. Gebeurt dat niet, dan gebruiken ze een TP nummer wat staat voor Technischen Prufung of TUV Prufstelle. Het voertuig krijgt dan de naam van het bedrijf en niet meer de officiële merknaam. Nu vraag ik me af, wat blijft er van de waarde over als je bijvoorbeeld schade rijdt met een HEINEMANN. En wat is er in godsnaam met deze motor aan de hand?

Erik_van_Lent.jpgFactsheet

Naam: Erik van Lent

Beroep: freelance motorjournalist, eenmanszaak voor keuring motorfietsen

Carrière in vogelvlucht:
Heeft zich door de jaren heen ontpopt als een manusje van alles. Begon zijn carrière als commercieel medewerker bij Prox (zuigers, drijfstangen, etc), werkte als chef magazijn bij een autobedrijf, om vervolgens de switch te maken naar (motor)monteur, waar hij als laatst werkzaam was als chef werkplaats. Daarnaast als freelance journalist werkzaam voor onder andere het door de ANWB uitgegeven Promotor.